Hej!

Jag har en timmerstuga i Härjedalen med en yttervägg med vindpapp och 50mm isolering.
Tror ni att det är risk att vattnet fryser om man skulle montera vattenmätarskåpet på den varma sidan av denna väggen?

Tacksam för svar

Ja, sätt vattenmätarskåpet i en innervägg

Låter som väldigt lite isolering där det är väldigt kallt….

A
billwood86 billwood86 skrev:
Hej!

Jag har en timmerstuga i Härjedalen med en yttervägg med vindpapp och 50mm isolering.
Tror ni att det är risk att vattnet fryser om man skulle montera vattenmätarskåpet på den varma sidan av denna väggen?

Tacksam för svar
Ja sätter du ett plåtskåp i ett så dåligt isolerad vägg så kommer du även få kondensvatten i väggen, så det är inte så lämpligt!

Tackar!
Jag misstänkte detta.
Får försöka hitta en annan lösning.
Dessvärre kommer PEM-slangen in rakt underifrån vid ytterväggen och huset står så lågt så jag kommer inte in under. Ett alternativ skulle ju vara att såga upp golvet så man kommer in underifrån för att böja upp slangen vid den vägg där man väljer att placera ett vattenmätarskåp. Slangen behöver i så fall skarvas för som den är idag är den ganska kort.
Någon som vet ifall det skulle funka att ha en koppling och skarva PEM-slangen mellan mark och hus? Kanske med en isiflo 45 grader så man får lite mer böj på slangen men ändå kan ha en frostvakt i.

Redigerat:
Här är en bild på golvet där avlopp och pem-slangen kommer in.

• Bild på avloppsrör och pem-slang som kommer in i golvet, omgivna av isoleringsmaterial och trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.