Jag hade satt glasskivor som Stänkskydd typ vid dusch/badkar. Väldigt fint tegel och natursten men det är viktigt att känna att man kan hålla rent. Man kan nog måla med epoxy också för att skapa ett starkt lager som gör det möjligt att städa.

Jo, det var lite min tanke också - med glasskivor.
Epoxy känner jag mig lite mer tveksam till.
Det blir nog något sådant. Allt som ska sitta på väggarna blir lite problematiskt...
Spegelskåp och köksskåp till exempel...

K
Jag hade nog gjort ett badrum som man brukar, med kakel och klinker.
Du har en jättetrevlig källare och det kommer inte försvinna för att du gör ett funktionellt badrum som är lätt att hålla rent.

Det finns bruk som används i fontäner och liknande, kanske kan man putsa väggarna med något liknande?
Tegel tror jag blir olämpligt i badrummet hur som helst.

• Gilla
Catharina_i_stan
  • Laddar…
Ett tips för att binda fog och ge teglet en lite mer lättstädad yta är att spraya det med en lösning av linolja och balsamterpentin. Framhäver kulören på teglet lite mer, men ger ingen blank eller glansig yta.

• Gilla
Benny101 och 1 till
  • Laddar…
P
Otroligt vackert!

• Gilla
Catharina_i_stan
  • Laddar…
Riktigt vacker källare!

Hur högt är det i tak? Ser ut som att man får bocka sig på vissa ställen eller kanske jag som uppfattar det fel?

Tycker också du borde göra ett nytt fräscht ”vanligt” badrum, och sedan spara så mycket rustik som du kan omkring
En kamin hade nog gjort susens där nere!

Takhöjden är 3 meter i rummen, men bara 2 meter i dörröppningarna. Jag kommer att sänka golvet minst 20 cm, så att man slipper ducka.
På måndag kommer sugbilen och suger upp betonggolvet och sen återstår o se hur mycket man kan gräva ner. Det blir spännande.

Jag tar ett steg i taget.

• Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
De gamla plåtluckorna på utsidan både kanske måste och bör vara kvar? Q-märkt hus? I vilket fall som helst gör det nog ingen skillnad mer än marginellt att sätta in något större fönster där uppe. Satsa hellre på fräck belysning som påtalats tidigare. Kan vara praktiskt att kunna stänga luckorna när ni är bortresta - mindre puts då det nog annars blir "skvättigare" på ett sådant ställe. Förutom allmänt skadeskydd förstås. Sedan himla häftigt att först visa sina gäster en enkel lucka vid marken, öppna och peka "här nere bor vi"! ;)

Vad gäller tegel och granit skulle jag nog försökt behålla allt som det är. Ingen omfogning med konstiga kulörer eller slamning av teglet. Med ordentlig värme bör du kunna hålla fukten och "källarluften" stången. Åtminstone efter ett tag när väggarna värmts upp. Ställ en fristående glasdusch en bit ifrån väggarna så blir det vare sig problem med fuktisolering av teglet eller rengöring av dusch (glas dikt vägg blir ju hopplöst att rengöra på baksidan). En rejäl spegel bakom handfatet löser tandborstningsskvätt, och resten av badrummet borde kunna vara tegel/sten utan problem.

Ska det finnas badkar kan man med fördel dra ut det någon dm från väggen och sätta ett duschdraperi 360° runt hela som man drar för vid duschning. Om det bara är karbad som gäller så behövs inget draperi eller glasskiva på vägg e dyl alls - såvida det inte finns flodhästar i familjen.

• Gilla
Jope09 och 3 till
  • Laddar…
Jag tror att jag kan få bygglov för att göra om fönstren. De byggde om källaren i gathuset och tog bort luckorna, så på gårdshuset borde vara ännu lättare att få tillstånd antar jag.
Bild på gathusets lucka / nytt fönster samt en av mina gluggar. Jag tänkte bredda dem och eventuellt sänka dem.

Jag håller med om att behålla så mycket som möjligt utan konstiga fogningar, men jag måste nog spraya med någon cementbindning så att det inte rasar ner en massa bruk(sand). Jag vet bara inte om det blir alldeles för murrigt, men man borde kunna göra något häftigt med ljuset i stället.

Vi ska ha ett bubbelbad i källaren, så det ska nog funka utan kakel. (Om min flodhäst till man kliver i lite försiktigt...).
Det är väldigt bra luft i källaren, ingen unken källarodör.

DiscoDuck DiscoDuck skrev:
De gamla plåtluckorna på utsidan både kanske måste och bör vara kvar? Q-märkt hus? I vilket fall som helst gör det nog ingen skillnad mer än marginellt att sätta in något större fönster där uppe. Satsa hellre på fräck belysning som påtalats tidigare. Kan vara praktiskt att kunna stänga luckorna när ni är bortresta - mindre puts då det nog annars blir "skvättigare" på ett sådant ställe. Förutom allmänt skadeskydd förstås. Sedan himla häftigt att först visa sina gäster en enkel lucka vid marken, öppna och peka "här nere bor vi"! ;)

Vad gäller tegel och granit skulle jag nog försökt behålla allt som det är. Ingen omfogning med konstiga kulörer eller slamning av teglet. Med ordentlig värme bör du kunna hålla fukten och "källarluften" stången. Åtminstone efter ett tag när väggarna värmts upp. Ställ en fristående glasdusch en bit ifrån väggarna så blir det vare sig problem med fuktisolering av teglet eller rengöring av dusch (glas dikt vägg blir ju hopplöst att rengöra på baksidan). En rejäl spegel bakom handfatet löser tandborstningsskvätt, och resten av badrummet borde kunna vara tegel/sten utan problem.

Ska det finnas badkar kan man med fördel dra ut det någon dm från väggen och sätta ett duschdraperi 360° runt hela som man drar för vid duschning. Om det bara är karbad som gäller så behövs inget draperi eller glasskiva på vägg e dyl alls - såvida det inte finns flodhästar i familjen.

• Ett litet svart källarfönster med galler stängt, inbyggt i en vitputsad vägg över stenplattor, nattetid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En källarfönsterlucka på ett gathus med vit fasad och trottoar i förgrunden.
    Skapa konto
  • Ett gammalt fönster nederst på en gul vägg med öppen lucka och murverk i behov av reparation.
    Skapa konto
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag gillar luckorna... ;)
Men om du ändå sätter in nytt, större fönster så kanske:
  1. Ha samma stolek som yttre måttet på ramen/karmen på luckan idag. (Så ser det ut på referensbilden?)
  2. Se till att nya fönstret är svart/mörkgrått lika luckan.
  3. Montera gamla luckan permanent på väggen bredvid, som den vore uppslagen.
Om inte detta heller funkar, spara åtminstone luckan och gör den till en inredningsdetalj i källaren...

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Uppdatering
Golvet är borta och en massa småsten och lera har sugits ur. Sedan en månad har jag sprängt stora stenar med snigeldynamit och nu börjar det närma sig golvläggning.
Vi har kommit ner kanske 80 cm, och det byggs på ca 20 cm. Vilken rymd vi har fått.

• En grävd källargrund med borttaget golv, synliga stenar och byggmaterial, i upplyst arbetsbelysning.
    Skapa konto
  • Ett nedgrävt golvområde med borttaget golv, sprängda stenar och småsten ovanpå lera, redo för golvläggning.
    Skapa konto
  • Sprängda stenblock med synliga sprickor och en mejsel insatt i en av sprickorna.
    Skapa konto
  • Utsprängd mark med hål för snigeldynamit och stenpartier, redo för golvläggning.
    Skapa konto
  • Hög av sprängda stenblock och småsten efter markarbeten för golvläggning.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Nu förbereds Person står i ett källarutrymme med stenmurar under förberedelser för ventilation och värmegolv.
Skapa konto
Renoveringsarbete med stenmurar, synliga rör och förberedelser för ventilation och värmesystem.
Skapa konto
Ventilationsrör ligger på ett grovt grusunderlag i ett outvecklat källarutrymme med stenmurar.
Skapa konto
Installation av ventilation och värmegolv i en grusig och stenig källare.
Skapa konto
ventilation och värmegolv.

• Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
Unikt projekt. Du har alltså köpt källaren under din lägenhet? Hur skall du komma ned?

Med vänlig hälsning,
Anders

Jag ska bygga en trappa i min garderob...
Sedan blir det en egen ingång också då jag köpt en del av trappuppgången. Jag har också köpt ytterligare del av baksidan så man kan komma ner via terrassen också. Provisorisk dörr i en trappuppgång med mönstrat golv och trappa i bakgrunden.
Skapa konto

Den här dörren är bara provisorisk.

• Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.