sinikka skrev:
Men jag har fortvarande inte fått klart för mig när man kan måla på järnvitriolen?
Virket ska upp snart, jag har tyvärr inte möjlighet måla på det innan det kommer upp/inomhus. Men nu har jag bestämt mig, jag ska prova detta, verkar lite kul! Jag återkommer sedan med min erfarenhet och berättar hur det gått....
Virket ska så klart vara torrt - det underlättar att den suger in :). Järnvitriols rätta namn är järnsulfat - sök mer om detta ämnes egenskaper så du vet vad du har i målarhinken :).
Vattenlösning som du kommer att pensla på trä är mycket vattnig och tunn och det är lätt att spilla även på ytor som inte ska behandlas. Järnvitriol hänger inte i penseln som en vanlig färg. Du får skydda andra ytor för att inte få fläckar på golv och tak. Efter behandlingen blir all virke och inomhusluften rätt fuktig. Värm och vädra så du slipper fukt och unket lukt inomhus på grund av av för hög luftfuktighet.
lycka till!
gaia

Det blev lite fel syftning där p.g.a min finska påbrå antar jag... jag menade att jag kanske skulle kanske måla brädorna inomhus innan jag sätter upp de, men kan inte av utrymmesskäl. Därför undrade jag när kan man börja måla utomhus med järnvitriol? Jag förstår att jag inte bör måla när det regnar eller så, men tänkte mest på kylan...kanske bör jag vänta med det ett par månader, tills det blir torrare och varmare ute?!:o

På vintern är det ju rätt torrt ute, i absoluta termer. Jag antar att du kan stryka ute ifall du kan vara under tak, tex ett biltak. Så länge det är plusgrader i allafall.

Jag undrar om det är järnvitriol jag är ute efter...? Vi kommer att måla huset vitt, med grå knutar. Därför skulle jag vilja att verandan skulle gå i någon grå/silvrig nyans. Om jag förstått era inlägg rätt, så är det precis den effekten järnvitriol har, dvs att virket får ett åldrat, silvrigt utseende? Kan man använda järnvitriol på impregnerat virke? Kan man måla impregnerat virke? Eller skall man använda obehandlat virke och bara använda järnvitriol?

Det är knappast någon mening att ha järnvitriol på impregnerat virke. Det kommer inte alls bli den effekt som du eftersträvar. Kör obehandlat virke och behandla med järnvitriol. Eller vänta helt enkel ett par år så får du samma utseende.

Du kan måla på impregnerat virke, men det behöver stå obehandlat i minst ett år först.

Nu har jag äntligen fått hem virket. Det tog lite tid, detta bygget... Det är 170 mmX22mm virke. Missade rådet att ha det lite tjockare virket. Men det är litet gästhus på 22 kvm, så jag gör detta nu på prov.
Men snickaren säger att det bör ändå vara lock på brädorna. Han menar att det skulle påskynda fuktskador, att vattnet kunde tränga in mellan brädorna, när det regnar häftigt, om man inte har lock.
Jag hade tänkt att inte ha några lockbrädor, för det skulle bli snyggare tycker jag. Hur går detta? Måste jag ha lock? vet någon mer om detta? Tacksam för hjälp i förväg!!!

Hur ser det ut under, är det en luftspalt? Vad sitter för vindskydd, masonit, papp, gips? Är det helt vanligt virke till panel, alltså inte spontat eller så?

Ett gammalt trix är Professor wahlmans recept:
Blanda till din Fe SO4 7H2O (Järnsulfat) enl anvisningarna och tillsätt herdins silverbets 77 i påse för en snabbare silvergråton!
Kontakta Herdins i falun!
Anders
Varför vill man måla med järnsulfat när man dödar mossa med det?

jon_h skrev:
Hur ser det ut under, är det en luftspalt? Vad sitter för vindskydd, masonit, papp, gips? Är det helt vanligt virke till panel, alltså inte spontat eller så?
Har satt redan upp hälften av virket, nu är det sent att ändra på virket, tyvärr...
Men om du vet något om lock eller inte, så är jag tacksam!
Jag börjar måla på i morgon....detta blir spännande!

Ja, men då lär du ju svara på mina frågor först..

Sorry, men jag skrev svaren snabbt i natt, i rubriken.
Det som kommer hamna under virket är först isoleringen, sen gips och sen ovanpå det regler 30 X 70 mm, som man spikar träpanelen på. I detta fallet 170 X 22 mm, eller vissa brädor 195 X 22 mm. De sitter sida vid sida, inte spontat alltså.
Det var snickaren som tyckte att det borde vara lock, så regnvattnet inte skulle tränga igenom. Men för utseendet skull vill jag helst inte sätta på några lock.

Idag ska jag måla första väggen med järnvitriolen!!

Aha, jag missade rubriken.

Well, luftspalten gör ju en del nytta, och om det är riktig modern utegips så ska den ju klara en del stänk kontinuerligt. Men det känns ändå inte som en helt klockren konstruktion, skulle det bli ett riktigt slagregn vid ett tillfälle när panelen torkat isär ordentligt så kan det nog bli ganska blött bakom. Det är inte omöjligt att gipsen tar skada då, beroende på hur den är uppsatt och hur skarvarna ligger.

Tack för din synpunkt! Då chansar jag med panel utan lock! Underarbetet är rejält och det är ju ett litet hus. Thanks! jag berättar sen hur det gick....

sinikka skrev:
Tack för din synpunkt! Då chansar jag med panel utan lock! Underarbetet är rejält och det är ju ett litet hus. Thanks! jag berättar sen hur det gick....
Hej
Hur gick det med målningen, har du några bilder så här ett år efter?

Jesper

Hej alla intresserade!
Jag lovar att skicka bilder senare, jag har just undrat om kan göra det på denna sajten. Jag har tagit massor! Och snyggt blev det, alltså gästhuset. Där har vi vanlig tjocklek på panelen, men mycket bra lufttillförsel under.
Nu har vi även gjort ombyggnation på hela stugan, det har vuxit till en mindre villa. Så vi har efter tips här på sajten klätt huset med 28 mm tjocka panel av norrlandgran. Så vi ska nu även måla det nya huset med järnvitriol, så bra tycker vi att detta blev! Bara vädret tillåter, snarast!
Enkelt och bekvämt, och väldigt snyggt!
Men nu har min dator krånglat en tid och måste lämnas in, så tyvärr får ni vänta på bilderna!
Spännande fortsättning följer inom kort!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.