Hej!
Lite osäker på vilket forum jag skulle lägga mina frågor i...
Mina föräldrar äger några hektar mark. Nu skall det avstyckas ett par tomter för att komma mig och min bror tillgodo som en form av förskott på arv. Varken han eller jag kommer själva bygga eller bo på dessa tomter utan de skall säljas. Frågan är då vilket upplägg som låter oss betala minst i skatter och avgifter? Till saken hör eventuellt att både jag och min bror har sådana inkomster att vi båda betalar marginalskatt och våra föräldrar är båda pensionärer med låga inkomster.
Som vi ser det finns två huvudalternativ:
1. Tomterna avstyckas och skrivs över på mig och min bror. Vi säljer tomterna, betalar vad staten vill ha vid försäljning av tomter och behåller resten.
2. Tomterna avstyckas men behålls av våra föräldrar och säljs av dem, staten får sitt och det som blir över får jag och min bror som gåva eller förskott på arv.
Fråga 1. Spelar det någon roll vem som säljer tomterna, med avseende på det som staten ska ha, samt eventuella avgifter? Blir det någon skillnad i slutänden? Tänker då framför allt på att jag och min bror har betydligt högre inkomster än våra föräldrar.
Fråga 2. Hur stor del vill staten ha vid tomtförsäljning?
Fler frågor kommer säkert så småningom...
Tack på förhand!

ToRy
Ps. För att krångla till det ytterligare finns det även en syster som redan fått en tomt och byggt på den. Hur det här skall lösas bäst är en helt annan fråga som behandlas i en annan tråd. Ska se om jag kan länka till den när den är startad... Ds.
https://www.byggahus.se/forum/juridik/261879-hur-losa-forskott-pa-arv-i-form-av-tomter.html