Hej! Jag undrar varför min timmerlada har två olika sorters grunder? Huset består av tre sektioner, två ändor med stengrund och stockar ända upp till taket och så en mittdel med betonggrund och åtta stockar i botten och sedan brädor upp till taket. Kan det vara så att ändorna på huset är de äldsta delarna och att sedan mittdelen blivit tillbyggd eller kan det vara så att ändorna har blivit flyttade från ett annat ställe och att man sedan använt samma grundstenar på den nya platsen?
Ja, det är möjligt.
Väldigt många gamla hus har blivit flyttade, utbyggda, ombyggda, renoverade, etc, etc genom åren. Så, det är antagligen endast en mindre del gamla hus som faktiskt är i originalutförande.
Ekonomibyggnader har ju dessutom haft funktioner att fylla och fått ändras allt eftersom förutsättningarna och behoven i jord- och skogsbruk har ändrats genom tiderna.
Väldigt många gamla hus har blivit flyttade, utbyggda, ombyggda, renoverade, etc, etc genom åren. Så, det är antagligen endast en mindre del gamla hus som faktiskt är i originalutförande.
Ekonomibyggnader har ju dessutom haft funktioner att fylla och fått ändras allt eftersom förutsättningarna och behoven i jord- och skogsbruk har ändrats genom tiderna.
Tack för svaret! Jag har undersökt timmerhuset och hittat lite inskriptioner här och var på väggarna. Det finns också spikhål på vissa ställen.Oldboy skrev:
Ja, det är möjligt.
Väldigt många gamla hus har blivit flyttade, utbyggda, ombyggda, renoverade, etc, etc genom åren. Så, det är antagligen endast en mindre del gamla hus som faktiskt är i originalutförande.
Ekonomibyggnader har ju dessutom haft funktioner att fylla och fått ändras allt eftersom förutsättningarna och behoven i jord- och skogsbruk har ändrats genom tiderna.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 063 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 063 inlägg
Det har alltid varit skillnad på konstruktion efter användning. Ett exempel från bohuslän, 1900-blankt: Det stod en ladugård i dåligt skick på min sommarstugetomt. Längst i söder var timrat fähus för kor och grisar. På mitten räckte det med lättare/oisolerad stomme för loge/vagnhall/höloft, och i norr var det timrat för hästarna. Lite senare blev det mycket vanligt att fähuset murades.
Beroende på ålder och plats i landet kan byggnaderna ha flyttats i samband med skiftesreformerna, och då kan man förstås ha passat på att bygga ut.
Beroende på ålder och plats i landet kan byggnaderna ha flyttats i samband med skiftesreformerna, och då kan man förstås ha passat på att bygga ut.
Inristade nr och bokstäver brukar indikera att huset/stockarna blivit flyttade. För att veta var och hur de ska sitta när man bygger upp det igen på annan plats. Ibland flyttade man hus långt och ibland kort, såsom t ex 1/2 - 1 m.
Klicka här för att svara




