O
Vad händer om man oljar ett golv men väntar med att polera det till nästkommande dag?

helt ok och vanligt förekommande beroende på olika faktorer. Funkar fint så länge du har torkat av överskottet dagen innan eller är det det som är problemet? att all olja inte sugit in i träet?

Håller med. Det är ju inga problem att låta golvet självtorka. Det viktiga är ju att oljespeglar torkas upp ganska snart efter behandling.
Jag brukar lägga på olja sjöblött i en timma och ev. borsta omkring oljan med en vit Scotch-Brite. Sedan rakar jag upp det med en silikonskrapa (fönsterskrapa) och suger upp med svamp. Anslutar med svampning av golvet längs fibrerna och låter det sedan självtorka ett par dagar. Kollar även efter ett par timmar så att inte blanka fläckar uppstått.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Håller med. Det är ju inga problem att låta golvet självtorka. Det viktiga är ju att oljespeglar torkas upp ganska snart efter behandling.
Jag brukar lägga på olja sjöblött i en timma och ev. borsta omkring oljan med en vit Scotch-Brite. Sedan rakar jag upp det med en silikonskrapa (fönsterskrapa) och suger upp med svamp. Anslutar med svampning av golvet längs fibrerna och låter det sedan självtorka ett par dagar. Kollar även efter ett par timmar så att inte blanka fläckar uppstått.
Hej, skulle verkligen uppskatta lite råd. Har oljat ett askgolv med trestjernes golvolja utan pigment. Har missat att torka oljan på slutet vilket har resulterat i att jag har ett blankt golv, ser ut som en glansig hinna ovanpå. Vad kan jag göra för att rädda golvet? Vad händer om jag efterpolerar efter24 h med vita pads på poleringsmaskin? Tror de heter scotch brite.
Snälla hjääälp...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.