787 läst ·
2 svar
787 läst
2 svar
Olika effektförbrukning olja vs el ????
Hej, har nyligen köpt och flyttat in i ett 50-talshus (lättbetong utan radon
) där det står en CTC Pionjär(-92) olje/el med integrerad varmvattenberedare och som går med tidstariff dvs eldrift 52% av tiden (nätter, helger) resp 48% av tiden dagtid vardagar.
Nu till det kluriga jag hoppas ngn kan ge mig tips på:
Genomsnittlig förbrukad effekt under el-drift: ca 3kW
Genomsnittlig förbrukad effekt under olje-drift: ca 6kW
Hmm, något stämmer inte...! Ngn som har några tips varför det skiljer så mycket?
Det som jag kommit fram till är:
- Duschar på oljetid. Kan dock inte förklara den stora skillnaden...
- Verkningsgraden (för hög rökgas temp?) för pannan vid oljedrift på tok för dålig.
- Kan ju iochförsig ha mätt fel på hur mkt olja som gått åt. Men jag har mätt under 2 månader (ca 20cm i tanken) dvs tycker inte jag kan missat så mkt.
- Mer ???
mvh/J_Mannen
PS. Funderar på att byta ut hela det vattenburna systemet: radiatorer, rör etc ngn som har några tips på litteratur där man kan få lite tips och lära sig mer ?
Nu till det kluriga jag hoppas ngn kan ge mig tips på:
Genomsnittlig förbrukad effekt under el-drift: ca 3kW
Genomsnittlig förbrukad effekt under olje-drift: ca 6kW
Hmm, något stämmer inte...! Ngn som har några tips varför det skiljer så mycket?
Det som jag kommit fram till är:
- Duschar på oljetid. Kan dock inte förklara den stora skillnaden...
- Verkningsgraden (för hög rökgas temp?) för pannan vid oljedrift på tok för dålig.
- Kan ju iochförsig ha mätt fel på hur mkt olja som gått åt. Men jag har mätt under 2 månader (ca 20cm i tanken) dvs tycker inte jag kan missat så mkt.
- Mer ???
mvh/J_Mannen
PS. Funderar på att byta ut hela det vattenburna systemet: radiatorer, rör etc ngn som har några tips på litteratur där man kan få lite tips och lära sig mer ?
Elproducerad värme och varmvatten ca 85-95% effektivt energiutbyte.
Oljeproducerad värme och varmvatten 65-80% effektivt energiutbyte.
Har du nattsänkning?=X%
OBS: I Pionjären sitter vanligtvis en anod i varmvattenberedaren, har du kontrollerat/bytt denna? Om inte kontrollera/byt snarast, annars har du förmodligen ingen hel vvb länge till.
mvh rogge
Oljeproducerad värme och varmvatten 65-80% effektivt energiutbyte.
Har du nattsänkning?=X%
Varför?
OBS: I Pionjären sitter vanligtvis en anod i varmvattenberedaren, har du kontrollerat/bytt denna? Om inte kontrollera/byt snarast, annars har du förmodligen ingen hel vvb länge till.
mvh rogge
Felinställd brännare?
Klicka här för att svara