-MH- skrev:
Avverkning kräver inte bygglov eller tillstånd av grannarna. Skogsägaren kan avverka när som helst på SIN mark, utan att ta hänsyn till ER utsikt. Om träden var 50-100 år, så var det nog dags ändå. Det är risken man får ta genom att köpa en liten bit mark med skogen till granne. Skogen kan försvinna.

Man måste anmäla till skogsstyrelsen 6 veckor innnan avverkning. Grannarna har inget med det att göra.

(Normalt gäller det ovan sagda, undantag kan finnas)
Jag tror du missade ett par saker i det hela. Det handlade inte om min utsikt och det handlade inte om att en skogsägare som avverkade det som normalt behöver anmälas till skogsstyrelsen. Det var inte heller en tomt ute i skogen utan en tomt i ett gammalt sommarstugeområde med stora tomter. Med stora tomter följer ofta att det finns mycket träd och annan vegetation.

Den mark det handlade om var normal tomtmark i ett fd sommarstugeområde som blivit stadsplanerat där det planen finns en skrivning om att markberdning ska ske "varsamt". Stora delar av de träd som avverkades fanns inom sk. n-mark vilket i sin tur gör att det krävs lov för fällning. Trots att fällningen som sådan krävde lov så gjordes trädfällningen med stöd av att man fått bygglov och kommunen inte särskilt prövat trädfällningen i ansökan. I efterhand har det visat sig att byggnadsnämnden gjorde fel när man handlade ärendet och inte skrev in någon anvisning om hur träden skulle hanteras i det beviljade bygglovet. Senare har länstyrelsen (om jag kommer ihåg rätt) hävt lovet och återförvisat det till kommunen men det hjälper ju föga när träden (som var skälet till att länstyrelsen hävde lovet) redan är borta.

Som lök på laxen så blåste en del av deras egna träd (och även andras i området) i första höststormen eftersom dom inte längre kunde skyddas i samverkan med omgivande träd som tagits bort.

Redigerat:
Ja, då kommer ju saken i ett helt annat läge. Jag antog - uppenbarligen felaktigt - att det var ett vanligt sommarstugeområde med vanlig skog bredvid. Vilken tur att jag la in en brasklapp i slutet.

Jag går igång på folk som klagar på skogsbruk, därav min reaktion. :)

Topp !! :cool:

Jag håller med Hemmapularen och Dublin !

Några hundralappar på det första överklagandet och sedan lite större avgifter ju högre upp man drar det. Sen får väl Kommunen, som givit bygglovet, betala tillbaka de avgifterna till den överklagande !

Har själv en granne som överklagar allt jag har bygglov för och trakasserat mig i åratal för att få mig att flytta därifrån. Grannsämja är han inte intresserad av

Helena med
Sverigestugan

Överklagande av bygglov gör man på förvaltningsmässig grund. Inte civilrättslig, vliket medför flera konsekvenser.

1. Överklagandet är kostnadsfritt (som tråden redan diskuterat ganska hett).

2. Parterna betalar sina egna kostnader för juridiskt ombud och sakkunniga vittnen. Man varken riskera att få betala motpartens kostnader eller kan övervältra sina egna kostnader på motparten.

3. Hemförsäkringens rättsskydd omfattar inte de kostnader som följer av att man blir part i denna sorts process.

Summan blir att förvaltningsdomstolarna tyngs ner av illa grundade och förberedda ärenden. Många av fallen skulle aldrig hamnat i domstol överhuvudtaget om drivande part fått ett par kloka (och relativt billiga) råd av en jurist. Och i de fall tvisten ändå löper linan ut skulle processerna blivit bra mycket enklare avgjorda om parterna haft stöd i sin sak av erfarna ombud.

Tack för alla svar! =) intressant att höra andras tyckande och erfarenheter =)
Följetongen fortsätter.... Fridlyst, drar ner värdet, markhöjning och att vederbörande har sprungit och plockat blommor på ängen där vi bygger...ja allt! dom kan komma på tas nu upp av klaganden. Vi har konstaterat att deras kök ligger åt andra hållet än den utsikt dom klagar över så de torde samla hela familjen kring "ett fönster" på kortgaveln, nedernvåningen. Klaganden har dessutom förvanskat bild och gjort en egenhändig enkel karta över hur vårt hus ligger i förhållande till deras och dessutom tagit bort deras glasveranda som dom "har utsikt från". En femåring hade gjort kartan bättre ; ) Vi bygger 123 kvm och I deras hemmagjorda karta skulle jag gissa på att vi bygger ca 300- 500 kvm =)) och deras hus ligger på 100 kvm =)) Man vet inte om man ska skratta eller gråta =) Klaganden har nämligen också lagt ner massor av tid på att skicka med olika liknande ärenden som tidigare behandlats rättsligt och som är till fördel för dom RÅ blablabla...men att se till att skicka med en skalenlig karta...se! det gingo icke! =)) det osar illa..kan inte tycka annat =)
Att bara behöva bestrida en massa osanningar är f..n (ursäkta språket) så jobbigt. Om dom åtminstone kunde hålla sig till realiteten.
Dom har tyvärr fått prövningstillstånd till kammarrätten =( och vi har än inte fått slutligt beslut från länsrätten på grund av dom ska se tomten live. Suck! men livet går vidare..i spänning och stor kampanda för ger oss, det gör vi inte =)

Kan man verkligen få prövningstillstånd i Kammarrätten utan att det avgjorts i Länsrätten? Eller har dom fått prövningstillstånd för att överklaga inhibitionen?

Tja, se till att skaffa en korrekt karta. En sådan enkel sak funkar utmärkt för att etablera er trovärdighet och sänka deras.

Ja dom har fått prövningstillstånd till Kammarrätten (inhibitionen) samt ett möte med länsrätten är bokat i november, alla träffas, kommunen vi och de klagande på plats, på tomten, för förhandling inför det slutliga beslutet i länsrätten. Enligt vissa kan det gå hett till på sådana tillställningar.
Vi har korrekta kartor :)
Ha en trevlig fortsatt helg :)

Hemmakatten
Jag skulle nog kontaktaen jurist som är duktig på PBL. Tror att det vore bra med en jurist med på detta möte. Dels för att lugna ned stämningen och föra en saklig diskussion, dels för att en jurist drar fram det som är relevant och är dessutom van att diskutera/förhandla utan att känslorna drar iväg.

Har varit i samma diskussion som du med rena lögner etc. Hos dessa människor finns tydligen inga spärrar när det gäller att fara med osanningar! Skaffa en jurist som kan sin sak, tidigare inlägg vet nog någon lämplig förslagsvis. Jag sa aldrig att jag skulle ha med mig någon, det blev en "chock" för motparten! De hade vänt/gjort kartan uppåner för se hur mycket mitt hus skymde osv. Min "förhandling" tog 5 minuter sen gick motparten, de hade skrivit på något papper om att inte klaga/ha synpunkter på mitt bygge osv. Min motpart är nog värre än din skulle jag tro, de fick tom sina barn att gråta! Poblemet var att barnen var inte deras! Jag tror du har resonabla motparter jämfört med mina! Rådet: Skaffa en jurist och låt han/hon föra din talan. Du och din familj har gjort allt och försökt den smidiga vägen, det "tog" inte. Du kommer bara att bli förbannad och, helt naturligt, ge uttryck för detta vid mötet. Lycka till och håll oss underättade.

Jahapp! då har det varit möte och syn på tomten och även syn i och från kortgavelsfönster, undervåning samt övervåning och glasveranda i överklagandes hus. Länsrätten, med tre nämndemän, en rådman, kommuns stadsarkitekt, överklagande, vi och vår advokat fanns på plats. Man kände sig som en bov :)
Rådmannen sa att vi synar så diskuterar vi efter synen. Lät bra tyckte vi. Klagandes fru däremot babblade på och la sig i varje detalj så till och med hennes make sa till henne att vara tyst :) Kommentarer som att jag är ju uppväxt här!!!!
-då måste man stå på tå för att se utsikten från övervåningen!!! (dom kommer att ha full utsikt).
-Dom pratar ju baaara till deras fördel!!! m.m. lät det hela tiden....suck! sandlådeanda!
Till vår fördel är att överklagande till stor del har kvar sina utsikter och att deras utsikt dom överklagar är från kortgaveln på huset.
När vi sedan skulle få komma till tals så säger frun att vi måste förstå dom och deras situation och att dom vill ju inte förstöra för oss. Man vet inte om man ska skratta eller gråta!!!
För dom kostar det brevpapper och porto och tid och för oss ligger det ca 500.000+ på tomten redan.
Dom bor ju dessutom på annan ort och deras sommarhus som dom överklagar utsikten från har ett enormt renoveringsbehov och har inte ens värme eller vatten så största delar av året går det inte ens att bo där.
Utsikten synades på tisdagen och på fredagen fick vi besked från länsrätten att överklagande fått AVSLAG. :)) och därmed föll också prövningstillståndet (inhibition) i kammarrätten.
En stor lättnad och viktigt var att vi skulle vinna det här för kommande överklaganden.
Ja! dom kan ju nu förstås överklaga länsrättens beslut...

Grattis! Äntligen. Bara att börja bygga. Låt inte ev överklagande till högre nivå stoppa er.

Tack! :) 26/11 kom nästa överklagande in på länsrättens beslut. suck! men vi härdar ut :)

Håll ut bara, och lycka till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.