Klurar på nya badrummet på övervåningen och har väll alla alternativ på bordet pga av att ja har ett gammalt timmerhus med allt vad det innebär när man läser runt.

Det jag fokuserar på nu är vikt och bygghöjd på golv för olika alternativ. Utifrån dessa siffror kommer jag till nästa steg att avgöra vad som är görbart... måste bara få detta klart för mig först.

Alternativen är Kaklat med golvvärme, plastmatta + golvvärme eller plastmatta utan. Det jag kommit fram till är följande:
Samtliga alternativ utgår från att 22mm spån hamnar på befintligt bjälklag.

1. Helkaklat. Golvvärme är ju ett måste och då krävs det spån 22mm + 42mm i flyt och klinker.
42mm kommer från http://www.flytspackel.com/infor-flytspackling och bygger på att armeringen bygger 5mm, slingor 12mm,flyt+plattor 15mm, medelfall 10mm=>42mm

Vikt ~70kg/kvm.(1.6kg/kvm för 1mm).
Bygghöjd: 64mm

2. Plastmatta med golvvärme. Vikten på detta blir ju samma...armering + 12mm slingor+15mm flyt ovan + fall är ju precis samma sak som ovan (förutsatt att men kan räkna bort kaklet för värmespridningen). Jag tjänar ju allts ingenting viktmässigt på detta?!? Tjänar ju heller inget på höjd utan snarare - på mattan men det försummar jag... Golvet tål å andra sidan lite mer flex gissar jag...
Vikt ~oförändrad.
Bygghöjd: oförändrad

3. Plastmatta och skippa golvvärmen och då är det bara fallet och armeringen kvar så kanske 15mm i snitt
Vikt 24kg/m2
Bygghöjd 37mm

4. Lösa fallet genom att regla upp med lut. Regla upp med en 45x95a på var sida om bjälkarna ska ändå göras så varför inte lägga hela golvet i lut från början? Vips kanske man kan tjäna massa kg?
Vikt: misnkar med iaf 10%
Bygghöjd: Oförändrad

Om nu mina antaganden ovan är rätt så tjänar jag ju inget viktmässigt på att välja plastmatta förutsatt att ja vill ha golvvärme. Plastmattan ska hålla lika bra som folie enligt vad jag läst så det enda att oroa sig för är att kaklet skulle lossna .
Väggarna väger ju såklart mer men dom "vilar" ju inte på bjälklaget så utan går "rätt ner i backen" så dom kan väll väga vad som :)

förutsättningarna är förövrigt enligt nedan... åtgärder för som behövs för olika varianter av badrum är under utredning ;)

Gammalt timmerhus från 1800-talet
Bjälklag med stockar 15x15cm cc avstånd 50-60cm Kommer regla upp med 45x95-45-120 på varje sida om dessa och sätta kortlingar cc30.
Storlek 3.6m vinkelrätt mot bjälklaget och 2.6m längs bjälkar.
Bjälkarna spänner över 5.6m men vilar på mitten av huset på en "bärande" plankvägg. Hur bärande denna är är ju högst oklart. Det är ju en massiv plankvägg så risken finns väll att det är ett par punkter på denna vägg som tar upp all last. Öser man däremot in x antal kg så kanske det ändras? (samma sak med den timrade ytterväggen...). Detta är skälet till att vi starkt överväger plastmatta...

Ingen respons på detta.. Det har skrivits väldigt mycket om olika lösningar men många av inläggen är gamla. Läste på

https://www.bad-varme.se/energi-varme/atta-snabba-fragor-om-golvvarme/

Att " De vattenburna golvvärmesystemen har ständigt utvecklats och de nya systemen bygger bara 20–25 mm totalt. Alltså lika lite som elvärmegolv! Så det är inte längre något skäl att välja el."

Googlat på lite nya sökord och hitta detta
https://floore.se/om-golvvarme/extremt-lag-bygghojd/

enligt deras beskrivning så läggs 13mm skivor på spånet, sedan flyt 12mm för att få till Ok underlag för kakel å sedan fall på det. Man sparar alltså 17mm flytspackel med detta system som annars behövs för att täcka armering + 12mm slingor najjat i armeringen.... 17mm spar är 27kg/kvm !

Frågan är om du får ett tillräckligt stabilt underlag för att kunna lägga klinker utan att det rör sig för mycket och spricker.

Jag hade lagt plastmatta och golvvärme. Jämför man plastmatta med klinker bör du ju spara en del vikt då plastmattan är lättare än klinker+fix.

När jag nu ska lägga klinker hemma har jag räknat med att klinker och fix bygger ca 15mm, hur tjock är en matta? 5mm?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nä ja sparar ju ingenting i vikt på plastmatta och golvvärme. Det jag tar bort i kakel och fix måste ju ersättas av flyt för att det ska vara minst 15mm ovan slingorna.

Dom ger ju ok på att man kan lägga dessa skivor, flyta och sedan sätta kakel. Dessutom så blir det många fler mm pga att man ska bygga fall. Tunnast är vid golvbrunn men där slutar man med skivan 150mm runt om brunnen så där sticker ju tjockleken på flytet iväg. Fattar dock inte hur man lägger armeringen där.... klipper man ut för armeringen oxå runt golvbrunn?

T
N NoOne2k skrev:
Frågan är om du får ett tillräckligt stabilt underlag för att kunna lägga klinker utan att det rör sig för mycket och spricker.

Jag hade lagt plastmatta och golvvärme. Jämför man plastmatta med klinker bör du ju spara en del vikt då plastmattan är lättare än klinker+fix.

När jag nu ska lägga klinker hemma har jag räknat med att klinker och fix bygger ca 15mm, hur tjock är en matta? 5mm?
Golvmatta är 3mm och väggmatta 2mm!

• Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Ja men man behöver ju ha 15mm av flyt+klinker ovan slingan. Har man plastmatta måste man ju ha 15mm flyt iaf så den massan ovanoslibga är typ samma.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.