Något har hänt med min dator. Kort sagt: helhispig! Jag behöver installera om win7 för att börja om
från scratch igen. Den cd jag har heter Upgrade eftersom installationen ursprungligen är en
uppgradering av Vista som jag hade tidigare. Min fråga är helt enkelt: Kan man använda en
Upgrade skiva till ominstallation av win7, eller krävs det en komplett skiva?
 
Troligtvis kan du inte göra en ren installation med en upgrade skiva.
;Men kan du inte göra en systemåterställning i stället till en punkt då datorn fungerade ?
 
Köpte du datorn med Vista förinstallerat?

/Jonas
 
Om du köpte datorn ny med Vista förinstallerat så finns det med största sannorlikhet en recovery partition på hårdisken som gör att du kan återställa den till leveransskick (alltså en ominstallation av Vista och de program som följde datorn), där ifrån sedan när du har en "ny" ren installation kan du använda din upgrade cd och få Windows 7 igen på samma sätt som du gjorde sist.

Är det en begagnad maskin som någon "bara" installerat Vista i så är det sämre, då är det möjligen en återställning som gäller och då bör du välja så nära det datum som du installerade upgraden som möjligt. Alternativet till det är att skaffa en komplett skiva med Windows 7 och köra en ominstallation från den.

Frågan är nu varför du måste ominstallera o börja från scratch?
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
sforskarn skrev:
Om du köpte datorn ny med Vista förinstallerat så finns det med största sannorlikhet en recovery partition på hårdisken som gör att du kan återställa den till leveransskick (alltså en ominstallation av Vista och de program som följde datorn), där ifrån sedan när du har en "ny" ren installation kan du använda din upgrade cd och få Windows 7 igen på samma sätt som du gjorde sist.

Är det en begagnad maskin som någon "bara" installerat Vista i så är det sämre, då är det möjligen en återställning som gäller och då bör du välja så nära det datum som du installerade upgraden som möjligt. Alternativet till det är att skaffa en komplett skiva med Windows 7 och köra en ominstallation från den.

Frågan är nu varför du måste ominstallera o börja från scratch?
Jo, det är ursprungligen en Vista-dator, men av Vista finns ingenting kvar. Hårddisken är ompartitionerad till mina behov, så där finns inget att hämta.

Varför? Datorn börjar bete sig besynnerligt. När jag anropar ett program så startar ett annat. När jag vill nå min webmail-adress så hamnar jag på en helt annann sida. med flera konstigheter. Något är fel! Iadg morse så började cursorn att hoppa hit och dit alldeles av sig själv. Synnerligen irriterande. Så min slutsats var att släng alltihopa och börja om. Men efter tidigare råd så har jag backat installationen en bit så får vi se hur det blir.
 
Mats skrev:
Jodå. Det går att installera från botten med en uppgrade skiva.
Det är tom supporterat

Se tex [länk] Metod nr 3
Bingo! Bockar och tackar!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.