91 316 läst ·
173 svar
91k läst
173 svar
Omdragning av el i köket - är det här rätt gjort?
H Hofterup skrev:Hej
Tycker din "elkunniga" granne ska fortsätta göra det han är bra på och inte kritisera en certifierad yrkesman/kvinna så detta är korrekt! Om detta med att faserna har samma färg (i detta fallet) är enligt senaste standaren, idag använder man nästintill uteslutande brun tråd som fas. Svart kommer alltmer "fasas ut". Så du ska lita på din elektriker och ingen jävla amatör...
Om det är 3 faser då ?
Sätter mina pengar att elektrikern hade slut på FK och ville skona kunden från ytterligare resa och tid, prisskillnaden mellan FK och EQLQ är för mig cirka 3 kr. Vilket jag skulle säga är försumbart. Många kunder är även duktiga på att inte ha bestämt sig eller rita hur vart de vill ha olika saker vilket medför osäkerhet och då är det bra med kabel istället för fil för att kunna vara lite mer flexibel i efterhand när köket sitter på plats.
Ska bli spännande vad förklaringen blir, bänka er runt niotiden.S Sandbygg skrev:Sätter mina pengar att elektrikern hade slut på FK och ville skona kunden från ytterligare resa och tid, prisskillnaden mellan FK och EQLQ är för mig cirka 3 kr. Vilket jag skulle säga är försumbart. Många kunder är även duktiga på att inte ha bestämt sig eller rita hur vart de vill ha olika saker vilket medför osäkerhet och då är det bra med kabel istället för fil för att kunna vara lite mer flexibel i efterhand när köket sitter på plats.
Nu brukar man inte verka i sin egna lilla bubbla utan alla ser och lär från dom andra och med tiden har det sållats fram dom mest effektiva lösningarna. Men visst finns det dom som av någon outgrundlig anledning håller fast vid "sin" väg oberoende på hur ineffektiv den är. Jag jobbade i tidigt skede med en lite äldre man som vägrade att göra "lata" böjar för det såg inte bra ut. När det sedan blev problem att komma igenom med dragfjädern sa han "låt det där vara jag fixar det sen" och sedan offrade han kvällar och helgdagar för att fiska fram fjädern med hjälp av pianotråd. Allt för att hans "metod" kunde inte vara dålig.M -MH- skrev:
Ps
Jag kan även nämna att den typen av böjar kallas än i dag med han efternamn dvs XXXXXböjar och det är ett vedertaget begrepp i alla fall i min lilla stad trots att det är över 30 år sedan han dog
Redigerat:
Troligen böjt så för att slippa komma hem.E elmont skrev:Nu brukar man inte verka i sin egna lilla bubbla utan alla ser och lär från dom andra och med tiden har det sållats fram dom mest effektiva lösningarna. Men visst finns det dom som av någon outgrundlig anledning håller fast vid "sin" väg oberoende på hur ineffektiv den är. Jag jobbade i tidigt skede med en lite äldre man som vägrade att göra "lata" böjar för det såg inte bra ut. När det sedan blev problem att komma igenom med dragfjädern sa han "låt det där vara jag fixar det sen" och sedan offrade han kvällar och helgdagar för att fiska fram fjädern med hjälp av pianotråd. Allt för att hans "metod" kunde inte vara dålig.
Ps
Jag kan även nämna att den typen av böjar kallas än i dag med han efternamn dvs XXXXXböjar och det är ett vedertaget begrepp i alla fall i min lilla stad trots att det är över 30 år sedan han dog
Det du påpekar om tre bruna 2,5kvmm fasledare är fullt ok., vilket har nämnts tidigare i tråden.S steve5432 skrev:Det där tycker jag ser väldigt konstigt ut.
* Val av färger för trefas, givetvis sätter man ju en färg per fas, en normal elektriker har antagligen lådor med FK i allsköns färger redo i bilen. För större projekt antar jag man köper in en eller flera lådor med de vanligaste färgerna, sen har man de mer udda färgerna redo i bilen vid behov.
* Varför EKLK eller vad det nu var i slang? Det har vi i vårat hus också, men endast för ytterlampr eller lysrörsarmatur under diskbänk som har synlig klamring. Lycka till att få ut den ur slangen om du vill komplettera med ytterligare en ledare. Känns dessutom dyrare än att bara använda FK?
* Vart ska alla dessa slangar som kommer ut ur väggen där uppe egentligen ta vägen? Normalt sett jobbar man ju med kopplings- och apparatdosor.
/S - en glad amatör
Inget som helst krav att använda svart och grå som fas L2 och L3, som används i mantlad kabel.
Det är absolut inget fel att dra mantlad kabel typ liknande EXQ i flexrör. Men som tidigare påtalats, så fördyrar det installationen en aning.
Tack för alla svar, både högt och lågt
Som flera föreslagit så berodde dragningen, som jag förstod det, på att kablarna leds ned i källaren till kopplingsdosa och att vi skulle slippa ha flexslangar i taket i källaren.
Dessutom då kopplingsdosorna sitter i rummet direkt under köket så blir det inte så lång sträcka,så han försäkrade mig om att de går att dra ut vid behov.
Sen kan vi behöva dra lite utanpåliggande på ett par ställen i köket där vi inte kunde öppna eller inte vet exakt vart det ska vara, så därför använde han kablarna där också. Det har ni ju också föreslagit.
För mig låter det rimligt iallafall, men det är svårt att försöka begripa något som man själv inte kan
Som flera föreslagit så berodde dragningen, som jag förstod det, på att kablarna leds ned i källaren till kopplingsdosa och att vi skulle slippa ha flexslangar i taket i källaren.
Dessutom då kopplingsdosorna sitter i rummet direkt under köket så blir det inte så lång sträcka,så han försäkrade mig om att de går att dra ut vid behov.
Sen kan vi behöva dra lite utanpåliggande på ett par ställen i köket där vi inte kunde öppna eller inte vet exakt vart det ska vara, så därför använde han kablarna där också. Det har ni ju också föreslagit.
För mig låter det rimligt iallafall, men det är svårt att försöka begripa något som man själv inte kan
Ja då har du nog missuppfattat mitt inlägg. Min granne hjälper mig att förstå hur elen är dragen i mitt hus efterslm jag själv är total novis. Vi ville bara ha en rimlig förklaring på varför elektrikern gjort på ett sätt som inte hör till vanligheterna, vilket de flesta i denna tråd verkar hålla med om att det inte gör.H Hofterup skrev:Hej
Tycker din "elkunniga" granne ska fortsätta göra det han är bra på och inte kritisera en certifierad yrkesman/kvinna så detta är korrekt! Om detta med att faserna har samma färg (i detta fallet) är enligt senaste standaren, idag använder man nästintill uteslutande brun tråd som fas. Svart kommer alltmer "fasas ut". Så du ska lita på din elektriker och ingen jävla amatör...
När jag då ska ringa min elektriker och fråga så behöver jag ha lite mer på fötterna först för att ens veta vad jag ska fråga om, vilket är precis vad detta forum är till för tänker jag!?
Viktigt med goda grannar.AnnaMLH skrev:
Ja då har du nog missuppfattat mitt inlägg. Min granne hjälper mig att förstå hur elen är dragen i mitt hus efterslm jag själv är total novis. Vi ville bara ha en rimlig förklaring på varför elektrikern gjort på ett sätt som inte hör till vanligheterna, vilket de flesta i denna tråd verkar hålla med om att det inte gör.
När jag då ska ringa min elektriker och fråga så behöver jag ha lite mer på fötterna först för att ens veta vad jag ska fråga om, vilket är precis vad detta forum är till för tänker jag!?
Just ett forums syfte.
Det är alltid tillverkarens anvisning som gäller vilket framgår av standarden SS 436 4000 (Elinstallationsreglerna) punkt 134.1.1. För EQLQ anger tillverkaren (NEXAN) ingenting om förläggning i rör. Däremot anger tillverkaren att t ex EXQ kan förläggas i rör.
Ledare ska vara identifierbara enligt punkt 134.1.3 där det hänvisas till standardens avsnitt 514 och SS-EN 60445. I 514 anges att fasfärgerna ska vara brun svart resp grå för L1 L2 L3.
Min åsikt är att montaget inte är fackmannamässigt utfört.
Ledare ska vara identifierbara enligt punkt 134.1.3 där det hänvisas till standardens avsnitt 514 och SS-EN 60445. I 514 anges att fasfärgerna ska vara brun svart resp grå för L1 L2 L3.
Nu har @tommib sagt att det är som så och vilka är då vi att komma och ifrågasätta?8 80- skrev:Det är alltid tillverkarens anvisning som gäller vilket framgår av standarden SS 436 4000 (Elinstallationsreglerna) punkt 134.1.1. För EQLQ anger tillverkaren (NEXAN) ingenting om förläggning i rör. Däremot anger tillverkaren att t ex EXQ kan förläggas i rör.
EQLQ Tube Pure 450/750 V
Användning
Halogenfri, skärmad installationskabel för fast förläggning inom- och utomhus, i rör, kanal, i eller under puts, samt upphängd i bärlina. Får förläggas i mark om kabeln förses med ett extra skydd mot mekanisk åverkan.