Hoppas att nån kan hjälpa mig! Jag oljade vår bänkskiva med olja från flügger färg ”natural wood”. Sist jag gjorde det funkade allt utmärkt.
Men den här gången så har oljan inte torkat än efter 2 dygn och ytan är kladdig och glansig. Jag gissar att jag använde för mycket olja resp. torkade av för dåligt.

Vad ska jag göra?
Vågar man vänta några dagar till i hoppet på att det torkar? Vi ska på semester på måndag, då skulle den kunna stå i några dagar.
Eller kommer det inte att torka alls? Vad gör man i så fall? Slipa av? Köpa någon blandning för att lösa upp oljan?

Tack för hjälpen!

Du kan testa att ta en sickel och dra av ytan lätt, troligtvis är skivan så mättad att du ska använda mindre olja.
Sedan om det behövs kan man lägga på bara lite olja igen och dra av ytan med fint sandpapper innan du torkar va den.

A AndersS skrev:
Du kan testa att ta en sickel och dra av ytan lätt, troligtvis är skivan så mättad att du ska använda mindre olja.
Sedan om det behövs kan man lägga på bara lite olja igen och dra av ytan med fint sandpapper innan du torkar va den.
Menar du sandpapper efter oljan? Inte innan?
Alltså dra av ytan med sickel, slipa lätt och lägga ett nytt tunt lager med oljan?

Tack för snabba svaret iaf!

Dra av ytan med sickel
Ett tunt lager olja
Arbeta in oljan med ett fint sandpapper
Torka rent ytan

• Gilla
Saavik
  • Laddar…
Tack så mycket!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.