Hej
Vi bor i en besvärlig kommun i centrala Halland med ca 100 tusen invånare.
Enligt arkitekter i regionen en av de svåraste i landet att få igenom ett bygglov.
Det hänger inte på att ritningar och bestämmelser inte följts, utan mera allmän ovilja att
Komma "till skott". Även näringsidkare på ett nybyggt industriområde har stött på patrull när d skall bygga ett industrihotell. Enligt obekräftade uppgifter råder stor turbulens och personalomsättning på byggnadsavd där sökande av bygglov och anmälan fått nya förättare mer än en gång i samma ärende, vilka lett till olika beslut.
Man kan undra om de verkligen är i allmänhetens tjänst ?

Nu till saken; vår granne vill delvis riva sitt skruttiga garage och behålla en långvägg i bra skick som är 8 m.
och andra ledden blir då 5 m = 40 kvm. Grannen har motsatt sig en nybyggnad även om stipulerade 4,5 meter följes. Frågan är om byggnadshandläggaren kan lägga sig emot att befintlig långvägg till garaget utnyttjas och faller inom ramen för om och tillbyggnad ?
Till saken hör att den är bygd och därmed garaget 90 cm från grannens tomt fullt lagligt 1958.
Svaret blir naturligtvis att det får prövas, men nu har byggherren lagt ca 15 000 Kr. i omändringar och nykonstruktionern under drygt ett halvår utan att kommunen kunnat lämna ett nytt positivt beslut.

Redan för 4 månader fick grannen ett beviljat bygglov på nybygge och väntade bara i 6 veckor på ett rivningsbeslut. och igångsättningstillstånd. Då kom nästa chock; beslutet återkallades med motiveringen att det inte passade in i omgivningen!! Så nu är det moment 22
Vi har begärt att få ett möte med bygglovshandläggaren vilket avvisas och vi ombedes att återkomma med mail. Likaså är är handläggaren oanträffbar på telefon och hänvisar till att sända ett mail.
Vi har försökt att få ett besked från centralt håll vad de sysslar med, men svar uteblir.
Vad kan vi hitta på undrar Penta ?
 
  • Garage med öppen dörr och bil framför, i en trång uppfart bredvid en häck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett enfamiljshus med tillhörande garage och två bilar parkerade utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ärendet avser rivning och nybyggnad om endast en vägg ska sparas. Hur menar du att ärendet återkallades? Ett givet bygglov kan inte återkallas, möjligtvis upphävas av högre instanser. Vad reglerar detaljplanen gällande avstånd till tomtgräns för komplementbyggnader?
 
Paragrafryttaren; tack för ditt svar. Klagande grannen tycker att byggnaden blir för hög och skymmer solen för hen. Till saken hör att höga träd intill häcken på den klagandes sida skymmer solen initialt för att därefter stiga till middagshöjd och då är det inget som hindrar solens stålar.
Takhöjden på det tilltänkta första godkända beviljade bygglovet var 5000 mm. som enligt gällande DPL är stipulerad till just 5000 mm. med 45 graders takvinkel. Det återkallade bygglovet gavs med motivation att byggnaden var för hög och inte passade in i bilden.
Arkitekten sänkte då totalhöjden med hjälp av 36 graders takvinkel. Det hjälpte inte utan det återkallade bygglovet står fast och ny ansökan insändes utan något förbättring av läget.

Vi skall idag 20200219 bege oss till nämnda stadshus och besöka öppet hus på statsbyggnadskontoret, där vi skall ventilera frågan med hjälp av diverse nya ritningar samt se om det går att få projektet att gå igenom under rubriken om och tillbyggnad. Det gäller alltså att bredda det gamla garaget med 2000 mm. samt lägga nytt sadeltak.
Vi önskar oss själva lycka till. Hälsar Penta


M Munkedal skrev:
Hej
Vi bor i en besvärlig kommun i centrala Halland med ca 100 tusen invånare.
Enligt arkitekter i regionen en av de svåraste i landet att få igenom ett bygglov.
Det hänger inte på att ritningar och bestämmelser inte följts, utan mera allmän ovilja att
Komma "till skott". Även näringsidkare på ett nybyggt industriområde har stött på patrull när d skall bygga ett industrihotell. Enligt obekräftade uppgifter råder stor turbulens och personalomsättning på byggnadsavd där sökande av bygglov och anmälan fått nya förättare mer än en gång i samma ärende, vilka lett till olika beslut.
Man kan undra om de verkligen är i allmänhetens tjänst ?

Nu till saken; vår granne vill delvis riva sitt skruttiga garage och behålla en långvägg i bra skick som är 8 m.
och andra ledden blir då 5 m = 40 kvm. Grannen har motsatt sig en nybyggnad även om stipulerade 4,5 meter följes. Frågan är om byggnadshandläggaren kan lägga sig emot att befintlig långvägg till garaget utnyttjas och faller inom ramen för om och tillbyggnad ?
Till saken hör att den är bygd och därmed garaget 90 cm från grannens tomt fullt lagligt 1958.
Svaret blir naturligtvis att det får prövas, men nu har byggherren lagt ca 15 000 Kr. i omändringar och nykonstruktionern under drygt ett halvår utan att kommunen kunnat lämna ett nytt positivt beslut.

Redan för 4 månader fick grannen ett beviljat bygglov på nybygge och väntade bara i 6 veckor på ett rivningsbeslut. och igångsättningstillstånd. Då kom nästa chock; beslutet återkallades med motiveringen att det inte passade in i omgivningen!! Så nu är det moment 22
Vi har begärt att få ett möte med bygglovshandläggaren vilket avvisas och vi ombedes att återkomma med mail. Likaså är är handläggaren oanträffbar på telefon och hänvisar till att sända ett mail.
Vi har försökt att få ett besked från centralt håll vad de sysslar med, men svar uteblir.
Vad kan vi hitta på undrar Penta ?
 
Hur gick mötet?
 
M MetteKson skrev:
Hur gick mötet?
Mötet på kommunens bygg-öppet hus gick smärtfritt i så motto att vi blev bemötta med respekt-vänlighet - förståelse. V hade turen att träffa en bygglovshandläggare modell äldre, som inte satte i ära arr briljera med att "jag vet bäst" Vi redde ut en del knutar och handläggaren skulle ta tag i problemet med sin kollega. Han förstod att det inte var Taj Mahal vi skulle bygga .utan ett enkel om och tillbyggnad av garage på 40 Kvm.

Vi kände oss betydligt mer upprymda på hemvägen än på ditvägen, så tron på människan började sakta återvända. Nu får vi se om det blir mer "verkstad än snack" hälsar Penta
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nu har vi kommit så långt att kommunen vill infordra brandskyddsbeskrivning och det låter ju lovande. Vi har kontaktat en auktoriserad brandkonsulent som skall hjälpa oss. Det hela kommer att bli väldigt dyrt att brandsäkra eftersom den egna fastigheten ligger bara 2 m ifrån, visserligen i tegel, men ändå. Byggas skall det.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.