2 575 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Om ni skall bilda en gemensamhetsanläggning på annans mark, gör det nu!
Jag fick ett brev från lantmäteriet:
De flesta som är berörda av detta har säkert fått en liknande skrivelse, men det är lika bra att jag lyfter frågan här ifall någon inte har fått veta detta (exempelvis för att de redan har ordnade förhållanden rörande allt, men att man vill ändra dessa i framtiden).
En ändring i Plan- och bygglagen infördes 2015-01-01. Ändringen innebär att vissa bestämmelser (förordnanden) att nyttja mark för väg och grönområden utan att behöva betala ersättning till markägaren, kommer att upphöra från och med 2019-01-01 (se bilaga).
Lantmäteriet har fått i uppdrag av regeringen att informera dig som fastighetsägare att denna lagändring har skett. Det enda som påverkas med denna lagändring är frågan om ersättningen till markägaren vid ett eventuellt bildande av en ny gemensamhetsanläggning (gemensamhetsanläggning bildas vid en lantmäteriförrättning för att skapa en ordnad förvaltning av t.ex. grönområden, vägar).
Har ni redan en ordnad gemensam skötsel av vägar och grönområden,
eller ingen önskan om att sköta dessa gemensamt, så behöver ni inte göra
någonting.
Kontentan av detta är att vi har 1,5 månader på oss att bilda en gemensamhetsanläggning för vår väg om vi inte vill betala ersättning till markägaren. Nu tror jag inte att vi kommer att göra detta ändå (markägaren är med och nyttjar vägen så en förrättning kostar även för markägaren), men det kan vara värt att notera.Varför har ni fått detta brev?
• Lantmäteriet har bedömt att den bestämmelse som er fastighet
berörs av inte har genomförts fullt ut som en
gemensamhetsanläggning. I dessa fall ska Lantmäteriet och de
kommunala lantmäterimyndigheterna enligt regeringsuppdraget
(se bilaga) informera er som fastighetsägare om den rättighet som
upphör efter den 31/12 2018.
De flesta som är berörda av detta har säkert fått en liknande skrivelse, men det är lika bra att jag lyfter frågan här ifall någon inte har fått veta detta (exempelvis för att de redan har ordnade förhållanden rörande allt, men att man vill ändra dessa i framtiden).
Nja, det räcker att ni ansöker om förrättning hos LM innan årsskiftet för att markägaren inte ska ha rätt att få ersättning. Handläggningstiden hos LM är runt 2-3 år när jag kollade för ett litet tag sedan.
Enligt REV (Riksförbundet enskilda vägar) ska det faktiskt räcka med ett enkelt servitutsavtal där det framgår att ingen ersättning utgår till markägaren. Avtalet ska då undertecknas av alla fastighetsägare. Detta avtal bör sen skrivas in i fastighetsregistret för att gälla fastigheterna även vid försäljning.
Enligt REV (Riksförbundet enskilda vägar) ska det faktiskt räcka med ett enkelt servitutsavtal där det framgår att ingen ersättning utgår till markägaren. Avtalet ska då undertecknas av alla fastighetsägare. Detta avtal bör sen skrivas in i fastighetsregistret för att gälla fastigheterna även vid försäljning.
En förutsättning för att enligt detta kunna bilda en gemensamhetsanläggning utan att behöva betala ersättning till markägaren är att det finns en detaljplan (eller liknande) över området och att det i denna plan finns ett förordnande om detta enligt t.ex. 6 kap 5 § Plan- och Bygglagen eller 113 § Bygglagen.
Det där får du gärna utveckla lite mer.
Förstår jag dig rätt att markägaren ändå har rätt till ersättning om det uttryckligen inte står annat i detaljplan? Hur ska i så fall en sådan bestämmelse tolkas när nu de paragraferna är upphävda?
Förstår jag dig rätt att markägaren ändå har rätt till ersättning om det uttryckligen inte står annat i detaljplan? Hur ska i så fall en sådan bestämmelse tolkas när nu de paragraferna är upphävda?
Liknande trådar
-
Befintlig ledningsdragning på vind som skall inredas.
El -
elkabel i mark som skall asfalteras över till uteblysning
El -
Bygga om själv, skall jag göra noggrana ritningar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bästa lösningen att dra nytta av varmt rum som skall kylas?
Ventilation -
Idéer på ny planlösning m.m till vårt hus, som skall totalrenoveras
Planlösningar