4 369 läst ·
44 svar
4k läst
44 svar
Om energideklaration gjorts, varför mäklare tar in själv energikostn?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Lagen gäller även om det är modent och känns överflödigt.Annn555 skrev:
Jag och många med mig anser att det är en rätt värdelös produkt, men den finns där ändå. Om det är ett modernt hus som uppnår A-C på skalan så bör det gå att få billigt och för köparen kan det absolut vara värt endel A och B ger 0,10% rabatt hos SBAB och C ger 0,05% rabatt. Misstänker att det ser liknande ut hos många andra låneinstitut. Vi vet ju inte vilka belopp vi talar om, men ett lån på 1 miljon ger det ju ändå mig som köpare en tusenlapp.
Jag antar att försäljningen genererar en vinst, så att det egentligen är en fråga om bristande likviditet. Då är det kanske lämpligt att ta det nära försäljning, så hinner pengarna från handpenningen komma in innan det ska betalas.
Ja har dålig ekonomi!, visste inte rabatt gavs lån, tack har ej skrythus...Fairlane skrev:
Lagen gäller även om det är modent och känns överflödigt.
Jag och många med mig anser att det är en rätt värdelös produkt, men den finns där ändå. Om det är ett modernt hus som uppnår A-C på skalan så bör det gå att få billigt och för köparen kan det absolut vara värt endel A och B ger 0,10% rabatt hos SBAB och C ger 0,05% rabatt. Misstänker att det ser liknande ut hos många andra låneinstitut. Vi vet ju inte vilka belopp vi talar om, men ett lån på 1 miljon ger det ju ändå mig som köpare en tusenlapp.
Jag antar att försäljningen genererar en vinst, så att det egentligen är en fråga om bristande likviditet. Då är det kanske lämpligt att ta det nära försäljning, så hinner pengarna från handpenningen komma in innan det ska betalas.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Jag förstår att ekonomin är dålig, men om du gör deklarationen sent i processen så hinner du få pengar från handpenningen innan räkningen ska betalas. Även om det inte är.ett skrythus hoppas jag du får så det täcker eventuella lån, mäklare och energideklarationen.Annn555 skrev:
Tack, prarat med mäklaren ännu, ev väljer annan och tae upp saken, båda kanske avböjer uppdraget om jag trilskas.Fairlane skrev:
Hej!
Jag har inte orkat läsa precis alla inlägg så jag kanske har missat något.
Jag var och tittade på ett hus som var ute till försäljning. I prospektet står att: Då huset har varit använt för korttidsuthyrning de senaste åren så behöver inte säljaren lämna energideklaration. Stämmer detta?
Jag har inte orkat läsa precis alla inlägg så jag kanske har missat något.
Jag var och tittade på ett hus som var ute till försäljning. I prospektet står att: Då huset har varit använt för korttidsuthyrning de senaste åren så behöver inte säljaren lämna energideklaration. Stämmer detta?
Återkommer om dettaAndwin1 skrev:
Vid uthyrn står deklaration behövs ej, känner ej till undantag. Kan vara bra skylla på..Andwin1 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Vem kollar det?
Är huset bebott under mer än 4 månader om året så ska en energideklaration genomföras vid försäljning (om det inte finns en giltig sen innan).
Om någon varit folkbokförd på platsen eller inte spelar ingen roll.
Är huset bebott under mer än 4 månader om året så ska en energideklaration genomföras vid försäljning (om det inte finns en giltig sen innan).
Om någon varit folkbokförd på platsen eller inte spelar ingen roll.
Boverket uppger på hemsidan art folkbokföringsadressen 4 mån innan försäljningen är viktig, annars kan alla uppge de har fritidshus för att slippa.göra energideklarationen? Eller?Fairlane skrev:
Därför var det märkligt mäklaren utan skäl, villl ha mina el, VA fakturor i vårt avtal, då jag i avtalet går med på energideklaration ...?
Av dig fattar jag:
Varför mäklaren frågade om huset var fritidshus, eller permanrntboende... - det avspg om energideklaration behövs .. (?).
Har för dödsbo betalat 2 gånger välrenommerade personer om hjälp, de har inte gjort nåt alls, är väl skadad ang 1 mån avtal mäklaren...vill ej det händer igenAnnn555 skrev:
Boverket uppger på hemsidan art folkbokföringsadressen 4 mån innan försäljningen är viktig, annars kan alla uppge de har fritidshus för att slippa.göra energideklarationen? Eller?
Därför var det märkligt mäklaren utan skäl, villl ha mina el, VA fakturor i vårt avtal, då jag i avtalet går med på energideklaration ...?
Av dig fattar jag:
Varför mäklaren frågade om huset var fritidshus, eller permanrntboende... - det avspg om energideklaration behövs .. (?).