Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tyresö
Avemo skrev:
Tyresö, var du tvungen att citera mig innan jag hunnit rätta mitt räknefel?

Erik

Nej, det var väl inte dina åsikter i ditt inlägg jag citerade, det var därför jag skrev inlägg #5.

Nej, det var mig Tyresö tyckte var kul att kommentera, och jag hade fel , därför ville jag bli rättad. Jag har 225 Hk i min bil.

Avemo: detta är jag med på ”Effekt och energi är två olika saker.” vilket det borde bli 1 Ws =joule/ sekund så påståendet 1 W = joule/ sekund är fel. Har jag fattat rätt då?

Redigerat:
Tyresö
Kan man inte enkelt beskriva det som att: Effekt = kraft och energi = förbrukning.
Eller gav jag er nu en chans att kommentera mitt inlägg?

Tyresö skrev:
Kan man inte enkelt beskriva det som att: Effekt = kraft och energi = förbrukning.
Eller gav jag er nu en chans att kommentera mitt inlägg?
Ja det gjorde du men eftersom jag är på bra humör och det är fredag så avstår jag från att spela in bollen i detta öppna mål.... d^_^b

Tyresö
MathiasS skrev:
Ja det gjorde du men eftersom jag är på bra humör och det är fredag så avstår jag från att spela in bollen i detta öppna mål.... d^_^b

Hahaha, då kan man sammanfatta tråden med: råttan på repet - katten på råttan - och hunden är snäll mot katten...

tussee skrev:
Avemo: detta är jag med på ”Effekt och energi är två olika saker.” vilket det borde bli 1 Ws =joule/ sekund så påståendet 1 W = joule/ sekund är fel. Har jag fattat rätt då?
En Joule är en Watt i en sekund. Den första av dina formler är felaktig.

1 Watt = Joule/sekund
1 Joule = Watt * sekund

För övrigt hade allt varit lättare att förstå om vi hade använt Joule som normal enhet istället för Watt-timmar. Om energianvändningen på apparater hade angetts i kJ/h istället för W och elräkningen var specificerad i kJ istället för kWh hade det varit lättare att förstå. Tidsenheten är helt enkelt på fel ställe i kWh, det blir inte lättförståeligt.

Andra energikällor skulle också kunna anges i Joule. Bensin, gas, kol, etc. Det hade då varit väldigt enkelt att se att t.ex. en elbil drar ca en tiondel av den energi en bensinbil gör, eller att en diselbil inte alls är energisnålare än en bensinbil.

sajjen skrev:
För övrigt hade allt varit lättare att förstå om vi hade använt Joule som normal enhet istället för Watt-timmar. Om energianvändningen på apparater hade angetts i kJ/h istället för W och elräkningen var specificerad i kJ istället för kWh hade det varit lättare att förstå. Tidsenheten är helt enkelt på fel ställe i kWh, det blir inte lättförståeligt.

Andra energikällor skulle också kunna anges i Joule. Bensin, gas, kol, etc. Det hade då varit väldigt enkelt att se att t.ex. en elbil drar ca en tiondel av den energi en bensinbil gör, eller att en diselbil inte alls är energisnålare än en bensinbil.
Detta leder väl ganska långt ifrån det ursprungliga ämnet, men för bränslen brukar väl i allmänhet energivärdet anges i kJ/kg eller MJ/kg. För oljor omkring 40 MJ/kg.

Att jämföra el med bensin är lite haltande då bensin går att hitta i naturen vilket inte el gör. Detta innebär dels att elbilar inte är riktigt lika bra som det först ser ut eftersom elen måste tillverkas varvid det sker en förlust. Dessutom innebär det att direktel som uppvärmningsmetod är energimässigt vansinne.

Jag hävdar att e dieselbil visst är effektivare än en bensinbil. Diesel har ett något lägre värmevärde än bensin har, men trots detta är förbrukningen lägre.

Erik

1Ws = 1(J/s)s = 1J

Effekten x timmar x dagar /1000 = ... kWh

... kWh x elpriset per kwh = kostnaden.

En bra formel för att t.ex. räkna ut hur mycket en belastning kostar under en månad (nästa faktura).

//Patrik

Mikael_L
Avemo skrev:
Jag hävdar att e dieselbil visst är effektivare än en bensinbil. Diesel har ett något lägre värmevärde än bensin har, men trots detta är förbrukningen lägre.
Diesel har ett något högre energiinnehåll än bensin.
ca 45MJ/kg mot bensin som har ca 43 MJ/kg.

En snabb koll på wikipedia sade att dieseln har lägre värmevärde, men jag kan ge mig på den punkten då jag inte vet säkert. Jag vidhåller dock att dieselmotorn är effektivare än bensinmotorn under så gott som alla driftfall. I synnerhet låglast.

Erik

Mikael_L
Det är ju ingen jätteskillnad mellan Diesel och bensin i denna aspekt.
Så lite beroende på raffineringen, hur väl fraktionerna fallit ut, varierar energivärdet.
Sen bör man även klargöra ifall man pratar om 95 okt bensin med sina 12% etanol osv osv. (är det 12%?, det lät högt ..)

Slutligen går det att ange MJ/liter istället, vilket förvisso inte är det normala.
Jag har inte koll på om det är någon betydande densitetsskillnad.

Dieselmotorns verkningsgrad är bättre, ja.

Jag har inte fördjupat mig i skillnaderna mellan otto-cykeln och dieselcykeln för att riktigt veta varför.
Men jag har för mig att det har något med det brinnande diselbränslets flamfront som fortsätter och ge bra kraft mot kolven under nästan hela slaget, medan otto-motorn utvecklar sin kraft mer i början av slaget och sen efter halva slaget knappt bidrar utan bara väntar på att få vädras ut.

Men jag kan ha mycket fel här, så tro inte på vad jag nyss skrev... :blushing:

Dieselmotorer är effektivare av den enkla anledningen att kompressionstalet är högre, omkring 15 jämfört med ca 10 för Ottomotorer.

Får inte folk lära sig något i skolan längre?? WOW 24/7?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.