Hej alla!
Jag har drabbats av ett fenomen de senaste dagarna som jag inte blir klok på..
Jag har en Thermia diplomat g2 10kw som fungerat klanderfritt i 8 år. Senaste dagarna har det dock börjat smälla och leva typ som ett taktljud med jämna mellanrum som blir mer intensivt ju hårdare jag spolar. På kallvatten hörs ingenting men på varmvattnet på samtliga kranar.
Jag har öppnat fronten på min pump utan att bli klok mer än att jag observerar att inkommande kallvattenrör till beredaren också blir varmt från beredaren och bakåt i systemet när jag spolar. Jag hittar ingen blandningsventil eller annat under kåpan på pumpen för det är brutalt trångt.
Däremot har jag denna ventil och undrar, dels om det finns en backventil i denna?, dels undrar jag hur jag kan konstatera att den orsakar felet? 20260819_213442.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Otroligt tacksam om någon vet något om detta problem!

B Beretic skrev:
Hej alla!
Jag har drabbats av ett fenomen de senaste dagarna som jag inte blir klok på..
Jag har en Thermia diplomat g2 10kw som fungerat klanderfritt i 8 år. Senaste dagarna har det dock börjat smälla och leva typ som ett taktljud med jämna mellanrum som blir mer intensivt ju hårdare jag spolar. På kallvatten hörs ingenting men på varmvattnet på samtliga kranar.
Jag har öppnat fronten på min pump utan att bli klok mer än att jag observerar att inkommande kallvattenrör till beredaren också blir varmt från beredaren och bakåt i systemet när jag spolar. Jag hittar ingen blandningsventil eller annat under kåpan på pumpen för det är brutalt trångt.
Däremot har jag denna ventil och undrar, dels om det finns en backventil i denna?, dels undrar jag hur jag kan konstatera att den orsakar felet?[bild]

Otroligt tacksam om någon vet något om detta problem!
Låter kanske långsökt men hade liknande problem. Pratade med en äldre rörmokare som undrade ifall jag hade en Morablandare (jag hade en till badkaret) och isf rekommenderade han att byta packningar/ventil och se om det försvann. Det gjorde det för mig!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.