7 458 läst ·
47 svar
7k läst
47 svar
Oljepluggen går ej att gänga ur på den nyinköpta Jaguaren.
Sida 1 av 4
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag skulle bara byta olja på nyförvärvet, men när oljepluggen skulle gängas ut gick det inte alls. Gängorna är sönderdragna så jag får ut bulten endast några mm. Jag har provat att bända med två skruvmejslar samtidigt som som en medhjälpare vridit på bulten med en hylsa och skruvdragare, dock utan resultat. Antagligen fungerar de trasiga gängorna som en expanderbult.
Nästa steg är att försöka borra ett hål i pluggen och gänga en gänga, därefter sätta i en bult så att jag får ett bättre fäste för ex.vis. ett plattjärn som användes som hävarm enl. ovannämnda metod.
Oljetråget är av aluminium.
Har någon där ute i cyberrymden varit med om något liknande fel?
Alla ideer mottages tacksamt.
Staffan
Nästa steg är att försöka borra ett hål i pluggen och gänga en gänga, därefter sätta i en bult så att jag får ett bättre fäste för ex.vis. ett plattjärn som användes som hävarm enl. ovannämnda metod.
Oljetråget är av aluminium.
Har någon där ute i cyberrymden varit med om något liknande fel?
Alla ideer mottages tacksamt.
Staffan
Är det utvändig sexkant eller invändig fyrkant (Allen?).
Jag antar att du testat att värma försiktigt med valfri typ av blåslampa (rentvättat från oljesöl, såklart)
Aluminium är trist, lätt att gängorna dragits sönder (av föregående ägare...).
Och egentligen borde ju konstruktören sett till att det är skruvens gängor som ger sig.
Skruven är lättare att byta.
Oavsett vilket:
Beroende på årsmodell kan det ju vara värt att fundera på ett nytt oljetråg.
Helicoil-lösningar är inte perfekta.
Och oddsen för att trågets alu-gäng är hela är völdigt små...
Och apropå oljebyte kan det vara värt att nämna att std kopparring inte alltid funkar.
Det finns fyllda tätningar som håller tätt bättre.
Jag antar att du testat att värma försiktigt med valfri typ av blåslampa (rentvättat från oljesöl, såklart)
Aluminium är trist, lätt att gängorna dragits sönder (av föregående ägare...).
Och egentligen borde ju konstruktören sett till att det är skruvens gängor som ger sig.
Skruven är lättare att byta.
Oavsett vilket:
Beroende på årsmodell kan det ju vara värt att fundera på ett nytt oljetråg.
Helicoil-lösningar är inte perfekta.
Och oddsen för att trågets alu-gäng är hela är völdigt små...
Och apropå oljebyte kan det vara värt att nämna att std kopparring inte alltid funkar.
Det finns fyllda tätningar som håller tätt bättre.
Redigerat:
precis, formodligen har tidigare agare saknat kansla for hur man drar fast en bult, och tvingats att ta av traget, och monterat en mutter pa bulten, som nu bara snurrar runt. Jo Du far ta av traget, och satta fast en mutter pa insidan, lat nagon kunnig kolla hur det skall se ut, = svetsa fast en ny mutter pa insidan. Skada inte aluminiumtraget, med att banda med olika verktyg.Stefan N skrev:
Du far ta av traget, pa ett eller annat satt, alla vi som skruvar med bilar far fixa detta. Om frambalken tar emot, far du lossa denna. Ibland far man lossa motorfasten, och lyfta motorn, 10-20 mm eller vad det kan rora sig om. Lossar du samtliga bultar till traget, vickar pa traget, sa kommer oljan att skvalpa ur= inga storre problem. Om Jaggan ar ett nyfarvarv, kan du lugnt rakna med, att det finns manga andra dolda fel pa den. Men det ar just detta som ar tjusningen med gamla bilar, att fa fixa till dom. Men vissa valjer att salja, for minsta lilla problem. Motor, vaxellada ar aldrig till problem nar man fixar till gamla bilar, da det mesta finns att kopa, varre ar det med rostskadorna.Staffan2000 skrev:
Vadå ingen höjdare?:O Är väl klart bekvämare än att lyfta bilen eller krypa under för att skruva loss oljetråget.
Ur med oljestickan, ner med sugslangen, starta sugen, vänta tills det är klart.
Finns ju märkesverkstäder som använder det. Har dock inte koll på Jaguar.
Ur med oljestickan, ner med sugslangen, starta sugen, vänta tills det är klart.
Finns ju märkesverkstäder som använder det. Har dock inte koll på Jaguar.
Man får ju inte upp "bottenskrapet" ur tråget, dvs oljeslammet och ev spån.
Jag vet inte om jaguar använder sig av magnetisk oljeplugg men annars så ska ju den rengöras också.
Och en märkesverkstad som suger upp oljan skulle jag definitivt inte åka till.
Jag vet inte om jaguar använder sig av magnetisk oljeplugg men annars så ska ju den rengöras också.
Och en märkesverkstad som suger upp oljan skulle jag definitivt inte åka till.