Jag har en Hansa-brännare. Nu har jag bytt brännarmunstycke (ingen packning) och Suntec-filtret och oljebrännaren går mycket fint igen! Det verkar till och med som att den inte 'bränner' lika länge som innan. Kan effektgraden ha höjts, jag menar, den kanske värmer bättre nu med nytt brännarmunstycke? En skillnad till är det nu också, oljebrännaren 'foffar' litetgrand när den startar brännarsekvensen. Det låter som när man slänger på en tändsticka på en bensinsköljd majbrasa ungerfär. Är det normalt pga att det är ett nytt brännarmunstycke, eller sitter tändarelektroderna lite fel och därför inte antänder omedelbart? Jag har monterat dem enligt tillverkarens anvisningar. :P

tob_ekl skrev:
Det verkar till och med som att den inte 'bränner' lika länge som innan. Kan effektgraden ha höjts, jag menar, den kanske värmer bättre nu med nytt brännarmunstycke?
GRATTIS! Visst värmer den bättre med ett nytt munstycke. :D
En skillnad till är det nu också, oljebrännaren 'foffar' litetgrand när den startar brännarsekvensen. Det låter som när man slänger på en tändsticka på en bensinsköljd majbrasa ungerfär. Är det normalt pga att det är ett nytt brännarmunstycke, eller sitter tändarelektroderna lite fel och därför inte antänder omedelbart?
Tror inte att det är något att oroa sig för. ;)

tob_ekl skrev:
En skillnad till är det nu också, oljebrännaren 'foffar' litetgrand när den startar brännarsekvensen. Det låter som när man slänger på en tändsticka på en bensinsköljd majbrasa ungerfär. Är det normalt pga att det är ett nytt brännarmunstycke, eller sitter tändarelektroderna lite fel och därför inte antänder omedelbart? Jag har monterat dem enligt tillverkarens anvisningar
Det är nog ingen fara. När oljebrännaren tänder i min dubbelpanna, så öppnar sig dragluckan i vedeldstaden. Klodonk! Alltså inte så den är påväg att lossna, men det märks ju att det blir en liten explosion i pannan...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.