68 882 läst ·
1 022 svar
69k läst
1,0k svar
Om att resa med en elbil
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 907 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 907 inlägg
Jag har inga problem med att beskriva de problem och utmaningar som finns, men laddkaos är tyvärr inte ett problem.Rejäl skrev:
För mig som har tillgång till laddare hemma är elbilsägandet väldigt enkelt, men de gånger vi åker långt kräver elbilen lite mer planering än tidigare. Man måste också vara villig att justera sin plan något under resans gång om man vill undvika att stå i kö till en laddare, det var såklart aldrig ett problem med vår ICE-bil. Man behöver alltså när det närmar sig laddning ta fram appen ChargeFinder (eller liknande) och se hur kösituationen ser ut på den plats man har tänkt ladda, är det fullt får man åka till en annan laddare, eller ställa sig i kö och posta arga bilder på Facebook om att det är kaos. Jag kör inte en Tesla av många anledningar och jag har märkt att vi som kör andra märken är lite mer öppna för att ladda hos andra leverantörer än vad Tesla-ägare är.
För mig personligen är det oftast bristen på destinationsladdning som gör elbilen lite krångligare. Tex när vi åker till släkten har de flesta ingen laddbox och då måste man ta hänsyn till det vid snabbladdarna och ladda mer och oftare än vad man hade behövt om man haft möjlighet till laddning på destinationen.
Är det precis lika friktionsfritt som att köra ICE? Nej, inte riktigt än, men generellt är det väldigt smidigt och enkelt att köra elbil bara man är lite förutseende.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Så är det förstås, men din formulering bygger på att elbilshatare har rätt.Rejäl skrev:
Man blir inte objektiv, men erfaren.Rejäl skrev:
Mikael Lindkvists (journalisten som skrivit artikeln närmast ovan liksom den som inledde tråden) beskriver ju en erfarenhet som inte är den vanlige elbilistens, utan hans som journalist. Han laddar extremt länge när det är kö och får därför reaktioner. Han söker laddare där han tror problem kan uppstå för att få något atr skriva om.
Vi som kör elbil resonerar på andra sätt. Vi laddar så effektivt vi kan; det inkluderar inte att ladda till 100 % på notoriskt populära Ionity Uppsala. Vi åker främst till laddststioner där vi tror att det inte är kö och som vi har positiva erfarenheter av.
Det är klart att även riktiga människor kan ha otur eller genom avsaknad av planering hamna i besvärliga situationer. Skillnaden är att han söker upp sådana situationer för att få skriva om dem.
Det har ingenting med objektivitet att göra.
Du missade poängen.Rejäl skrev:
Men det finns uppenbarligen de utan egen erfarenhet som väljer att bara se allt negativt om elbilar som verkligheten också...
Antagligen samma personer som går in och kommenterar elbilsannonser på facebook med att de minsann aldrig kommer att köpa en elbil.
/Krille
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 907 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 907 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 975 inlägg
Nej, och det har jag inte heller påstått.Rejäl skrev:
Jag såg en annan artikel från norr där bärgare hade fullt upp med att hjälpa folk med urladdade batterier, ofta gick det att starta bilen med boost-hjälp, men många fick bärgas till verkstad för att stå inomhus i värme och tina. Det var alltså inte elbilar, de fungerade. Jag drar inte slutsatsen att bensin/diesel är dåligt för den sakens skull. Jag laddade t.ex. mitt batteri nu inför resan mot kallare trakter, även om batteriet säkert var i bra form och skulle laddas under resan av generatorn. Bättre att vara förberedd, oavsett bil.
Att han väljer en trafikintensiv helg med köer för sin test att ladda till 100% säger väl det mesta?Rejäl skrev:
Ungefär som att någon vid långa köer på bensinmacken väljer att stå kvar vid pumpen efter tankning för att man måste gå in och testa deras korv med mos i 45 minuter.....
/Krille
Det är väl jättebra att du är särskilt duktig och förberedande som inte de flesta bilister är..Fairlane skrev:
Nej, och det har jag inte heller påstått.
Jag såg en annan artikel från norr där bärgare hade fullt upp med att hjälpa folk med urladdade batterier, ofta gick det att starta bilen med boost-hjälp, men många fick bärgas till verkstad för att stå inomhus i värme och tina. Det var alltså inte elbilar, de fungerade. Jag drar inte slutsatsen att bensin/diesel är dåligt för den sakens skull. Jag laddade t.ex. mitt batteri nu inför resan mot kallare trakter, även om batteriet säkert var i bra form och skulle laddas under resan av generatorn. Bättre att vara förberedd, oavsett bil.
Vad det nu har med elbilsresor att göra..
Här finns fler elbilsägare som är miss nöjda..
https://carup.se/elbilsagare-varnar-for-kaos-pa-laddstationer-koat-25-timmar/
https://carup.se/elbilsagare-varnar-for-kaos-pa-laddstationer-koat-25-timmar/
Elbilsförare som inte kan planera för vinterväder..
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/kalla-elbilar-stoppade-upp-e6-under-snokaoset
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/kalla-elbilar-stoppade-upp-e6-under-snokaoset
Läser du ens artiklarna från 2021 som du googlar fram i din iver att visa på problem med elbilar?Rejäl skrev:
"Av tre bärningsfirmor som SVT Nyheter varit i kontakt med och som arbetade på E6 i norra Halland under snövädret säger två att de inte upplevde elbilarna som ett stort problem.
Den tredje bärgningsfirman säger däremot att omkring hälften av de bilar de bärgade bort var elbilar, men kan samtidigt inte uppge någon siffra på hur stort antal det motsvarar."