5 325 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
oljebrännaren går ojämnt
Sida 1 av 2
hej. oljebrännaren går ojämnt. det verkar som den slutar 'bränna' av och till fast den samtidigt fortsätter gå. någon gång har den också slagit av helt och man måste då starta om den igen. vi har rensat filtret i suntecpumpen. tack på förhand. ???
Det kan det vara. Har du haft borta brännaröret? Har sett skrämmande anläggningar, där i princip hela brännarröret varit fullt med koks.
Det bör sitta ett filter på oljeledningen från tanken också. Filterinsatsen där skall också bytas årligen.
Det bör sitta ett filter på oljeledningen från tanken också. Filterinsatsen där skall också bytas årligen.
Kan rekomendera de serviceavtal som finns, speciellt om man har en gammal brännare. Förutom att de byter ovannämnda filter och munstycken så kommer de och fixar brännaren när den stannar oavsett vad det är. Avtalen kostar dryga tusenlappen / år.
Eldar numera pellets - orkade inte med att se oljeräkningarna längre.
Eldar numera pellets - orkade inte med att se oljeräkningarna längre.
Jag vill inte påstå att jag kan göra en fininställning av en oljebrännare, men när jag vinterservade senast bytte jag som vanligt munstycke, pumpfilter & grovfilter. Detta kostade mig 305 :- + en halvtimmas arbete. Det klarar de allra flesta. Tycker det låter lite dyrt med servicegubbar som ska sitta i beredskap vid brännarstopp. Men det kanske är vanligare än jag trorPebbe2 skrev:
Om man nu ska ge sig på att serva brännaren själv, var köper jag prylarna då?
massor bra tips! trevligt. jag står nu i kast att byta munstycke. det ser ut som om det kanske har suttit en packning på munstycksgängen. ska det vara en packning där eller är det jag som mistar mig? jag tänkte att den kanske läcker ut där istället för själva munstycksspridarhålet.