Skruttis skrev:
Vi måste verkligen ha superbänkskivor här hemma. :rolleyes:De är från -75 och har aldrig blivit oljade på undersidan. De är inte det minsta böjda eller har slagit sig.
De flesta skivor är föroljade vilket såklart reduserar risken.

Ja den produkten de använde vid föroljningen skulle man vilja ha tag i. Den har i så fall stannat kvar i skivan i över 30 år. Det är starkt jobbat det....

Skruttis skrev:
Ja den produkten de använde vid föroljningen skulle man vilja ha tag i. Den har i så fall stannat kvar i skivan i över 30 år. Det är starkt jobbat det....
Ännu starkare jobbat att bereda mat på bänkskivans undersida i 30 år. :eek: :)

Du var mig en avancerad rackare som lagar mat på undersidan. :p Själv kör jag den enkla varianten och använder bara översidan!
Men allvarligt alltså, om du nu anser att det är bara den sidan som används som behöver oljas in igen, varför skrev du i så fall att en annan person här inne skulle behöva skruva loss sin skiva för att olja in även undersidan? Får inte det där att gå ihop....:confused:

Skivor man köper på varuhus numer är oftast förbehandlade på båda sidor. Detta innebär att det inte är lika viktigt att olja båda sidor första gången eftersom undersidan redan fått sig en omgång (eller båda sidor om man så vill).

JAG skulle däremot rekomendera alla som inte än monterat sin bänkskiva att olja båda sidor innan montage när man ändå har sidan lätt åtkomlig. Att man i samma utsträckning inte behöver olja in undersidan fler ggr borde bero på att den inte används/slits på samma sätt som ovansidan vilken man ju vill få så mättad och tät som möjligt.

Vad jag vet har jag aldrig bett någon skruva loss sin bänkskiva för att olja undersidan men jag ber om ursäkt om jag varit otydlig. Jag är säker på att samma råd hade kommit från de flesta som har erfarnehet av att jobba med skivor i trä (limträ eller motsv.). Jag har i alla fall hört det från två finsnickare som driver var sitt snickeri men även på BauHaus och K-rauta när jag inhandlat skivor. Det jag menade var att kraften som utvecklas av en skiva som kröker sig är tillräcklig för att dra ur skruvar och kröka stommar.

Lycka till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.