7 458 läst ·
47 svar
7k läst
47 svar
Oljepluggen går ej att gänga ur på den nyinköpta Jaguaren.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jodå några av mina vänner jobbar på bilverkstad och där suger dom inte upp oljan.
Men visst, många verkstäder ser väl sin chans att spara pengar genom att slippa ta ner en massa plastkåpor under som vissa bilar har......
Fast nu är det nog lite OT, TS plugg är väl så skadad att den inte kan dras fast igen ändå.
Men visst, många verkstäder ser väl sin chans att spara pengar genom att slippa ta ner en massa plastkåpor under som vissa bilar har......
Fast nu är det nog lite OT, TS plugg är väl så skadad att den inte kan dras fast igen ändå.
Man suger inte upp oljan när det finns avtappningsplugg, alla märkesverkstäder har billyft.
Suga ur är mer vanligt på båtar eftersom man ej kommer åt oljepluggen.
Till vilken märkesverkstad lämnar ni bilen till som suger ur oljan?
Suga ur är mer vanligt på båtar eftersom man ej kommer åt oljepluggen.
Till vilken märkesverkstad lämnar ni bilen till som suger ur oljan?
Jag citerade inte dig, Mathias. Jag vet av egen erfarenhet att märkesverkstäder gör så. Man suger ut oljan och systemet mäter exakt hur mycket olja som sugits ur motorn och hur mycket som ska fyllas tillbaka. Har man sedan ett oljefilter som lyfts ur behållaren så är det inget slabb där heller.MathiasS skrev:
Men den metoden har kanske inte kommit till Indiska bilmärken som Mahindra och Jaguar!
Det beror nog mer på de långa bytesintervallerna! Byt olja minst en gång per år och använd syntetisk olja av god kvalitet så slipper du "Oil Sludge" ! Om du dessutom suger ur oljan så blir ju jobbet så enkelt att göra i garaget.
För att återgå till Staffan2000 och hans problem så verkar han inte vara ensam. Här är ett exempel:
http://www.jaguarforums.com/forum/general-tech-help-7/oil-pan-plug-stuck-26112/
http://www.jaguarforums.com/forum/general-tech-help-7/oil-pan-plug-stuck-26112/
...och jag svarade inte dig....stilofunk skrev:Jag citerade inte dig, Mathias. Jag vet av egen erfarenhet att märkesverkstäder gör så. Man suger ut oljan och systemet mäter exakt hur mycket olja som sugits ur motorn och hur mycket som ska fyllas tillbaka. Har man sedan ett oljefilter som lyfts ur behållaren så är det inget slabb där heller.
Men den metoden har kanske inte kommit till Indiska bilmärken som Mahindra och Jaguar!![]()
Vi verkar ha samma uppfattning om hur det fungerar.
Att suga eller tappa av olja gör knappast någon skillnad vad gäller just det problemet. Eller hur menar du att det hänger ihop? De partiklar som skräpar på botten i tråget är inte ett problem i vevhusventilationen...skalman1 skrev:
Många av dom allvarligare haverierna pga oilsludge har berott på att silen till oljepumpen har blivit igensatt pga oilsludge i botten av tråget där silen råkar sitta.MathiasS skrev: