4 368 läst ·
44 svar
4k läst
44 svar
Om energideklaration gjorts, varför mäklare tar in själv energikostn?
Sida 1 av 3
Hej
Mäklaren har ett standardavatal han skickat.
Där står det han tar in energideklaration -
så varför finns det tvingande godkännande i
standardavtal han inhämtar VA och el räkningar
från leverantörer, kommun?
Energideklarationsfirman gör detta?*
Mäklaren har ett standardavatal han skickat.
Där står det han tar in energideklaration -
så varför finns det tvingande godkännande i
standardavtal han inhämtar VA och el räkningar
från leverantörer, kommun?
Energideklarationsfirman gör detta?*
uppdragsavtalet, standard baseras på att energideklaration krävs fram av mäklareAnnn555 skrev:
som jag godkänner i avtalet när jag skriver på.
varfölr tvingar han mig i lång lista att godkänna vid signering
vidare att han separat ges rätt att kontakt kommmun avs mitt VA förbrukning
och typ VAttenfall för min förbrukning av el,
när han ändå enl avtal tvingar fram att han tar fram gjord
energideklaration? energideklationsföretaget kommer göra
nu aktuell energideklaration ändå.
fattar inget
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Alla dessa frågor bör rimligtvis ställas till mäklaren själv! Om inte mäklaren vill svara på dina frågor, eller du inte känner förtroende för henom - byt mäklare! Du ska väl inte slänga fem- eller sexsiffriga belopp på en företagare du misstror?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Vill du hellre göra allt jobb själv? Det är inte mäklaren som bestämt att de där sakerna ska göras, utan lagstiftaren. För att du ska få hjälp med det av mäklaren behöver denne fullmakt från dig att agera i ditt ställe.Annn555 skrev:
Det rimliga är att ta emot det stödet.
Varför skulle jag be mäklaren kontakta energifirma, ? De flesta klarar av att ringa ett samtal själv och boka besök...tack gör svarNötegårdsgubben skrev:
"Mäklare" är en person som förmedlar tjänster. Typiska tjänster dom brukar förmedla är kontakt med besiktningsman och energideklarant. Det ingår liksom i deras arbetsbeskrivning...Annn555 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Det måste du inte. Du kan själv beställa en energideklaration, så slipper mäklaren kontakta ett företag som gör det.Annn555 skrev:
Mäklaren behöver en fullmakt för att ta ut informationen, därför måste du skriva på en fullmakt, om du inte väljer att göra det själv.
Jag skulle låta mäklaren göra det jobb som hen är proffs på, särskilt om jag inte kan något om det själv. Visst kan du ringa en firma själv, men vad gör du om du får en fråga av dem, ställer frågan i en ny tråd här? Det kan du göra, men vill du ha lite tempo i det hela så låt mäklaren fixa det.
Om du väljer att göra det själv så lär mäklaren ändå ta samma arvode.
Självklart om jag måste enl köpare ordna deklaration väljer jag ringa nån av de firmor denna sajt tror jag tipsar om , saknar tid pha annsn allvarlug situation ringa runt, har dålig ekonomi.Fairlane skrev:
Det måste du inte. Du kan själv beställa en energideklaration, så slipper mäklaren kontakta ett företag som gör det.
Mäklaren behöver en fullmakt för att ta ut informationen, därför måste du skriva på en fullmakt, om du inte väljer att göra det själv.
Jag skulle låta mäklaren göra det jobb som hen är proffs på, särskilt om jag inte kan något om det själv. Visst kan du ringa en firma själv, men vad gör du om du får en fråga av dem, ställer frågan i en ny tråd här? Det kan du göra, men vill du ha lite tempo i det hela så låt mäklaren fixa det.
Om du väljer att göra det själv så lär mäklaren ändå ta samma arvode.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Ok, jag förstår att det kan vara skönt att slippa betala 2000 kr för en energideklaration, men lyft frågorna med mäklaren.
Återigen, om du inte förstår vad mäklaren vill, menar, tänker, så fråga. Vill hen inte svara eller inte svarar begripligt, leta ny mäklare: Finns det bara en mäklare så är det väl mest att acceptera dennes krav, men visst kan du säga att du inte vill ha en energideklaration, så får mäklaren säga om hen tycker att det är nödvändigt eller inte.
Som köpare skulle jag inte vilja hamna i läget att behöva begära en energideklaration, bara för att säljaren är snål. Ska den finnas så ska den finnas. Behövs det inte för att bostaden inte nyttjats tillräckligt mycket så vill jag att det står. Jag förutsätter att säljaren försöker följa lagen, oavsett vad man tycker om energideklarationer (som jag för övrigt själv tycker är meningslösa)
Återigen, om du inte förstår vad mäklaren vill, menar, tänker, så fråga. Vill hen inte svara eller inte svarar begripligt, leta ny mäklare: Finns det bara en mäklare så är det väl mest att acceptera dennes krav, men visst kan du säga att du inte vill ha en energideklaration, så får mäklaren säga om hen tycker att det är nödvändigt eller inte.
Som köpare skulle jag inte vilja hamna i läget att behöva begära en energideklaration, bara för att säljaren är snål. Ska den finnas så ska den finnas. Behövs det inte för att bostaden inte nyttjats tillräckligt mycket så vill jag att det står. Jag förutsätter att säljaren försöker följa lagen, oavsett vad man tycker om energideklarationer (som jag för övrigt själv tycker är meningslösa)
Den viktigaste frågan är väl vad den energideklarant mäklaren förespråkar kostar? Tjänar man inget på att anlita en egen så finns det väl ingen anledning att lägga ner egen tid på att ringa runt och leta någon som kan utföra jobbet?
Som sagt var lär inte mäklarens arvode minska för att vederbörande inte förmedlar den kontakten...
Som sagt var lär inte mäklarens arvode minska för att vederbörande inte förmedlar den kontakten...
Jak kanske har fel men googlade snabbt runt oå energi firmor, kostar betydligt mer än 2000 kr, ..i storstad , fast jag bor mycket lantlugt i kommunenuseless skrev:
Den viktigaste frågan är väl vad den energideklarant mäklaren förespråkar kostar? Tjänar man inget på att anlita en egen så finns det väl ingen anledning att lägga ner egen tid på att ringa runt och leta någon som kan utföra jobbet?
Jak kanske har fel men googlade snabbt runt oå energi firmor, kostar betydligt mer än 2000 kr, ..i storstad , fast jag bor mycket lantlugt i kommunen, såg priser 4000 till 7000useless skrev:
Såg priser 4000 till 7000 kr och vissa kandke har lpng bäntetidAnnn555 skrev: