Jag ger upp
Lycka till med installationen:thumbup:

Nej varför ge upp? Motivera bättre bara om du ser problem här. Och var beredd på att tveksamheter kan möta avsevärt tuggmotstånd här på BH-el. :)

Visst är det intressant med en lekman som talar om för fackmän hur man utför ett fackmannamässigt arbete:)

Till TS. Gör som du tänkt, det finns inga formella fel att göra så, det finns åtskilliga exempel då yrkesverksamma elektriker gjort likadant. Vill någon hävda motsatsen så länka gärna ett utdrag ur reglerna.

Mikael_L skrev:
Det är bara de okunniga som alltid tror att 2,5mm2 går att säkra med 16A. Om man hittar 2,5 med 10A så måste man fråga sig om det kanske finns en anledning innan man dundrar dit en större säkring.
Japp. Det "måste" man. MEN eftersom långtifrån ens alla yrkesverksamma elektriker är så påpassliga, iaf inte varje gång, och i alla lägen (även den smartaste och mest uppmärksamme får hjärnsläpp då och då), och det ändå trots allt är en mera ovanlig lösning så är ju dokumentation en mycket bra idé.

Med en tydlig anmärkning i gruppschemat om varför det är som det är, så finns ju inget att anmärka på i en sådan lösning.

• Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
zorro_66 skrev:
Jag ger upp
Lycka till med installationen:thumbup:
Att visa på texter ur föreskrifter eller standarder. Eller ESV's utlåtanden i frågan, och i viss mån åsikter/skrifter från Voltimum eller andra liknande brukar ge bra tyngd åt ens argument här.

Att hänvisa till "att så brukar vi göra på firman" väger ofta ganska lätt.

Jag får känslan av att du är elektriker. Du kan gärna fördjupa dig lite i kabeldimensioneringens ädla konst.
Det är nyttigt.
Efteråt förstår du varför tumreglerna är som dom är, och inser också hur bra dom fungerar som just tumregler.

Men samtidigt så kan man med den djupare insikten ana både när det kan vara bra att vara vaksam över att tumregeln inte längre ger fullgod dimensionering likväl som när man kan överstiga tumregeln och spara pengar åt kunden.

Redigerat:
Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
Japp. Det "måste" man. MEN eftersom långtifrån ens alla yrkesverksamma elektriker är så påpassliga, iaf inte varje gång, och i alla lägen (även den smartaste och mest uppmärksamme får hjärnsläpp då och då), och det ändå trots allt är en mera ovanlig lösning så är ju dokumentation en mycket bra idé.

Med en tydlig anmärkning i gruppschemat om varför det är som det är, så finns ju inget att anmärka på i en sådan lösning.
I gruppschemat finns ofta en kolumn för kabelarea. Man kan ju plita i 1,5mm2 där, och hoppas att det räcker.

Men främst tycker jag att det avgörs väldigt mycket av situationen.
Om det är en ganska speciell ledning, en matning till annan byggnad, lång ledning, eller att man väldigt naturligt kan misstänka att det som matas senare är draget med 1,5mm2 (friggebod är ett jättebra exempel) så anser jag att de allra flesta elektriker hajjar till om de ser 2,5 avsäkrat med 10A och fattar att det är något "lurt med detta".

Helt klart värre är det med en 2,5mm ledare som går in i ett VP-rör och sen i första apparat eller kopplingsdosa plötsligt går ner i 1,5mm2 dimension. Särskilt om det skulle vara matningen till spis, VP, VVB etc.
Där skulle otroligt många elektriker missa det faktiska förhållandet. Så en sådan koppling skulle jag nog inte vilja lämna efter mig själv. Helt klart en uppenbar risk för framtida översäkring.

Men visst, är den senare biten med 1,5mm2 klamrad på vägg och därmed har strömvärde på över 16A så är det plötsligt OK igen att lämna det så. :)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag får känslan av att du är elektriker. Du kan gärna fördjupa dig lite i kabeldimensioneringens ädla konst.
Det är nyttigt.
Ja, och om det är så, så är det ju för just den här sortens elektriker som man tydligt i gruppschemat skriver "Aja baja, ingen 16A propp i det här hålet!" ;)

O
Det finns anledning till att det heter tumregler :) De ger en bra finger :) visning om hur man ska dimensionera.

Vid uppsäkring så har man ansvaret för att kabeldimensioneringen + att vissa apparater har krav på vad största tillåtna säkring får vara i matande ände.
Att anta en massa hit och dit, tillhör inte god elsäkerhets praxis.

I klartext
säkrar man upp ska man förvissa sej om att anläggningen fortfarande uppfyller gälland krav.

Man måste förvissa sej vad man säkrar upp!

Att gå ned från 2,5mm2 till 1,5mm2 är inget hinder. om man tar hänsyn till strömmen och ej "översäkrar".
Att göra en notis vid gruppschemat är iaf. inte fel. Tex. (i gruppen finns 1,5mm2 ledare)
Bäst är att dra samma area på samtliga ledningar i en och samma grupp..

Mikael_L
Det går ju att ställa sig frågan om det ska vara tillåtet att ändra area för att vi kan förutsätta att en elektriker i senare skede kollar hur det ser ut i gruppen innan det säkras upp.

Eller ska elektriker såsom zorro_66, som verkar vilja strunta i att kolla upp gruppen ifråga få bestämma regelverket. Ska det vara förbjudet att gå ner i area för att någon framtida elektriker inte ids göra korrekt kontroll och bedömning, så att man måste ta höjd för detta?

Själv står jag nog för ett mellanting, som jag tidigare skrev så skulle vissa slags dragningar vara väldigt lätt att glömma att kolla upp (eller bara anta). Som perfekta exempel är ju matningar till spis, tvättmaskin, VVB osv. Här förväntar man ju sig liksom 2,5 mm2, och är det 2,5 i centralen så skulle jag liksom knappt kunna föreställa mig att det plötsligt lite längre bort minskar till 1,5 mm2.

Men visst, det är ju inte helt omöjligt att jag skulle komma mig för att undersöka detta om det sitter 10A säkringar, för jag kan ju komma på att det kan finnas någon anledning till detta.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Tumregler som lämnar utrymme till gissningstävlingar kräver mätning och dokumentation och tydlig varning till efterkommande som inte kan misstolkas

Mikael_L
byggarätt skrev:
Tumregler som lämnar utrymme till gissningstävlingar kräver mätning och dokumentation och tydlig varning till efterkommande som inte kan misstolkas
Det tycker jag inte.
Världen är helt full av tumregler av alla de slag. Och de fyller sin nyttiga funktion precis som det är.

Det är dock aldrig fel att lära sig lite mer, så man kan ta ännu bättre beslut än vad tumregeln ger.
Men om allt ska styras och bestämmas av väldigt exakta och rent matematiska/uträknade beslut så skulle hela vårt samhälle bli för trögt. Så tumregler har dock helt klart sin plats. Och kräver generellt inte mer än vad som redan tillämpas idag.

edit:
Om en tumregel är för dålig på så sätt att den för ofta leder till fel beslut så ska den tumregeln nog bara försvinna, inte omgärdas av en massa extramaterial.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Går man utanför den etablerade praxis som finns så tycker nog jag det är på plats med en liten blänkare om det, på gruppförteckningen i detta fall. Gruppen kan vara stor och alla ledningar är kanske inte inspekterbara.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Går man utanför den etablerade praxis som finns så tycker nog jag det är på plats med en liten blänkare om det, på gruppförteckningen i detta fall. Gruppen kan vara stor och alla ledningar är kanske inte inspekterbara.

En underbart kort och koncis sammanfattning som vanligt av Bo

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
2,5 mm2 som markförlagd kabel är en vedertagen standard som dom elektriker borde känna till. Den klassiska "markkabeln" EKKJ var 2,5 mm2 minsta dimension.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.