Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jodå några av mina vänner jobbar på bilverkstad och där suger dom inte upp oljan.

Men visst, många verkstäder ser väl sin chans att spara pengar genom att slippa ta ner en massa plastkåpor under som vissa bilar har......

Fast nu är det nog lite OT, TS plugg är väl så skadad att den inte kan dras fast igen ändå.

Man suger inte upp oljan när det finns avtappningsplugg, alla märkesverkstäder har billyft.
Suga ur är mer vanligt på båtar eftersom man ej kommer åt oljepluggen.

Till vilken märkesverkstad lämnar ni bilen till som suger ur oljan?

skalman1 skrev:
Och en märkesverkstad som suger upp oljan skulle jag definitivt inte åka till.
Det där är ski...ack! Märkesverkstäder för de flesta premiummärken suger ut oljan idag. d^_^b

Här lämnas inte bort några bilar på verkstad. Det var en uppfattning jag fått, att en sugning är mer regel än undantag idag för att spara tid.

MathiasS skrev:
Här lämnas inte bort några bilar på verkstad. Det var en uppfattning jag fått, att en sugning är mer regel än undantag idag för att spara tid.
Jag citerade inte dig, Mathias. Jag vet av egen erfarenhet att märkesverkstäder gör så. Man suger ut oljan och systemet mäter exakt hur mycket olja som sugits ur motorn och hur mycket som ska fyllas tillbaka. Har man sedan ett oljefilter som lyfts ur behållaren så är det inget slabb där heller.

Men den metoden har kanske inte kommit till Indiska bilmärken som Mahindra och Jaguar! :P

stilofunk skrev:
Det där är ski...ack! Märkesverkstäder för de flesta premiummärken suger ut oljan idag. d^_^b
Ja det verkar ju vara perfekt ihop med att allt fler bilar får problem med oilsludge.

Det beror nog mer på de långa bytesintervallerna! Byt olja minst en gång per år och använd syntetisk olja av god kvalitet så slipper du "Oil Sludge" ! Om du dessutom suger ur oljan så blir ju jobbet så enkelt att göra i garaget.

Vi kan nog enas om att vi inte är överens.

stilofunk skrev:
Jag citerade inte dig, Mathias. Jag vet av egen erfarenhet att märkesverkstäder gör så. Man suger ut oljan och systemet mäter exakt hur mycket olja som sugits ur motorn och hur mycket som ska fyllas tillbaka. Har man sedan ett oljefilter som lyfts ur behållaren så är det inget slabb där heller.

Men den metoden har kanske inte kommit till Indiska bilmärken som Mahindra och Jaguar! :P
...och jag svarade inte dig....:) ... utan Andy.

Vi verkar ha samma uppfattning om hur det fungerar.

skalman1 skrev:
Ja det verkar ju vara perfekt ihop med att allt fler bilar får problem med oilsludge.
Att suga eller tappa av olja gör knappast någon skillnad vad gäller just det problemet. Eller hur menar du att det hänger ihop? De partiklar som skräpar på botten i tråget är inte ett problem i vevhusventilationen...

MathiasS skrev:
Att suga eller tappa av olja gör knappast någon skillnad vad gäller just det problemet. Eller hur menar du att det hänger ihop? De partiklar som skräpar på botten i tråget är inte ett problem i vevhusventilationen...
Många av dom allvarligare haverierna pga oilsludge har berott på att silen till oljepumpen har blivit igensatt pga oilsludge i botten av tråget där silen råkar sitta.

skalman1 skrev:
Många av dom allvarligare haverierna pga oilsludge har berott på att silen till oljepumpen har blivit igensatt pga oilsludge i botten av tråget där silen råkar sitta.
Det viktigaste är att förhindra uppkomsten sludge, men det är vi visst oense om!

Jag har bytt olja i motorer som har haft långt kvar till nästa serviceintervall och ändå har det kommit ut svart tjock sörja det sista.

Men dream on vet ja.

Jag glömde att fråga hur du tror att tappa ut oljan ska avhjälpa den igensatta silen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.