TRJBerg
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Skillnaden är vad som kopplas in i dem

Risken med ethernetkablar är inte i första hand direkta nedslag.
Får du det är du rökt oavsett och då är det försäkringen som gäller som skydd...

Men, blixtar, både de som slår ned en bra bit bort eller bara är urladdningar i luften ger *rejäla* induktiva strömmar.

I vattenledningar gör det oftast inget, inte så ofta i elledningar heller.

I elledningar händer det ibland att utrustning går sönder hemma, men generellt är de lite robustare och tål mer utan att gå sönder.elnätet har även en hel del utrustning för att hantera och avstyra denna typ av spänningar.

Men nätverksutrustning blir rätt ledsen och ju längre kablar du har, desto bättre antenn för att ta upp den typen av strömmar får du.

Det är precis samma orsak till att försäkringsbolagen inte är förtjusta i robotgräsklippare. De långa begränsningstrådarna är utmärkta antenner. Syrran fick sin basstation bränd två gånger på 5 år. Ena gången var klipparen ute på jobb, så den klarade sig utan problem, andra gången stod den och laddade och blev väldigt ledsen. Båda gångerna behövde själva laddaren bytas ut.

Dvs det finns en orsak till denna typ av produkter: [länk]
Och Husqvarna rekommenderar att du kopplar ur kablarna i samband med att det är risk för åska...
[länk]

Långa nätverkskablar hemma hos konsumenter är inte lika vanligt förekommande, så problemet pratas inte om i stor omfattning. Men det finns där likväl.

I jobbet där jag tidigare jobbade en hel del med fasta nätverk, både koax och RJ45 i diverse udda installationer industriellt där det ofta var långa längder stötte jag på problemet då och då.

Om du vill köra med nätverkskabel i backen rekommenderar jag att du har något billigt som fortfarande har en ordentlig jord-anslutning i änden, oftast har min erfarenhet varit att det inte har gått vidare efter den första jordade switchen (dvs med "riktigt" 230V matning) men att det kan grilla utrustning även i andra änden av en switch som bara drivs med en transformator.

Eller köp två [länk] eller liknande. Typ [länk]
Tack för länkarna. Vad gäller Direktroniks produkter som jag kan köpa ifrån, så tittar jag på https://www.direktronik.se/direktro...askskydd-och-transientskydd-rj45-stodjer-poe/ då jag har 3 ethernet som kommer in i huset (från 3 ställen ute på gården). Men i beskrivningen av produkten nämner de också https://www.direktronik.se/direktro...ydd-och-transientskydd-rj45-med-stod-for-poe/ som de menar kan behövas när mottagande (?) utrustning.
Då de refererar till större professionella installationer har jag svårt att förstå vad som är relevant för min situation. Kan du förklara vad jag bör göra?

TRJBerg TRJBerg skrev:
Tack för länkarna. Vad gäller Direktroniks produkter som jag kan köpa ifrån, så tittar jag på [länk] då jag har 3 ethernet som kommer in i huset (från 3 ställen ute på gården). Men i beskrivningen av produkten nämner de också [länk] som de menar kan behövas när mottagande (?) utrustning.
Då de refererar till större professionella installationer har jag svårt att förstå vad som är relevant för min situation. Kan du förklara vad jag bör göra?
Jämför det med överspänningsskydd för elcentralen
https://www.elbutik.se/category.html/overspanningsskydd

Du har grov, mellan och finskydd, i den ordningen för att skydda så mycket som möjligt och så billigt som möjligt.

Har du mycket problem med åska och har motsvarande skydd som behöver bytas då och då på elen skulle jag absolut satsa på både "A & B", dvs en som du sätter direkt i din kabel där den kommer in i byggnaden och kopplar till elcentralens jord, sedan sätter du "B"varianten så långt från den som möjligt, i närheten av den utrustning du vill skydda. Den kopplar du in i jordpunkterna på utrustningen.

Dvs, den första tar den västa smällen, är det så illa att den inte klarar att hantera allt tar "B" resten.

Men, ärligt talat, om vi pratar om normal utrustning för hemmabruk och inte servrar för 50-100' så skulle jag nöja mig med att sätta en (i varje ände) där kablarna kommer in i byggnaderna.

Det skyddar rätt väl, och blir det ett rejält nedslag i närheten som bränner den och utrustningen efteråt hade det nog med stor sannolikhet bränt ur skydd nummer 2 också.
Allt handlar om rimlighet och prioritering.

Och som sagt, går mycket utrustning åt skogen på en och samma gång så har du försäkringen (och backup på annan plats!) som skydd.

TRJBerg
Jämför det med överspänningsskydd för elcentralen
[länk]

Du har grov, mellan och finskydd, i den ordningen för att skydda så mycket som möjligt och så billigt som möjligt.

Har du mycket problem med åska och har motsvarande skydd som behöver bytas då och då på elen skulle jag absolut satsa på både "A & B", dvs en som du sätter direkt i din kabel där den kommer in i byggnaden och kopplar till elcentralens jord, sedan sätter du "B"varianten så långt från den som möjligt, i närheten av den utrustning du vill skydda. Den kopplar du in i jordpunkterna på utrustningen.

Dvs, den första tar den västa smällen, är det så illa att den inte klarar att hantera allt tar "B" resten.

Men, ärligt talat, om vi pratar om normal utrustning för hemmabruk och inte servrar för 50-100' så skulle jag nöja mig med att sätta en (i varje ände) där kablarna kommer in i byggnaderna.

Det skyddar rätt väl, och blir det ett rejält nedslag i närheten som bränner den och utrustningen efteråt hade det nog med stor sannolikhet bränt ur skydd nummer 2 också.
Allt handlar om rimlighet och prioritering.

Och som sagt, går mycket utrustning åt skogen på en och samma gång så har du försäkringen (och backup på annan plats!) som skydd.
När du skriver (som är relevant för mig):

"Men, ärligt talat, om vi pratar om normal utrustning för hemmabruk och inte servrar för 50-100' så skulle jag nöja mig med att sätta en (i varje ände) där kablarna kommer in i byggnaderna"

I mitt fall där jag får tillgång till inkommande ethernet via 3 uttag monterade på insidan, fungerar det med 4-uttagsmodulen jag länkar till nära uttagen? Dvs jag kopplar till dem m h a (mycket) korta nätverkskablar?
I övrigt, vad menar du med "i varje ände"? Menar du dels änden där ethernet kommer in i huset och dels nära utrustningen [1] eller dels där ethernet kommer in i huset och dels andra änden av den inkommande kabel, dvs utomhus/annat hus där kabeln matas [2] ?
I fallet [1] så är inkommande uttag ca 1,5 meter från avsedd utrustning.
Kan klara mig utan "B" enligt ovan?

TRJBerg TRJBerg skrev:
I mitt fall där jag får tillgång till inkommande ethernet via 3 uttag monterade på insidan, fungerar det med 4-uttagsmodulen jag länkar till nära uttagen? Dvs jag kopplar till dem m h a (mycket) korta nätverkskablar?
Japp, det är vad jag hade gjort.
TRJBerg TRJBerg skrev:
I övrigt, vad menar du med "i varje ände"? Menar du dels änden där ethernet kommer in i huset och dels nära utrustningen [1]
Nej, det är överkurs-modellen som de beskriver med A&B-skydd.
TRJBerg TRJBerg skrev:
eller dels där ethernet kommer in i huset och dels andra änden av den inkommande kabel, dvs utomhus/annat hus där kabeln matas [2] ?
Precis, andra änden av kabeln, den går ju någonstans, till ett annat hus eller någon anna utrustning. Om den också är värd att skydda skulle jag sätta ett skydd i den änden också.
(Men singel-modellen då)

Är det däremot bara en accesspunkt eller liknande som gör att skillnaden i pris mellan skydd och skyddad börjar bli låg skulle jag skita i det och se det som en motivation till att uppgradera utrustningen med några års intervaller. (Om det inte är något väldigt viktigt som är uppkopplat mot accesspunkten som kostar i händelse av avbrott)

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Japp, det är vad jag hade gjort.

Nej, det är överkurs-modellen som de beskriver med A&B-skydd.

Precis, andra änden av kabeln, den går ju någonstans, till ett annat hus eller någon anna utrustning. Om den också är värd att skydda skulle jag sätta ett skydd i den änden också.
(Men singel-modellen då)

Är det däremot bara en accesspunkt eller liknande som gör att skillnaden i pris mellan skydd och skyddad börjar bli låg skulle jag skita i det och se det som en motivation till att uppgradera utrustningen med några års intervaller. (Om det inte är något väldigt viktigt som är uppkopplat mot accesspunkten som kostar i händelse av avbrott)
Ok, då blir det 4-uttagsmodellen i huset och B-modellen i de andra husen. (Dvs ett är egentligen elskåpet, dvs där mätaren sitter.)

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ok, då blir det 4-uttagsmodellen i huset och B-modellen i de andra husen. (Dvs ett är egentligen elskåpet, dvs där mätaren sitter.)
Låter bra!
(Om inte enheten i mätaren bara är en P1/HAN dongel, de brukar ju vara rätt billiga och jag har svårt att se att mätarna ska sluta leverera ström om de blir frästa i uttaget)

TRJBerg
Låter bra!
(Om inte enheten i mätaren bara är en P1/HAN dongel, de brukar ju vara rätt billiga och jag har svårt att se att mätarna ska sluta leverera ström om de blir frästa i uttaget)
Ethernetkabeln går till en PoE wifirouter som kommunicerar m Tibbers P1/HAN "mätare".

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ethernetkabeln går till en PoE wifirouter som kommunicerar m Tibbers P1/HAN "mätare".
Du får avgöra om du tycker att risken att behöva byta ut den innan du ändå "vill" uppgradera är värt 400kr eller ej.
Riskerna med ett avbrott blir ju i så fall att du inte får mätdata tills du ersatt den.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
PFO PFO skrev:
Det finns elsäkerhetskrav att utrustning mellan byggnader skall klara spänningstransienter upp till 8 kV, annars är det risk för brand och försäkring gäller inte om man installerat fel utrustning.
Kan du ge någon källa till detta?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M Mats skrev:
Med ett statiskt underlag av en installation (dvs min) så låg skadefrekvensen på 1/år i snitt. Dvs ett nätverkskort eller moderkort skadades av åska. Efer byte till fiber mellan byggnaderna - 0/år
Samma här.

Alfredo Alfredo skrev:
Kan du ge någon källa till detta?
Det finns i SS EN IEC 61000-4-5 alternativt 61000-4-4 som är harmoniserad mot EU EMC direktivet 2014/30/EU.

Konsekvens om man inte följer dessa råd:
https://imgur.com/a/anuf0D2

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
PFO PFO skrev:
Det finns i SS EN IEC 61000-4-5 alternativt 61000-4-4 som är harmoniserad mot EU EMC direktivet 2014/30/EU.
Och i detta dokument fastslås alltså att ingen försäkring någonsin gäller om man bryter mot dokumentet. Verkar lite märkligt. 😉

Eftersom det främst är loopar som inducerar spänning så tänker jag mig att en Ethernet kabel med poe som bara matar en accesspunkt på andra sidan är ganska säkert

PFO PFO skrev:

Konsekvens om man inte följer dessa råd:
[media]
Alfredo Alfredo skrev:
Och i detta dokument fastslås alltså att ingen försäkring någonsin gäller om man bryter mot dokumentet. Verkar lite märkligt. 😉
Nej, det återfinns i dina försäkringsvillkor angående regelvidrig installation.

PFO PFO skrev:
Nej, det återfinns i dina försäkringsvillkor angående regelvidrig installation.
Märkligt. Jag har inget om det i mina försäkringsvillkor. 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.