16 216 läst ·
50 svar
16k läst
50 svar
Olovligt besök på tak
Informerade du dem vid telefonsamtalet att du ville medverka när kontroll/åtgärd utfördes och att du hade flera andra synpunkter på utförande gällande kablar?K Kjp skrev:
Tyvärr är det man själv uppfattar inte alltid densamma tolkning som någon annan gör.
Och här kan det också bli en "språkförbistring" där att återkomma kanske blev att åka till dig och kontrollera samt åtgärda? De har ju gjort ett arbete där du ville få något åtgärdat så inget konstigt i att de gör den kontroll/åtgärden utan att du på nytt informeras. Du har tidigare godkänt att de får utföra arbete och det de nu gör är en komplettering av det arbetet utifrån ditt påpekande om felaktighet, dvs du har godkänt det.
och därför vill du POLISANMÄLA dem för att de nu åtgärdar ett fel- och du får inte kolla på?K Kjp skrev:Missförstånd mej inte .
Men när montering på gick så såg jag fel i deras montering. Som jag påtalade och dom rättade till och det finns väl tyvärr någon kabelplacering kvar som jag är lite missnöjd med. Då är det inte konstigt om man vill vara hemma och se så det blir rätt för det är inte lätt att se om reparationen blivit rätt utförd annars
Ja jävlar!
egentligen är det väl inte så svårt av en firma eller dess anställda att kontakta fastighetsägaren innan de anländer..
För de har ingen rätt att bara åka dit och klättra runt.. oavsett.
Och har TS gjort klart att han vill ha vetskap om när de kommer för att kunna vara med så skall detta följas.
Vad gäller frågan om garanti är helt en sak som inte har med detta att göra..
garanti får man från tillverkaren inte av den firma som sätter upp solpanelerna.
Så där kan inte monteringen och den firman förlänga garantin för att de tabbar sig i övrigt..
Och har TS gjort klart att han vill ha vetskap om när de kommer för att kunna vara med så skall detta följas.
garanti får man från tillverkaren inte av den firma som sätter upp solpanelerna.
Så där kan inte monteringen och den firman förlänga garantin för att de tabbar sig i övrigt..
Garanti kan absolut ställas ut av installerande företag så det du skriver är fel. I övrigt håller jag med.Maskintok skrev:egentligen är det väl inte så svårt av en firma eller dess anställda att kontakta fastighetsägaren innan de anländer..
Nja, solpanelerna är bara en del av hela anläggningen. Det har gjorts en dimensionering, projektering hur det ska monteras och kopplas, etc. Så levererande företag kan mycket väl ge garantier för anläggning där själva solcellerna är en delmängd av lösningen.Maskintok skrev:
Så du menar att firman som monterar per automatik kan få längre garanti från tillverkaren?A AndersS skrev:
eller så får man inse att garantin som montagefirman ger den garantin från tillverkaren och sedan firmans garanti utöver denna, men de kan inte förlänga tillverkarens garanti hursomhelst...
Jag som säljer och har sålt maskiner vet att tillverkaren ger kunden garantin och sedan har jag i min verksamhet garanti på mina jobb, men jag kan inte påverka andras garantier...
Om du är säljare borde du rimligtvis veta att det är du som lämnar garantin till kunden. Du är ansvarig mot kunden. Sen är man i regel uppbackad från tillverkaren med en garanti. Du kan fortfarande lämna en längre garanti, det är valfritt.Maskintok skrev:Så du menar att firman som monterar per automatik kan få längre garanti från tillverkaren?
eller så får man inse att garantin som montagefirman ger den garantin från tillverkaren och sedan firmans garanti utöver denna, men de kan inte förlänga tillverkarens garanti hursomhelst...
Jag som säljer och har sålt maskiner vet att tillverkaren ger kunden garantin och sedan har jag i min verksamhet garanti på mina jobb, men jag kan inte påverka andras garantier...
Så de lovar att återkomma och när de gör det så ska de polisanmälas?
Du missförstod totalt.D DFYD123 skrev:
Detta handlar om att TS ville att firman skulle ge längre garanti på solpanelerna..
Det är något som inte montagefirman kan själv bestämma. ja om man vill minska sin egen vinst.
Annars så får återförsäljare sköta garanti ärendet åt tillverkaren, som i sin tur ger återförsäljaren en kreditfaktura för den del inkl arbete som gått sönder vid renovering som skett på garantin eller när ny vara lämnas ut så får säljaren en kreditfaktura på en ny vara.. Så återförsäljaren inte ska behöva ligga ute med kapital och betala för kunden.
garantin från tillverkare har inte varit påverkningsbart under mina 16 år som återförsäljare...
Vi avser inte enskilda solcellpaneler utan hela solcellsanläggning.Maskintok skrev:Så du menar att firman som monterar per automatik kan få längre garanti från tillverkaren?
Fastsättning, kablage, etc, så börjar panelerna lossa i takinfästning, kabelglapp är det inte solcellsgarantin som åberopas utan vad som gäller från den som installerat/levererat lösning.
Du kan lämna vilken garanti du önskar på anläggning.
montagefirmans dvs den återförsäljare i detta läge får inte längre garanti från tillverkaren bara för att den har ett helhetskoncept.A AndersS skrev:Vi avser inte enskilda solcellpaneler utan hela solcellsanläggning.
Fastsättning, kablage, etc, så börjar panelerna lossa i takinfästning, kabelglapp är det inte solcellsgarantin som åberopas utan vad som gäller från den som installerat/levererat lösning.
Du kan lämna vilken garanti du önskar på anläggning.
Men däremot FIRMANS egna garanti kan de förlänga hur de vill och riskera att förlora pengar...
Jag var mer inne på att TS av såg garantin för solpanelerna..