Vi har dragit våran tillbyggnad några varv och landat i en plan (uppbyggnad av en andra våning) som leder oss till två frågeställningar.

Vi har ett enplanshus i trä med källare, byggt på sena 30-talet. Huset ligger i ett villaområde i en närförort till Stockholm. Då huset är i behov av dränering (inte pga problem utan ålder) ställer jag den möjligtvis dumma frågan om dräneringen kommer före uppbyggandet av den andra våningen? Min slutledning säger mig att dräneringen borde göras innan, men tänker att den ökade vikten på huset och källaren kan leda till naturliga sättningar som kan störa den nya dräneringen.

Samtidigt känner jag ju att om en sättning är så stor att den påverkar isodrän och rör etc så har man nog större problem. :) Vad tror ni?

Vi har idag en kallvind under ett sadeltak, med en murad skorsten. Finns det några fördelar att behålla en sådan konstruktion ovanpå den nya våningen om man ställer det mot alternativet att låta taket på nya våningen gå till nock, och mura samt putsa skorstenen? Huset ventileras med självdrag.
För att inte förvirra vill jag förtydliga att vi vill bygga upp en full våning och inte bara höja och inreda vinden.

Mycket tacksam för svar!

Christopher

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.