K Krille4 skrev:
Tänk vad olika man kan uppfatta det. Tycker de allra flesta elbilsägare medger att det finns nackdelar medan många icke elbilsägare bara verkar kunna se nackdelar 😉
Du har elbil va?

Så fort någon påtalar problemet med laddning, att det inte funkar lika smidigt som att tanka så kommer ju en drös gyllene riddare och förklarar att man "inte förstått". Sanningen är ju att det inte är lika smidigt som att tanka.

Och så fort någon pratar om tjusningen med att åka tyst, snabb acceleration och att kunna ladda billigt hemma så står där en hög gubbar som absolut inte kan leva ett liv där en 7-timmars bilresa inte kan göras i ett sträck, eller som absolut måste kunna dra ett 4 tons släp.
 
  • Gilla
Erikdenlille och 6 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Får man fråga om du kör 95 km/h överallt - även där det är 100-120? Även på 2-1 vägar?
Ja det gör jag, annars når jag inte fram.

När det är 2-3 mil kvar till laddstationen ökar jag till 120 om det finns mariginal, detta för att värma upp batteriet ordentligt.

Är det 2-1 vägar brukar jag öka till 100 km/h för att inte skapa irritation i trafiken.

Har testat att köra hela sträckan i 120 km/h också, då krävs det tre laddstopp och resan tar 12 minuter längre tid....
 
K Krille4 skrev:
Tänk vad olika man kan uppfatta det. Tycker de allra flesta elbilsägare medger att det finns nackdelar medan många icke elbilsägare bara verkar kunna se nackdelar 😉

/Krille
Håller nog med om denna bilden, framförallt så lyfts frågan jämnt och ständigt hur man ska genomföra resan på 70mil utan paus, jag har nog aldrig i mitt vuxna liv kört mer än 30-35mil utan att stanna och då har jag i jobbet kört en hel del både till Malmö och Göteborg.

Elbilsägare har mer förlikat sig med att det innebär vissa begränsningar eller behov av anpassning medan försvararna av fossilbilar mer fokuserar på att lyfta fram alla problem med elbilar som icke hanterbara.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är ju det som är så dåligt med all ny teknik i bilarna. Det låter ju väldigt flashigt med uppdateringar OTA, men konsekvensen är att tillverkarna känner sig trygga med att släppa ut bilar som bara är halvfärdiga. "Det där fixar vi i nästa update bara...". Lite som mjukvaruföretagen alltid fungerat.

🙄
Ja min är inte färdig. Det kan jag ju konstatera, hade det inte varit för att krängningshämmaren började låta så hade jag inte haft 3.2 ännu då de bara gör uppdateringen på bilar som är inne.
Tidsåtgång för det? 2 dagar. Jävla tur att lånebil ingår, men har bara att välja på 2 st id3 eller id4. Så jag väljer id4 för att köra något annat.

Sist fick jag i för sig en caddy, men jag tanka inte upp vad jag körde i protest för att jag inte fick bilen jag skulle ha =)
 
L Liljeros skrev:
Håller nog med om denna bilden, framförallt så lyfts frågan jämnt och ständigt hur man ska genomföra resan på 70mil utan paus, jag har nog aldrig i mitt vuxna liv kört mer än 30-35mil utan att stanna och då har jag i jobbet kört en hel del både till Malmö och Göteborg.

Elbilsägare har mer förlikat sig med att det innebär vissa begränsningar eller behov av anpassning medan försvararna av fossilbilar mer fokuserar på att lyfta fram alla problem med elbilar som icke hanterbara.
Men man får ju ändå acceptera att det finns vi som inte vill stanna. Kör jag dalarna så är det i ett svep 62 mil enkel resa. Kör jag den ensam så är det inom en drivein för att få maten (5 minuter oftast)

Har vänner som kör ner till forna jugoslavien och det i ett sträck oftast om de inte har barn med sig. 2 chaufförer så avverkar man den resan i ett nafs. =)
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du har elbil va?

Så fort någon påtalar problemet med laddning, att det inte funkar lika smidigt som att tanka så kommer ju en drös gyllene riddare och förklarar att man "inte förstått". Sanningen är ju att det inte är lika smidigt som att tanka.

Och så fort någon pratar om tjusningen med att åka tyst, snabb acceleration och att kunna ladda billigt hemma så står där en hög gubbar som absolut inte kan leva ett liv där en 7-timmars bilresa inte kan göras i ett sträck, eller som absolut måste kunna dra ett 4 tons släp.
Har en el och en bensinbil och tvekade länge innan vi ersatte vår större bensinbil med en elbil. Har heller aldrig skrivit något annat än att elbilsresor kräver mer planering och att man får leva med regelbundna stopp för att ladda under resan. Ser dock ingen som påstår att det är lika smidigt som att tanka men för t ex oss som ändå stannar med två till tre timmars mellanrum fungerar det dock bra.

Tycker dock att elbilsägarnas erfarenheter av eventuella laddproblem ofta är mer verklighetsförankrade än erfarenheterna hos dem som aldrig kört elbil, aldrig kommer att köpa elbil men har läst i Expressen om "Elbilskaoset".

/Krille
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Men man får ju ändå acceptera att det finns vi som inte vill stanna. Kör jag dalarna så är det i ett svep 62 mil enkel resa. Kör jag den ensam så är det inom en drivein för att få maten (5 minuter oftast)

Har vänner som kör ner till forna jugoslavien och det i ett sträck oftast om de inte har barn med sig. 2 chaufförer så avverkar man den resan i ett nafs. =)
Om man nu behöver köra 62 mil, lägger det i denna kontexten, är det en allt för stor uppoffring att dom gångerna man ska köra 62mil till Dalarna stanna till 20-25min och äta maten på plats istället för att äta samtidigt som man kör bil? Om det var den uppoffringen vi behövde göra för att bidra till att minska utsläppen av CO2 är det då en helt orimlig sådan?

Det är nog den bilden jag har svårt att se, hur det kan vara så otänkbart att göra ett par pauser när man åker längre sträckor ?

För det är ju annars en helt annan väg att helt ignorera den förändring som sker i världen och förneka den men det är diskussion för en annan tråd.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
S
L Liljeros skrev:
Många andra börjar komma ikapp och Kia/hyundai är ju med i matchen även om bilarna är odugliga på andra sätt. VW har ju också en riktigt värdig utmanare till räckvidd med ID7.
Vad är det som är ”odugligt” med Kia och Hyundai?
 
sysmali
S Superrobban skrev:
Ja det gör jag, annars når jag inte fram.

När det är 2-3 mil kvar till laddstationen ökar jag till 120 om det finns mariginal, detta för att värma upp batteriet ordentligt.

Är det 2-1 vägar brukar jag öka till 100 km/h för att inte skapa irritation i trafiken.

Har testat att köra hela sträckan i 120 km/h också, då krävs det tre laddstopp och resan tar 12 minuter längre tid....
Tack för svar.

Kanske bara jag, men när det gäller 2-1 vägar så blir jag irriterad när jag legat efter någon som kör under hastighetsbegränsningen men ökar hastigheten när det blir dubbelfil. Omkörningsköerna blir ofta hetsigare när alla helt plötsligt ska köra snabbare för att sen hamna bakom någon som saktar ner igen vid enkelfil.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det är nog den bilden jag har svårt att se, hur det kan vara så otänkbart att göra ett par pauser när man åker längre sträckor ?
Det är väl att förenkla det något vansinnigt? "Köp en elbil så blir allt bra."

Vill man göra en insats för miljön så gör man ju klokast i att stanna hemma.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Vad är det som är ”odugligt” med Kia och Hyundai?
EV6 är en stor bil men skulle säga att bagaget är i underkant för dom flesta familjer, en så stor bil kan man tycka att dom kunde planerat bättre. Ioniq 5 har ju ännu mindre.

I övrigt har dom mycket trevliga funktioner, är man bara 2 vuxna fungerar dom nog utmärkt.
 
L Liljeros skrev:
Om man nu behöver köra 62 mil, lägger det i denna kontexten, är det en allt för stor uppoffring att dom gångerna man ska köra 62mil till Dalarna stanna till 20-25min och äta maten på plats istället för att äta samtidigt som man kör bil? Om det var den uppoffringen vi behövde göra för att bidra till att minska utsläppen av CO2 är det då en helt orimlig sådan?

Det är nog den bilden jag har svårt att se, hur det kan vara så otänkbart att göra ett par pauser när man åker längre sträckor ?

För det är ju annars en helt annan väg att helt ignorera den förändring som sker i världen och förneka den men det är diskussion för en annan tråd.
Nu tar jag min bil som exempel. Det handlar om åtminstone 40-50 minuters laddning från 20-80% på vintertid. Det går riktigt slött.

Nu kommer jag att göra resan i augusti igen men med bensinbil då jag måste ha dragkrok och det finns ju inte på elbilen jag har =) Kommer dessutom köra själv så att stanna någon längre stund är inte tänkbart heller.
Hade jag haft ungen med, så hade man kunnat stanna en stund nånstans. Problemet med elbil på de vägarna jag kör är att det finns ingen lämplig snabbladdare vid matställen. (fanns inte för 2 år sen iallafall har inte varit aktuellt att kolla nu)

Om man ska tänka på utsläpp? Nej det är inget som bekommer mig faktiskt. Jag kör för att jag behöver köra. Sista 1,5 åren har ju varit mest med elbilen, från iallafall senast juni blir det 100% bensin igen pga strulbil och har ingen lust att lägga en halv miljon just nu på en ny bil. =)

Att ta upp utsläppsfrågan när man prata om elbilar och plocka ut nya bilar så har du tappat mig helt, jag köper inte nånstans att man tänker på utsläpp när man har en bil nyare än 5 år och är miljövän =) I det fallet hade du valt att köpa en gammal bil och cykla/gå så mycket du bara kan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är väl att förenkla det något vansinnigt? "Köp en elbil så blir allt bra."

Vill man göra en insats för miljön så gör man ju klokast i att stanna hemma.
Det uppfattar inte jag att han skriver - utan han svarar en medlem som faktiskt har en elbil men ändå väljer att inte köra elbilen (?) då han inte kan tänka sig att göra ett par stopp under en resa på 62 mil.

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Det uppfattar inte jag att han skriver - utan han svarar en medlem som faktiskt har en elbil men ändå väljer att inte köra elbilen (?) då han inte kan tänka sig att göra ett par stopp under en resa på 62 mil.

/Krille
Dock är det en försköning om laddstoppen, det tar inte 20-25 minuter för id3 att få tillräcklig räckvidd.
Sträckan har dessutom inga bra matställen på lämpligast ställe för att både ladda och äta heller tyvärr. Det är ändå ganska märkligt då det är pulsåderna för skåningar att köra när de ska till sälen tex.
 
Det kan ju diskuteras om det verkligen är en miljögärning, just där och då.

Tar man elbilen så bränns det mer naturgas/kol någonstans i mellaneuropa. Det är ju inte så att solen lyser lite extra mycket eller att det blåser lite extra mycket för att du tar elbilen.

(Men absolut, i ett större perspektiv är det såklart nyttigt att driva upp elkonsumptionen så att det blir motiverat att investera i koldioxidfria energikällor.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.