K
Rejäl skrev:
Fans ju en i alla fall som inte kom iväg för egen maskin😂
Åh det tog hela 11 minuter den här gången innan det förväntade negativa inlägget kom😉

/Krille

• Haha
sysmali
  • Laddar…
A
Väljer man se verkligheten som negativ så är det naturligtvis ett självvalt val..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
JanneJanne123
Rejäl skrev:
Man behöver inte vara elbilshatare för att se verkligheten, oftast blir man själv som ägare av elbil inte den objektiva till att beskriva om dom problemen och utmaningarna som finns..
Jag har inga problem med att beskriva de problem och utmaningar som finns, men laddkaos är tyvärr inte ett problem.

För mig som har tillgång till laddare hemma är elbilsägandet väldigt enkelt, men de gånger vi åker långt kräver elbilen lite mer planering än tidigare. Man måste också vara villig att justera sin plan något under resans gång om man vill undvika att stå i kö till en laddare, det var såklart aldrig ett problem med vår ICE-bil. Man behöver alltså när det närmar sig laddning ta fram appen ChargeFinder (eller liknande) och se hur kösituationen ser ut på den plats man har tänkt ladda, är det fullt får man åka till en annan laddare, eller ställa sig i kö och posta arga bilder på Facebook om att det är kaos. Jag kör inte en Tesla av många anledningar och jag har märkt att vi som kör andra märken är lite mer öppna för att ladda hos andra leverantörer än vad Tesla-ägare är.

För mig personligen är det oftast bristen på destinationsladdning som gör elbilen lite krångligare. Tex när vi åker till släkten har de flesta ingen laddbox och då måste man ta hänsyn till det vid snabbladdarna och ladda mer och oftare än vad man hade behövt om man haft möjlighet till laddning på destinationen.

Är det precis lika friktionsfritt som att köra ICE? Nej, inte riktigt än, men generellt är det väldigt smidigt och enkelt att köra elbil bara man är lite förutseende.

• Gilla
Edlunn och 5 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Man behöver inte vara elbilshatare för att se verkligheten
Så är det förstås, men din formulering bygger på att elbilshatare har rätt.
Rejäl skrev:
oftast blir man själv som ägare av elbil inte den objektiva till att beskriva om dom problemen och utmaningarna som finns..
Man blir inte objektiv, men erfaren.

Mikael Lindkvists (journalisten som skrivit artikeln närmast ovan liksom den som inledde tråden) beskriver ju en erfarenhet som inte är den vanlige elbilistens, utan hans som journalist. Han laddar extremt länge när det är kö och får därför reaktioner. Han söker laddare där han tror problem kan uppstå för att få något atr skriva om.

Vi som kör elbil resonerar på andra sätt. Vi laddar så effektivt vi kan; det inkluderar inte att ladda till 100 % på notoriskt populära Ionity Uppsala. Vi åker främst till laddststioner där vi tror att det inte är kö och som vi har positiva erfarenheter av.

Det är klart att även riktiga människor kan ha otur eller genom avsaknad av planering hamna i besvärliga situationer. Skillnaden är att han söker upp sådana situationer för att få skriva om dem.

Det har ingenting med objektivitet att göra.

• Gilla
witten och 3 till
  • Laddar…
K
Rejäl skrev:
Väljer man se verkligheten som negativ så är det naturligtvis ett självvalt val..
Du missade poängen.

Men det finns uppenbarligen de utan egen erfarenhet som väljer att bara se allt negativt om elbilar som verkligheten också...

Antagligen samma personer som går in och kommenterar elbilsannonser på facebook med att de minsann aldrig kommer att köpa en elbil.

/Krille

• Gilla
  • Wow
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123
K Krille4 skrev:
Antagligen samma personer som går in och kommenterar elbilsannonser på facebook med att de minsann aldrig kommer att köpa en elbil.
Det där är väldigt intressant, vad driver människor att lägga sin fritid på att kommentera annonser för produkter de påstår sig inte vilja köpa?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fairlane
Rejäl skrev:
Upplever inte att bensin/diesel bils ägare sitter och påstår annat..
Men det kanske du har en annan uppfattning om?
Nej, och det har jag inte heller påstått.

Jag såg en annan artikel från norr där bärgare hade fullt upp med att hjälpa folk med urladdade batterier, ofta gick det att starta bilen med boost-hjälp, men många fick bärgas till verkstad för att stå inomhus i värme och tina. Det var alltså inte elbilar, de fungerade. Jag drar inte slutsatsen att bensin/diesel är dåligt för den sakens skull. Jag laddade t.ex. mitt batteri nu inför resan mot kallare trakter, även om batteriet säkert var i bra form och skulle laddas under resan av generatorn. Bättre att vara förberedd, oavsett bil.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
K
Rejäl skrev:
Det finns olika åsikter om laddning av elbilar..

[länk]
Att han väljer en trafikintensiv helg med köer för sin test att ladda till 100% säger väl det mesta?

Ungefär som att någon vid långa köer på bensinmacken väljer att stå kvar vid pumpen efter tankning för att man måste gå in och testa deras korv med mos i 45 minuter.....

/Krille

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, och det har jag inte heller påstått.

Jag såg en annan artikel från norr där bärgare hade fullt upp med att hjälpa folk med urladdade batterier, ofta gick det att starta bilen med boost-hjälp, men många fick bärgas till verkstad för att stå inomhus i värme och tina. Det var alltså inte elbilar, de fungerade. Jag drar inte slutsatsen att bensin/diesel är dåligt för den sakens skull. Jag laddade t.ex. mitt batteri nu inför resan mot kallare trakter, även om batteriet säkert var i bra form och skulle laddas under resan av generatorn. Bättre att vara förberedd, oavsett bil.
Det är väl jättebra att du är särskilt duktig och förberedande som inte de flesta bilister är..
Vad det nu har med elbilsresor att göra..

Från 2021? Är det det enda du hittade?

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
K
Rejäl skrev:
Elbilsförare som inte kan planera för vinterväder..

[länk]
Läser du ens artiklarna från 2021 som du googlar fram i din iver att visa på problem med elbilar?

"Av tre bärningsfirmor som SVT Nyheter varit i kontakt med och som arbetade på E6 i norra Halland under snövädret säger två att de inte upplevde elbilarna som ett stort problem.

Den tredje bärgningsfirman säger däremot att omkring hälften av de bilar de bärgade bort var elbilar, men kan samtidigt inte uppge någon siffra på hur stort antal det motsvarar."

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det där är väldigt intressant, vad driver människor att lägga sin fritid på att kommentera annonser för produkter de påstår sig inte vilja köpa?
Jantelagen.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Garanterat en generationsfråga til 90% (gubbar med dubbelnamn eller finskklingande namn dominerar, samt 10% Dunning-Krügersymptom.

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.