Majgårdarna
R Robert-san01 skrev:
Det jag retar mig mest på är när jag kör jobbets Telsa M3 så måste jag titta längst er på skärmen för att stänga av sätesvärme, rattvärme. Ändra läge för torkarna kräver att man trycker på änden på blinkersspaken och sedan nere på displayen där en meny poppar upp.

Ändrar jag lite på sätet så jag behöver justera speglarna, då skall jag in en en meny och där efter justera speglarna med vreden på vänster och höger sida ratten.

Den har någon form av röststyrning men ingen av oss på jobbet lyckas få den att förstå vad vi säger...

Att välja om man vill ha kraftig eller normal regenerering kräver också att man går in i menyer och knappar. Allt utan haptisk feedback.

På de flesta andra bilar har man spak med funktioonsval för torkarfunktion, knappar för att ställa om spegel och sätes/ratt värme. Vissa har även minnesknappar för inställingar lätt åtkomliga utan att man behöver loga in i profiler eller koppla telefoner.

Känns som de som designar TV spel skall fortsätta med det tills de gått en kurs i ergonomi.
Det är väl det som är bra med M3.
Man kopplar telefonen som nyckel och körprofil.
Då ställs ju allt in som du vill ha det när din telefon öppnar bilen.
Sätet, backspeglar olika körlägen. Den väljer till o med ditt spotify konto.

Man gör det en gång och sedan behöver man inte pilla på det något mer.

Hur man kan misslyckas med röststyrningen är en gåta. Den är ju jätte bra.

Tips. om du trycker på änden av blinkerspaken så kan du byta hastighet på torkarna med västra scrollhjulet. Du behöver alltså inte pilla på skärmen.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
P
R Robert-san01 skrev:
Nya M3 har inte ens blinkersspak eller spak för växelväljaren.
Hur blinkar man då?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du blev stoppad för att du körde 110 på 120-väg?!?
Ja, de tyckte det var konstigt att jag inte höll hastighetsbegränsningen. Visade sig ju också att jag inte hade koll på den heller.
 
  • Haha
  • Wow
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Hur blinkar man då?
De har touch ytor på ratten.
 
  • Wow
Nyfniken
  • Laddar…
P
R Robert-san01 skrev:
De har touch ytor på ratten.
Oj där ser man, funkar dessa med handskar på?
 
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Det är väl det som är bra med M3.
Man kopplar telefonen som nyckel och körprofil.
Då ställs ju allt in som du vill ha det när din telefon öppnar bilen.
Sätet, backspeglar olika körlägen. Den väljer till o med ditt spotify konto.

Man gör det en gång och sedan behöver man inte pilla på det något mer.

Hur man kan misslyckas med röststyrningen är en gåta. Den är ju jätte bra.

Tips. om du trycker på änden av blinkerspaken så kan du byta hastighet på torkarna med västra scrollhjulet. Du behöver alltså inte pilla på skärmen.
Funkar sådär att alla skall koppla telefonen till en poolbil som 60st skall ha tillgång till.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Oj där ser man, funkar dessa med handskar på?
Ingen aning. Har aldrig någon av den nya generationen med knapparna.
 
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Det är väl det som är bra med M3.
Man kopplar telefonen som nyckel och körprofil.
Då ställs ju allt in som du vill ha det när din telefon öppnar bilen.
Sätet, backspeglar olika körlägen. Den väljer till o med ditt spotify konto.

Man gör det en gång och sedan behöver man inte pilla på det något mer.

Hur man kan misslyckas med röststyrningen är en gåta. Den är ju jätte bra.

Tips. om du trycker på änden av blinkerspaken så kan du byta hastighet på torkarna med västra scrollhjulet. Du behöver alltså inte pilla på skärmen.
Om du ändrar läge för torkaren med hjulet på ratten måste du väl ändå titta nere på displayen vilket läge som väljs?
 
Storsockret
R Robert-san01 skrev:
Det jag retar mig mest på är när jag kör jobbets Telsa M3 så måste jag titta längst er på skärmen för att stänga av sätesvärme, rattvärme. Ändra läge för torkarna kräver att man trycker på änden på blinkersspaken och sedan nere på displayen där en meny poppar upp.
Tycker inte om torkarna alls heller, men du behöver inte trycka nåt på skärmen för att ändra läge, du kan trycka på hjulet istället när menyn är uppe.

edit* Togs upp medan jag skrev, var för långsam.
R Robert-san01 skrev:
Att välja om man vill ha kraftig eller normal regenerering kräver också att man går in i menyer och knappar.
Än värre för nyare årsmodeller som inte ens har alternativt.

Det finns nog en anledning till att det är många som köper S3XY buttons till sin Tesla, alla är inte överens om storheten med att inte ha knappar till nåt öht, men tycker att resten av bilen är värt det besväret. Deras commander är väldigt trevlig och ger tillgång till funktioner som helt klart skulle varit default.

Draget på model 3 är inte så roligt heller, först ska du bort med en lucka där du i standardutförande behöver nåt slags redskap för att öppna

Skrapmärke på bilens sidokjol, svart yta med vit skada, två skruvhål synliga, närbild, slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte hela världen, men jag bytte mina till varianter som är lättare att skruva för hand

Bild på fordonets underdel med slitage och lackskada, troligen från vägkörning eller stenskott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen ska släpvagnskontakten rakt upp vilket är rätt osmidigt i sig, men gör även att den pekar rakt ner och nästan tar i backen. Skaffade en vinklad adapter för min

Svart nattvision- eller termisk kamera ligger på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilens dragkrok med skyddslock, snö, isigt underlag, parkeringsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är ännu inte medlem i Tesla-sekten som hejdlöst försvarar varenda detalj på bilen, men trots sina (till viss grad) korkade lösningar så är vi nöjda.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jag är glad att se att det är fler än jag som vill ha den haptiska, taktila körupplevelsen av genomtänkta spakar och reglage, displayer som gör att man kan hamna i ett skönt flow när man kör med fullt fokus på väg och trafikmiljön.

En sådan förarmiljö ger ett rikt interface mot bilen som då upplevs som mer eller mindre självkörande, nästan tankestyrd - kroppen vet hur den ska göra för att tillsammans med bilen uppfylla mina önskemål lika automatiskt som när man tex cyklar eller åker skidor.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
sysmali
R Robert-san01 skrev:
Ja, de tyckte det var konstigt att jag inte höll hastighetsbegränsningen. Visade sig ju också att jag inte hade koll på den heller.
Detta är ju lite sensationellt att polis stoppar någon som kör 110 på 120-väg. Framför allt med tanke på att det finns dom som kör ännu långsammare. Polisen måste haft fullt upp.
 
  • Haha
  • Gilla
deetee och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Rejäl skrev:
Jag vet inte hur det var för dig när du tog körkort, men vi fick lära oss att köra efter hastighetsgränserna som finns, med anpassningen för väglag..
Jag vet inte hur det var när du tog körkort, men om du tror att det automatiskt blir farligt om alla kör 50 km/h på en väg där det är skyltat 70 km/h, så har du blivit lurad.

Rejäl skrev:
jag själv har inga problem o köra om dessa sniglar men ser många som tvekar o kör om i alldeles för låga hastigheter som i sin tur kan orsaka trafikfaror..
Det är nästan så att man tror att vi är överens om att det är den dåliga omkörningen som är det som är farligt.

Som sagt, jag stör mig också på de som kör långsammare än jag önskar, men jag ser det inte som automatiskt farligt.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
sysmali sysmali skrev:
Detta är ju lite sensationellt att polis stoppar någon som kör 110 på 120-väg. Framför allt med tanke på att det finns dom som kör ännu långsammare. Polisen måste haft fullt upp.
De hade kunnat stoppa 99% av bilarna mellan Uppsala och Tierp häromdagen med den inställningen. Mycket märkligt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet inte hur det var när du tog körkort, men om du tror att det automatiskt blir farligt om alla kör 50 km/h på en väg där det är skyltat 70 km/h, så har du blivit lurad.
Automatiskt är dina ord..
Men jag hade blivit kuggad vid uppkörning ifall man ofta hade kört 30% under tillåten hastighet, det visar att man inte är mogen för att köra bil..
Kan man inte hantera hastigheterna så har man inte på vägen o göra…
 
Majgårdarna
sysmali sysmali skrev:
Detta är ju lite sensationellt att polis stoppar någon som kör 110 på 120-väg. Framför allt med tanke på att det finns dom som kör ännu långsammare. Polisen måste haft fullt upp.
Det är såklart inte sant..
 
  • Gilla
deetee och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.