5 572 läst ·
1 svar
6k läst
1 svar
Ombyggnad/ryggåstak/utbyggnad
Min ide är så vidlyftig att jag inte vet vart den hör hemma-Men nu hamnar den här.
Vi har ett stort vardagsrum som vetter mot en västergavel-Denna västergavel har vi tänkt bygga ut med ett något som jag vill kalla glasrum-Som ett burspråk modell större, med brutna glaspartier åt sidorna och glasytor golv till tak. Utbyggnaden ska ligga cirka 80 cm ovan befintligt golv och det ska bli en trappa upp. Den kommer att bli cirka 2,5 meter ut. För att öka volymen ytterligare så har jag funderat på att bryta upp taket 2 meter in i befintligt rum och ha det som ryggåstak. Sen är tanken att etaget ska utrustas med lite trevliga vilstolar, utsikten är redan bra men blir otrolig med en sån här utbyggnad.
-Hur påverkas bärande delar? Tar takstolarna det?
-Är gaveln i sig bärande (Ska givetvis konsultera arkitekt för det, men undrar)
Kan man klara det med förenklat bygglov?
Kan man göra en del av vinden till ryggås utan att begå våldtäkt på husets/vindens befintliga självdrag? ???
Vi har ett stort vardagsrum som vetter mot en västergavel-Denna västergavel har vi tänkt bygga ut med ett något som jag vill kalla glasrum-Som ett burspråk modell större, med brutna glaspartier åt sidorna och glasytor golv till tak. Utbyggnaden ska ligga cirka 80 cm ovan befintligt golv och det ska bli en trappa upp. Den kommer att bli cirka 2,5 meter ut. För att öka volymen ytterligare så har jag funderat på att bryta upp taket 2 meter in i befintligt rum och ha det som ryggåstak. Sen är tanken att etaget ska utrustas med lite trevliga vilstolar, utsikten är redan bra men blir otrolig med en sån här utbyggnad.
-Hur påverkas bärande delar? Tar takstolarna det?
-Är gaveln i sig bärande (Ska givetvis konsultera arkitekt för det, men undrar)
Kan man klara det med förenklat bygglov?
Kan man göra en del av vinden till ryggås utan att begå våldtäkt på husets/vindens befintliga självdrag? ???
Om du ska konstruera ryggåstaket med tex en nockbalk som fäster i befintlig takkonstruktion måste den sannolikt förstärkas.Svante skrev:
Det beror lite på hur den yttersta takstolen ser ut. Eventuellt är det en vanlig takstol som är fribärande mellan ytterväggarna. Då bär inte gaveln i egentlig mening. Det andra alternativet är att man fäst takbjälkar direkt i gavelväggreglarna (parallellt med takstolarnas överramar). Då bär alltså gaveln. Kryp upp på vinden och titta.
Ingen aning. Lättast är nog att ringa byggkontoret och fråga. Ingrepp i bärande delar brukar de dock vara intresserade av...
Nej, det blir nog svårt om du väljer alternativet med nockbalk. En annan möjlighet är så kallade saxtakstolar, men de ger lägre innertakslutning.
Lycka till!
Klicka här för att svara