Fairlane
sysmali sysmali skrev:
Personen skrev att han ökade till 100km/h när det blev dubbelfil på 2-1 för att inte orsaka irritation. Jag hävdar att ett sådant körsätt orsakar ännu mer irritation och farliga trafiksituationer än köra konstant långsamt (som lastbilar, a-traktorer osv).
Nej så skrev han inte. Han skrev "Är det 2-1 vägar brukar jag öka till 100 km/h för att inte skapa irritation i trafiken.".
Det står inte att han ökar där det blir tvåfiligt.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det står inte att han ökar där det blir tvåfiligt.
Men så gör en del... 🤬
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Håll hastighetsgränsen eller lunka i lastbilarnas tempo är väl det minst störande
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
sysmali
Fairlane Fairlane skrev:
Nej så skrev han inte. Han skrev "Är det 2-1 vägar brukar jag öka till 100 km/h för att inte skapa irritation i trafiken.".
Det står inte att han ökar där det blir tvåfiligt.
Sant. Det var min tolkning som jag dessutom (ev. felaktigt?) svarade personen i inlägg.

Kanske @Superrobban kan verifiera om han håller 100 konstant på 2-1 vägar eller endast där det är dubbelfil?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
Eller så kör man enligt den utsatta hastigheten som är tänkt så det inte blir subjektiv bedömning av hastigheterna…
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
J
Jag kör ju Zoe utan elladdning och var borta över julafton i Norrköping. Men jag tog faktiskt inte elbilen pga vi skulle stanna ett dygn och svärföräldrarna bara har möjlighet att "mormorsladda". Vi har åkt över dan till Norrköping, men då när man kan parkera "på stan" och låta bilen ladda (tar ca 2h på en bra 3-fasladdare). Det går ju att ladda "lite" med 1-fas och fylla på "lite" på vägen, har vi gjort nån gång. Men med vädret som var aviserat så bestämde vi att ta vår gamla bensinbil.

Jag stannade ändå för att tanka och nåt toastopp samt för att käka hamburgare. Det fanns lediga laddplatser på alla ställen vi stannade.

Elbil av den billigare eller äldre varianten är just nu inte "lika bekvämt att köra" som en bensinbil vid långresor.men på korta resor är det både billigare och bekvämare.

Som några varit inne på. Vill vi bry oss om vår miljö så kan det vara nödvändigt att förändra vårt beteende. Jag tror inte vi lyckas om vi kräver att alla ska gå tillbaka till häst och vagn och leva som Amish-folket. Men kanske behöver man fundera på hur man reser, vad man äter och vad man är villig att lägga lite extra pengar på. När jag var barn på 70-talet var en långresa inte lika enkel och bekväm som idag. Mackar var inte nattöppna i samma utsträckning, det fanns "sedelpumpar" men jag tror få hade "kreditkort" som funkade på macken. Går man tillbaka till 50 och 60-talet så tror jag bilresa var än mer av ett äventyr. Jag har ibland (nu är det länge sen) kört resor på kring 30 mil enkel med min VW bubbla från 50-talet. Man kan utan problem göra en lika lång resa, men komforten är helt annan och det kräver stopp för att rengöra vindruta, lyktor osv som inte krävs i en modern bil. Man är också rätt matt, speciellt om det är varmt på sommaren (utan AC). Så att vi inte skulle klara att göra ett extra laddstopp på en 60-mila-resa om det bidrar till att hejda miljöförstöring, det tycker iallafall jag är en felaktig prioritering... Det är bara en oerhört kort tid i vår planets historia som vi haft denna bekvämlighet. Så mycket som vi rest och förbrukat sista 20 åren hoppas jag är en parantes i vår planets historia- Självklart ska vi som sagt inte tillbaka till Amish-nivå, men slit och släng och onödigt resande tror jag vi kan undvara utan att få en sämre livskvalitet...
 
L Liljeros skrev:
Nu vet jag inte vilka menyer det ska bläddras i
Det som jag kommer på på rak arm (ur minnet nu, så jag vet inte om jag har 100% rätt) är VW:s lilla symbol med en bil med 4 st "parenteser" runt där man jag hittar de där hatade hjälpsystemen. Den knappen finns på 2 ställen (ratten och mittkonsolen?) men leder till 2 olika menyer. Hjälpsystemen aktiveras varje gång man startar så man måste in och slå av dem varje gång, något jag ofta glömmer vid start. Jag är glömsk.

När man väl hittat rätt meny (jag kör inte de här bilarna varje dag) så är det en lång lista man ska bläddra i (!) med text (!) som dessutom är lite kryckigt översatt där man ska bocka ur det man inte är intresserad av.
 
sysmali
L Liljeros skrev:
Nu vet jag inte om ni medvetet letar fel men om man skriver att man ökar till 100 så gäller det ju såklart på både 2 och 1 filen. Dvs när det inte alltid finns möjlighet att köra om i en vänsterfil så håller han gällande hastighet… tycker det var ett väldigt förnuftig lösning.
Jag inser att jag eventuellt tolkat @Superrobban fel. Om det är som du skriver (håller gällande hastighetsbegränsning oavsett enfil eller dubbelfil) är det givetvis tipptopp.
 
Och så det inte blir tjafs om de hör hjälpsystemen: Om jag kör om en långtradare i regn, eller en cyklist, så vill jag kunna hålla ut lite utan att bilen kämpar emot. Här är det dessutom gott om vägbyggen så det är inte alltid strecken går riktigt åt det håll det är tänkt att köras. Jag klarar av att hålla mig mellan strecken på egen hand.

Det andra systemet, som korrigerar farthållarens inställning efter vad det står på skyltarna är ju helt sjuk i huvudet. Det är inte ovanligt att den tycker att 50- eller 70-skylten är en 110-skylt. 🤯

Edit: En annan funktion det ofta ska in och bläddras I är placeringen av HUD-vyn. Det är en annan historia.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det som jag kommer på på rak arm (ur minnet nu, så jag vet inte om jag har 100% rätt) är VW:s lilla symbol med en bil med 4 st "parenteser" runt där man jag hittar de där hatade hjälpsystemen. Den knappen finns på 2 ställen (ratten och mittkonsolen?) men leder till 2 olika menyer. Hjälpsystemen aktiveras varje gång man startar så man måste in och slå av dem varje gång, något jag ofta glömmer vid start. Jag är glömsk.

När man väl hittat rätt meny (jag kör inte de här bilarna varje dag) så är det en lång lista man ska bläddra i (!) med text (!) som dessutom är lite kryckigt översatt där man ska bocka ur det man inte är intresserad av.
Det här låter ju snarare som ett bedrövligt VW problem när det kommer till hjälpsystem snarare än specifikt att ha knappar istället för skärm, att man inte kan permanent ställa in hur bilen skall bete sig tills dess att man ändrar det. Vill minnas att både golf och touran jag haft tidigare har haft lite såna här egenheter för sig… lite samma som att VW inte låter bilen starta från stillastående när man har farthållare och det blir kö, hur tänkte man där?så fort bilen stannar måste man starta om farthållare. Är det nån gång jag vill ha farthållare är det i köer…

Det är ju dock inget man kan lasta upplägget med stor skärm och avsaknad av knappar för utan ren fråga om mjukvara från tillverkaren.
 
Rejäl skrev:
Eller så kör man enligt den utsatta hastigheten som är tänkt så det inte blir subjektiv bedömning av hastigheterna…
Den utsatta hastigheten är en maxhastighet.
Beroende på bil, förare, väglag osv så kan den vara lägre men ska i normalfallet inte vara högre.
Detta bestämmer varje förare bäst själv:)
Om föraren inte lyckas att hålla en rimlig hastighet så är det polisens sak både uppåt och nedåt.
 
  • Gilla
sinuslinus och 3 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det här låter ju snarare som ett bedrövligt VW problem när det kommer till hjälpsystem snarare än specifikt att ha knappar istället för skärm
Det tycker jag inte. Problemet med skärm är ju att du måste ta blicken från vägen och leta bland texten på en helt slät yta.

Alltså, jag förstår att många tycker att det är flashigt, snyggt och modernt. Njut av din skärm du, det är ok. Men säkert är det i vart fall inte.

Edit: Lika säkert skulle det stå.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
A Argastesnickaren skrev:
Den utsatta hastigheten är en maxhastighet.
Beroende på bil, förare, väglag osv så kan den vara lägre men ska i normalfallet inte vara högre.
Detta bestämmer varje förare bäst själv:)
Om föraren inte lyckas att hålla en rimlig hastighet så är det polisens sak både uppåt och nedåt.
O där av så har vi många som klagar på för många som kör långsamt, vid bra väder och väglag ska inte en subjektiv bedömning behövas utan då funkar det bra att köra enligt hastigheten som är angiven på skylten, klarar man inte det så kanske man inte är lämplig bilist😉
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker nog att det snarast var hetsigare på 80-/90-talet och lugnare idag. Kör man 110 på 110 motorväg kör man om rätt många personbilar och så minns jag inte att det var förr.
Även 70-talet. Det var normalt med hastighetsgräns +10-15 på motor- och riksvägarna och så var det tills de nya gränserna infördes och senare fartkameror kom upp då rytmen saktade in något och idag håller trafiken i allmänhet gränserna. Åtminstone här i södra delen av landet. Mitt B-kort fyllde 50 år i höstas och har kört c:a 120 000 mil totalt så jag har sett en del. Även jag kör numera om bilar på motorvägen trots att jag sällan kör mer än 93 km/h och de allra flesta jag kör om är inte elbilar.

Jag har inga tider att passa numera så om en resa tar någon timme extra är inget som stör mig alls. Är jag ute på en längre resa är det för det mesta för att hälsa på släkten i Stockholmstrakten från Skåne. På sommarhalvåret kör jag bredvid motorvägen och på vintern på den för att få bästa väglaget. Det brukar bli 2 laddstopp på dessa resor. Skulle jag hålla 110-120 på motorvägen blir det 3 stopp så i princip tjänar jag inget alls på den högre farten.

Ja jo, jag kör elbil numera.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rejäl skrev:
O där av så har vi många som klagar på för många som kör långsamt, vid bra väder och väglag ska inte en subjektiv bedömning behövas utan då funkar det bra att köra enligt hastigheten som är angiven på skylten, klarar man inte det så kanske man inte är lämplig bilist😉
Det är som sagt upp till varje ansvarsfull bilist att avgöra.
Problemet är ju snarare bilist nummer två och tre som ligger för nära och inte kör om vilket gör det svårt eller omöjligt för bakomvarande att köra om alla och man inte kommer in i mellan.
Klarar man inte av att på ett ansvarsfullt sätt göra en omkörning av en långsammare bilist så är man kanske inte lämplig som bilist:)
 
  • Gilla
  • Haha
Freddedan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.