Har bytt ut samtliga elradiatorer i vårat hus från 1979 till oljeradiatorer. För att både vara ekonomisk och inte bara köpa nytt fick jag tag på begagnade oljeradiatorer. Dessa ska bara vara stödvärme vid riktigt kalla dagar då vi annars värmer huset med luftvärmepump. Problemet är bara att vissa element blir endast supervarma. Det är vissa av dom element som är 400v. Färgerna på kablar som kommer ut från väggen har inte dagens standard som jag förstår det? Har haft elektriker här som inte blivit kloka så tänker att jag ställer frågan här. Vad gäller för installationer från 1979? Kan det vara felkopplade om dom bara blir supervarma? Eller är termostaten troligtvis trasig?
Produkter som diskuteras: "spänningsmäter"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Det jag spontant kommer på är att de "supervarma" elementen har en slavutgång, kopplad efter termostaten som råkat får en fas på sig, och därför går förjämnan?
Har du någon beskrivning av vilken färg som är vad i elementets anslutningskabel? Ett möjlighet är som @Fotografen skriver att du kopplat matningen till utgången för slavstyrning. En annan möjlighet är att termostaten är trasig. Finns det någon indikering på termostaten som talar om ifall den jobbar?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden