Rejäl skrev:
Jag vet inte hur du hela tiden får 30% sänkning av hastigheten till att bli lite, antingen hade du IG i matte eller så sitter du medvetet o fabulerar..
Men han har ju rätt.

Om man inte kan planera för/hantera att en bil i trafiken kör 20 km/h under skyltad hastighet så har man inte i trafiken att göra.

Listan på motiverade anledningar är oändlig:
  • Någon i bilen är sjuk
  • Bilen är trasig
  • Det pågår en förlossning i baksätet
  • Man har känslig last
  • Man vill inte köra fortare
Att du blir kuggad på uppkörningen är att du måste i alla fall kunna köra i 110 för att få körkort. Det betyder inte att man alltid måste köra enligt skyltarna, men det ska inte vara en vana.
 
  • Gilla
Freddedan och 8 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så jag håller med om att det är ett kasst system. I synnerhet i tätbebyggt område.
Jag tror att den läser skyltar, men har (gammal) kartdata son fallback.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane
Rejäl skrev:
Jag vet inte hur du hela tiden får 30% sänkning av hastigheten till att bli lite, antingen hade du IG i matte eller så sitter du medvetet o fabulerar..
Jag har nog mer mattekunskaper än du någonsin har haft, även om jag glömt en del.

Att du blir livrädd när du kör i 120 km/h och kommer ifatt en bil med släp, en bil med husvagn eller en långtradare som kör 80 km/h säger mer om din förmåga att framföra ditt fordon än om den som faktiskt kör 80 km/h där.

Själv kör jag 120 km/h ibland och 80 km/h ibland på samma sträcka, i bra väglag (i riktigt dåligt har det gått 40 km/h). Det går utmärkt och är inte direkt någon fara.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
  • Någon i bilen är sjuk
  • Bilen är trasig
  • Det pågår en förlossning i baksätet
  • Man har känslig last
  • Man vill inte köra fortare
Dom fyra översta håller jag med om att det är giltiga skäl..
Men den sista absolut inte, att man ska generellt köra 30% under den tillåtna hastigheten så anser jag att man har inte det som krävs för att köra bil…
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har nog mer mattekunskaper än du någonsin har haft, även om jag glömt en del.

Att du blir livrädd när du kör i 120 km/h och kommer ifatt en bil med släp, en bil med husvagn eller en långtradare som kör 80 km/h säger mer om din förmåga att framföra ditt fordon än om den som faktiskt kör 80 km/h där.

Själv kör jag 120 km/h ibland och 80 km/h ibland på samma sträcka, i bra väglag (i riktigt dåligt har det gått 40 km/h). Det går utmärkt och är inte direkt någon fara.
Vart har jag sagt att jag blir livrädd? Visa det?
Du fabulerar mer och mer ju längre diskussionen lider..

Så vart har jag påstot det???
 
Fairlane
Rejäl skrev:
Dom fyra översta håller jag med om att det är giltiga skäl..
Men den sista absolut inte, att man ska generellt köra 30% under den tillåtna hastigheten så anser jag att man har inte det som krävs för att köra bil…
Jag anser att klara man inte av att andra trafikanter kör långsammare så har man inte det som krävs för att köra bil.
Rejäl skrev:
Vart har jag sagt att jag blir livrädd? Visa det?
Du fabulerar mer och mer ju längre diskussionen lider..

Så vart har jag påstot det???
Du menar som när du fabulerar om mina matematikkunskaper?

Så, vad är det som är så farligt med att någon ligger 80 km/h på en väg med 120 km/h? Om du inte blir rädd är det kanske inte så farligt?
Fordon som är konstruerade för en hastighet av 40 km/h eller mer är tillåtna på motorväg (undantaget EU-moped).
Det borde krävas fordon konstruerade för gällande hastighetsgränsen om det är så farligt.

Själv kom jag nyligen ikapp ett fordon som låg runt 60 km/h på motorvägen där högsta tillåtna hastighet är 120 km/h. Inget svårt eller farligt. Titta i backspegeln, på med blinkers, byt fil, passera och sen tillbaks. Mer dramatiskt än så var inte.

Obs, jag uppmuntrar verkligen inte folk att köra så, jag menar bara att ett inte är riktigt så farligt som du verkar göra gällande.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag anser att klara man inte av att andra trafikanter kör långsammare så har man inte det som krävs för att köra bil.

Du menar som när du fabulerar om mina matematikkunskaper?

Så, vad är det som är så farligt med att någon ligger 80 km/h på en väg med 120 km/h? Om du inte blir rädd är det kanske inte så farligt?
Fordon som är konstruerade för en hastighet av 40 km/h eller mer är tillåtna på motorväg (undantaget EU-moped).
Det borde krävas fordon konstruerade för gällande hastighetsgränsen om det är så farligt.

Själv kom jag nyligen ikapp ett fordon som låg runt 60 km/h på motorvägen där högsta tillåtna hastighet är 120 km/h. Inget svårt eller farligt. Titta i backspegeln, på med blinkers, byt fil, passera och sen tillbaks. Mer dramatiskt än så var inte.

Obs, jag uppmuntrar verkligen inte folk att köra så, jag menar bara att ett inte är riktigt så farligt som du verkar göra gällande.
Fabulera=hitta på

Vart har jag sagt att jag blir livrädd? Visa det?
Du fabulerar mer och mer ju längre diskussionen lider..
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag anser att klara man inte av att andra trafikanter kör långsammare
Det har väl aldrig handlat om att inte klara av utan om att avvikande beteenden kan var irritationsmoment.
 
Hela diskussionen om körning i lägre fart än skyltat på motorväg är direkt fånig. Det är inte förbjudet och inte ens farligt. Skulle en polisman vilja ge böter för detta är det bara att be polismannen att ta det till tingsrätten. Det finns mängder av olika ekipage som inte ens får hålla skyltad hastighet och har aldrig varit något problem.

Här i Skåne kommer man ofta ifatt traktorer och grävskopor på staketvägarna. Bara att ta det med ro och invänta nästa omkörningsfil.

Jag kan inte räkna antalet tillfällen någon kört om mig som jag sedan kommer ifatt igen någon mil senare. Vad har de då tjänat?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
richardtenggren
R Robert-san01 skrev:
Det jag retar mig mest på är när jag kör jobbets Telsa M3 så måste jag titta längst er på skärmen för att stänga av sätesvärme, rattvärme. Ändra läge för torkarna kräver att man trycker på änden på blinkersspaken och sedan nere på displayen där en meny poppar upp.

Ändrar jag lite på sätet så jag behöver justera speglarna, då skall jag in en en meny och där efter justera speglarna med vreden på vänster och höger sida ratten.

Den har någon form av röststyrning men ingen av oss på jobbet lyckas få den att förstå vad vi säger...

Att välja om man vill ha kraftig eller normal regenerering kräver också att man går in i menyer och knappar. Allt utan haptisk feedback.

På de flesta andra bilar har man spak med funktioonsval för torkarfunktion, knappar för att ställa om spegel och sätes/ratt värme. Vissa har även minnesknappar för inställingar lätt åtkomliga utan att man behöver loga in i profiler eller koppla telefoner.

Känns som de som designar TV spel skall fortsätta med det tills de gått en kurs i ergonomi.
Du kan justera torkarna med vänster scrollhjul, antingen genom att först trycka på spaken och scrolla eller hålla in scrollhjulet och scrolla, men det sistnämnda kräver att man valt torkarna som snabbval.

Jag var sen på bollen 🏐😂

Förövrigt går det slå av torkarna när man kör farthållare nu :)
 
Redigerat:
H
Kör man 70 på 90 väg vid uppkörning så hoppas jag att man blir kuggad.
Så varför skulle det vara ok att göra det när man har körkort?
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Kör man 70 på 90 väg vid uppkörning så hoppas jag att man blir kuggad.
Så varför skulle det vara ok att göra det när man har körkort?
För att det är en underbar dag, solen skiner, bilen är nytvättad, vaxad och blänker. En god glass och favoritmusiken i högtalarna. Man skall inte vara någonstans vid någon tid utan bara kör en kurvig rolig vägsträcka för att det är najs.

/Höghus
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Det är inte förbjudet
Jo det är det om man kör för långsamt.

16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
 
  • Gilla
  • Älska
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
sysmali
R Robert-san01 skrev:
Nej, det är en sann story som hände mitt på dagen, längs E4 förra våren mellan Jönköping och Ljungby. Till storyn hör att jag körde ikapp en polisbil som låg i 110 och la mig bakom den då bilen sa att det var 110 som gällde. Jag hade inte noterat att det var 120 och då jag inte körde om polisen körde den av, körde på igen och la sig bakom mig.

Då jag fortsatte i "lagliga" 110 tyckte de väl att det var mycket misstänksamt att en företagsbil inte gasar på och håller max tillåten hastighet. Vid nästa avfart blinkar de in mig för kontroll.
Tack för svar.

@Andreas_Hansson?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
sysmali
Höghus Höghus skrev:
För att det är en underbar dag, solen skiner, bilen är nytvättad, vaxad och blänker. En god glass och favoritmusiken i högtalarna. Man skall inte vara någonstans vid någon tid utan bara kör en kurvig rolig vägsträcka för att det är najs.

/Höghus
Precis, bara för att JAG tycker livet är tipptopp och bilen fullelad så skiter jag i att andra i den lååånga kön bakom mig önskar köra i den skyltade hastigheten. JAG lyssnar ju på Springsteens Thunder Road och har all tid i världen. Så det så.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.