Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000
Jag skulle bara byta olja på nyförvärvet, men när oljepluggen skulle gängas ut gick det inte alls. Gängorna är sönderdragna så jag får ut bulten endast några mm. Jag har provat att bända med två skruvmejslar samtidigt som som en medhjälpare vridit på bulten med en hylsa och skruvdragare, dock utan resultat. Antagligen fungerar de trasiga gängorna som en expanderbult.

Nästa steg är att försöka borra ett hål i pluggen och gänga en gänga, därefter sätta i en bult så att jag får ett bättre fäste för ex.vis. ett plattjärn som användes som hävarm enl. ovannämnda metod.


Oljetråget är av aluminium.

Har någon där ute i cyberrymden varit med om något liknande fel?

Alla ideer mottages tacksamt.


Staffan
 
Är bulten massiv eller ihålig?
 
Staffans2000
Det vet jag inte.
Det finns ett litet hål i skallen.
Bultskallen är 30mm, så det är en rejäl bamse och hålet är ca: 4mm.
Varför undrar du det?

Staffan
 
Är det inte lättare att ta ner hela tråget? Det kanske måste gängas om eller fixas till sen i alla fall.
 
Stefan N skrev:
Är det inte lättare att ta ner hela tråget? Det kanske måste gängas om eller fixas till sen i alla fall.

Jag håller med, men det beror ju också på om man kan få bort tråget utan att lyfta ur motorn.
Dom flesta bilar har ju framvagnsbalken ivägen för att få ner tråget.
 
Staffans2000
Helst inte.
Det går nog inte, utan att framvagnsbalken tas bort.
 
Är det utvändig sexkant eller invändig fyrkant (Allen?).
Jag antar att du testat att värma försiktigt med valfri typ av blåslampa (rentvättat från oljesöl, såklart)

Aluminium är trist, lätt att gängorna dragits sönder (av föregående ägare...).
Och egentligen borde ju konstruktören sett till att det är skruvens gängor som ger sig.
Skruven är lättare att byta.

Oavsett vilket:
Beroende på årsmodell kan det ju vara värt att fundera på ett nytt oljetråg.
Helicoil-lösningar är inte perfekta.
Och oddsen för att trågets alu-gäng är hela är völdigt små...

Och apropå oljebyte kan det vara värt att nämna att std kopparring inte alltid funkar.
Det finns fyllda tätningar som håller tätt bättre.
 
Redigerat:
Stefan N skrev:
Är det inte lättare att ta ner hela tråget? Det kanske måste gängas om eller fixas till sen i alla fall.
precis, formodligen har tidigare agare saknat kansla for hur man drar fast en bult, och tvingats att ta av traget, och monterat en mutter pa bulten, som nu bara snurrar runt. Jo Du far ta av traget, och satta fast en mutter pa insidan, lat nagon kunnig kolla hur det skall se ut, = svetsa fast en ny mutter pa insidan. Skada inte aluminiumtraget, med att banda med olika verktyg.
 
Staffans2000
Det går inte att värma eftersom tråget är fullt av olja.
 
Staffan2000 skrev:
Det går inte att värma eftersom tråget är fullt av olja.
Du far ta av traget, pa ett eller annat satt, alla vi som skruvar med bilar far fixa detta. Om frambalken tar emot, far du lossa denna. Ibland far man lossa motorfasten, och lyfta motorn, 10-20 mm eller vad det kan rora sig om. Lossar du samtliga bultar till traget, vickar pa traget, sa kommer oljan att skvalpa ur= inga storre problem. Om Jaggan ar ett nyfarvarv, kan du lugnt rakna med, att det finns manga andra dolda fel pa den. Men det ar just detta som ar tjusningen med gamla bilar, att fa fixa till dom. Men vissa valjer att salja, for minsta lilla problem. Motor, vaxellada ar aldrig till problem nar man fixar till gamla bilar, da det mesta finns att kopa, varre ar det med rostskadorna.
 
Varför inte bara suga upp oljan ur tråget genom påfyllningshål eller oljesticka ;). Finns ju ingen anledning att krångla till det mer än nödvändigt.
 
cem77 skrev:
Varför inte bara suga upp oljan ur tråget genom påfyllningshål eller oljesticka ;). Finns ju ingen anledning att krångla till det mer än nödvändigt.
Kanske är bra om man ändå ska ner med tråget, men att byta olja på detta sättet som vissa gör är ju ingen höjdare....
 
Vadå ingen höjdare?:O Är väl klart bekvämare än att lyfta bilen eller krypa under för att skruva loss oljetråget.
Ur med oljestickan, ner med sugslangen, starta sugen, vänta tills det är klart.
Finns ju märkesverkstäder som använder det. Har dock inte koll på Jaguar.
 
Man får ju inte upp "bottenskrapet" ur tråget, dvs oljeslammet och ev spån.
Jag vet inte om jaguar använder sig av magnetisk oljeplugg men annars så ska ju den rengöras också.

Och en märkesverkstad som suger upp oljan skulle jag definitivt inte åka till.
 
skalman1 skrev:
Och en märkesverkstad som suger upp oljan skulle jag definitivt inte åka till.
Undrar om det finns någon märkesverkstad som INTE gör det idag.....?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.