21 367 läst ·
46 svar
21k läst
46 svar
Olja till ojekanna??
Oftast är symaskinsolja och luftverktygsolja samma sak. Båda två är högraffinerade mineraloljor med likvärdig viskositet. Cykelolja brukar den säljas som också. Kedjeolja likaså.
Billigast brukar den vara som kedjeolja eller luftverktygsolja.
Billigast brukar den vara som kedjeolja eller luftverktygsolja.
Växellådsolja renderar att ha en del intressanta tillsatser. En vanlig fyrtaktsolja motsvarar en enkel växellådsolja utan specialtillsatser.
Det finns väldigt mycket tyckande och missuppfattningar runt olja.
Det finns väldigt mycket tyckande och missuppfattningar runt olja.
Bra att veta. Tackar.A Emil_K skrev:
Jag var orolig att symaskinsoljan kanske åt upp O-ringarna i spikpistolerna, men nu skulle jag kunna använda den om luftverktygsoljan tog slut.
Bra att veta när vi pratar smörja, är om plast är inblandat i det man ska smörja, så ska man använda silikon, spray eller fett.
Växellådsolja, hypoid, är rent olämpligt då den luktar allt annat än gott. Gjorde missen själv i ungdomen och smorde upp en kärvande fönsterhiss i en bildörr, med växellådsolja. Dagen efter när bilen som var svart, stod i solen, luktade det skunk i bilen.
Växellådsolja, hypoid, är rent olämpligt då den luktar allt annat än gott. Gjorde missen själv i ungdomen och smorde upp en kärvande fönsterhiss i en bildörr, med växellådsolja. Dagen efter när bilen som var svart, stod i solen, luktade det skunk i bilen.
Krypfett är bra till svåråtkomliga ställen. Typ lås, därför brukar det kallas lockoil/låsolja.
Symaskinsolja är en tunn olja som också letar sig in relativt lätt.
Oljekanna var förr när man inte hade detta utbud som nu med MOS2, PTFE mm....
Köp det fett/ smörjmedel som är mest lämpligt till aktuell uppgift.
Visst det blir ett par flaskor men bättre med rätt smörja på rätt plats...
Annars kan det fungera en stund för att senare bli värre än det var från början.
När det gäller 5-56 och WD-40 så använder jag det endast för fuktutdrivning då det är typ bensin.
Smörjfunktionen hos dessa herrar är ytterst kortvarig...
Allt som kallas för univeralsmörjmedel är en kompromiss på alla områden...
Symaskinsolja är en tunn olja som också letar sig in relativt lätt.
Oljekanna var förr när man inte hade detta utbud som nu med MOS2, PTFE mm....
Köp det fett/ smörjmedel som är mest lämpligt till aktuell uppgift.
Visst det blir ett par flaskor men bättre med rätt smörja på rätt plats...
Annars kan det fungera en stund för att senare bli värre än det var från början.
När det gäller 5-56 och WD-40 så använder jag det endast för fuktutdrivning då det är typ bensin.
Smörjfunktionen hos dessa herrar är ytterst kortvarig...
Allt som kallas för univeralsmörjmedel är en kompromiss på alla områden...
Redigerat:
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 12 273 inlägg
Det med smörjmedel är en vetenskap i verklig bemärkelse. Om vi börjar med mineraloljor så har dom nafteniska, aromatiska och paraffiniska andelar men som konsument är det samma hur andelarna är. Oljorna finns i en mängd olika viskositeter (tjock eller tunnflytande). På motoroljor är t ex 5W30 tunnare än 10W40. Din användning bestämmer vilken viskositet du vill ha. Symaskinsolja är väl rätt tunnflytande, inte sant? Häller du det i ett gångjärn så rinner det ut igen.
Motoroljor har dessutom en mängd tillsatser för just motorändamål. Jag tror inte att dina gångjärn går vid 250 grader och med 6000 varv i minuten.
I syntetoljor har man framställt oljorna på konstgjord väg. Detta är helt onödigt för hembruksändamål.
Silikonoljor är gjorda på kisel istället för kolväten. Teflonoljor består av fluorinerade kolväten. Båda sistnämnda har den otrevliga egenskapen att de kontaminerar omgivningen så att du aldrig mer kan måla på ytorna, du får det inte fettfritt helt enkelt.
Vissa gummidetaljer (O-ringar t ex) kan reagera på vissa mineraloljor. Nitrilgummi är känsligare än Vitongummi. Är man intressad i detta kan man lätt googla fram kompatibilitetstabeller.
Smörjolja i min oljekanna måste vara syrafrt och ren. Spillolja kommer inte på tal. Sedan har jag en lättflytande och en tjockare variant allt efter ändamål.
Motoroljor har dessutom en mängd tillsatser för just motorändamål. Jag tror inte att dina gångjärn går vid 250 grader och med 6000 varv i minuten.
I syntetoljor har man framställt oljorna på konstgjord väg. Detta är helt onödigt för hembruksändamål.
Silikonoljor är gjorda på kisel istället för kolväten. Teflonoljor består av fluorinerade kolväten. Båda sistnämnda har den otrevliga egenskapen att de kontaminerar omgivningen så att du aldrig mer kan måla på ytorna, du får det inte fettfritt helt enkelt.
Vissa gummidetaljer (O-ringar t ex) kan reagera på vissa mineraloljor. Nitrilgummi är känsligare än Vitongummi. Är man intressad i detta kan man lätt googla fram kompatibilitetstabeller.
Smörjolja i min oljekanna måste vara syrafrt och ren. Spillolja kommer inte på tal. Sedan har jag en lättflytande och en tjockare variant allt efter ändamål.
Jag skall be att få korrigera lite:T Thomas_Blekinge skrev:Det med smörjmedel är en vetenskap i verklig bemärkelse. Om vi börjar med mineraloljor så har dom nafteniska, aromatiska och paraffiniska andelar men som konsument är det samma hur andelarna är. Oljorna finns i en mängd olika viskositeter (tjock eller tunnflytande). På motoroljor är t ex 5W30 tunnare än 10W40. Din användning bestämmer vilken viskositet du vill ha. Symaskinsolja är väl rätt tunnflytande, inte sant? Häller du det i ett gångjärn så rinner det ut igen.
Reologi är rätt invecklat, eftersom matematiken brukar springa iväg rätt ordentligt. (Jag har jobbat en del med reologistudier för extremt högviskösa material vid mycket stora skjuvhastigheter.) Därför har man förenklat både för konsument och yrkesanvändarna genom att ha beteckningar som 10W40 på oljan. Just dessa oljor är så kallade multigrade-oljor, vilket innebär att viskositeten, alltså den viskositet som man kan mäta, inte beter sig som en enklare s.k. rak olja. De senare har ett hyfsat linjärt samband mellan temperatur och viskositet. Multigradeoljor har rimlig viskositet vid låga temperaturer och samtidigt god filmbärighet vid höga temperaturer. Viskositeten beror normalt även på skjuvhastigheten. Det finns inget enkelt sätt att göra de här sambanden och beteendena lättbegripliga. Det är heller inte nödvändigt. Följ bara tillverkarens rekommendationer så ska det gå bra. I en oljekanna kan det kvitta.
Silikonoljor är s.k oligodimetylsiloxaner, med strukturen -(Si(CH3)2-O)n- i huvudkedjan.
Både nitrilgummi och fluorgummi (Viton(R)) är mycket tåliga mot vanliga oljor. De senare tål även höga temperaturer, men man skall passa sig för överhettat fluorgummi, eftersom de bildar fluorvätesyra när de bryts ned. En mycket otrevlig kemikalie.
EPDM och NR (cis-1,4-polyisopren) är känsligare och sväller i olja.
Medlem
· Blekinge
· 12 273 inlägg
Kul att höra att det finns avancerad kunskap i detta forum. Som jag sa, det är en vetenskap.mattiasp skrev:
Jag skall be att få korrigera lite:
Reologi är rätt invecklat, eftersom matematiken brukar springa iväg rätt ordentligt. (Jag har jobbat en del med reologistudier för extremt högviskösa material vid mycket stora skjuvhastigheter.) Därför har man förenklat både för konsument och yrkesanvändarna genom att ha beteckningar som 10W40 på oljan. Just dessa oljor är så kallade multigrade-oljor, vilket innebär att viskositeten, alltså den viskositet som man kan mäta, inte beter sig som en enklare s.k. rak olja. De senare har ett hyfsat linjärt samband mellan temperatur och viskositet. Multigradeoljor har rimlig viskositet vid låga temperaturer och samtidigt god filmbärighet vid höga temperaturer. Viskositeten beror normalt även på skjuvhastigheten. Det finns inget enkelt sätt att göra de här sambanden och beteendena lättbegripliga. Det är heller inte nödvändigt. Följ bara tillverkarens rekommendationer så ska det gå bra. I en oljekanna kan det kvitta.
Silikonoljor är s.k oligodimetylsiloxaner, med strukturen -(Si(CH3)2-O)n- i huvudkedjan.
Både nitrilgummi och fluorgummi (Viton(R)) är mycket tåliga mot vanliga oljor. De senare tål även höga temperaturer, men man skall passa sig för överhettat fluorgummi, eftersom de bildar fluorvätesyra när de bryts ned. En mycket otrevlig kemikalie.
EPDM och NR (cis-1,4-polyisopren) är känsligare och sväller i olja.
Jag ville bara rekommendera: Använd ren olja av lämplig viskositet.
Fortsätter på denna tråd istället för att göra en ny.
Jag tycker att smörjmedel värkligen är en hel vetenskap med "väldigt mycket tyckande och missuppfattningar runt olja" som Daniel. Jag har därför några konkreta frågor angående smörjmedel som jag förhåppningsvis kan få svar på.
Allt i mitt hus gnisslar! Känner mig dum som förut slängde på lite rapsolja eller 5-56 på gångjärn. Har förstått att fett måste vara den mest långvariga och bästa lösning för att smörja gångjärn. Stämmer detta och vilket fett i sådana fall ska jag andvända?
Biltema har litiumfett på burk, men de har även universalfett som är förtjockat med litium. Vad är skillnaden?
Finns det risk för att fettet härdas eller på något vis blir konstigt? Vad ska man tänka på?
Har även några fönster som är jobbiga att stänga. Behöver alltså någon smörjande spray och vi vet alla att WD-40 eller 5-56 inte är någon långvarig lösning. Vad kan man spraya med till ett hyfsat pris. Om låsolja är svaret, är det stor skillnad på märken? Såg även att det finns litiumfett på spray.
Tror det är allt för nu
Tack på förhand!
Jag tycker att smörjmedel värkligen är en hel vetenskap med "väldigt mycket tyckande och missuppfattningar runt olja" som Daniel. Jag har därför några konkreta frågor angående smörjmedel som jag förhåppningsvis kan få svar på.
Allt i mitt hus gnisslar! Känner mig dum som förut slängde på lite rapsolja eller 5-56 på gångjärn. Har förstått att fett måste vara den mest långvariga och bästa lösning för att smörja gångjärn. Stämmer detta och vilket fett i sådana fall ska jag andvända?
Biltema har litiumfett på burk, men de har även universalfett som är förtjockat med litium. Vad är skillnaden?
Finns det risk för att fettet härdas eller på något vis blir konstigt? Vad ska man tänka på?
Har även några fönster som är jobbiga att stänga. Behöver alltså någon smörjande spray och vi vet alla att WD-40 eller 5-56 inte är någon långvarig lösning. Vad kan man spraya med till ett hyfsat pris. Om låsolja är svaret, är det stor skillnad på märken? Såg även att det finns litiumfett på spray.
Tror det är allt för nu
Tack på förhand!
Du kan använda i princip vad du vill för olja , men inte matolja , den kärvar till sig rätt bra och fastnar
Det med fett , köp en liten tub med vanligt fett , det duger bra , bara lite svårt att få det på plats
helst kroka av dörrar fönster och peta in liiite i hålen , då står sig det ett bra tag
Det med fett , köp en liten tub med vanligt fett , det duger bra , bara lite svårt att få det på plats
helst kroka av dörrar fönster och peta in liiite i hålen , då står sig det ett bra tag
Den här rekomenderar jag till gångjärn som har flera leder och där man vill att fettet går in ordentligt:
https://www.autoexperten.se/bilvard/kemikalier-och-vatskor/smorjmedel/loctite-8032-400ml-spray/
Är det en dörr som du hänger på ett gångjärn så är detta väldigt bra:
https://webshop.flinks.se/#m=v&n=50240&r=-1&sv=br2&pg=1&p=54123&l=56338
https://www.autoexperten.se/bilvard/kemikalier-och-vatskor/smorjmedel/loctite-8032-400ml-spray/
Är det en dörr som du hänger på ett gångjärn så är detta väldigt bra:
https://webshop.flinks.se/#m=v&n=50240&r=-1&sv=br2&pg=1&p=54123&l=56338
Redigerat:
Vanligt fett är olja som är förtjockad med en typ av lera. Det funkar normalt sett bra. Men om det är något som störd för mycket vatten tvättas den med tiden bort. Ett litiumfett är förtjockad med litiumtvål, det stannar kvar bättre.
Till gångjärn använder jag vanlig motorolja.
Till gångjärn använder jag vanlig motorolja.
Smörjmedel må vara en vetenskap. Men när frågan är vilket smörjmedel som passar bäst till gnisslande gångjärn så tror jag att det är en ganska outforskad vetenskap. En vanlig observation (eller tyckande kanske) är att tunnflytande oljor är en mindre långvarig lösning. Du tycks själv ha gjort den observationen. Olja som inte är på sprayburk tenderar att vara tjockare och därmed sitta kvar längre än WD-40 eller 5-56. Fett är ännu tjockare.