Jag blir väldigt förvånad över hur olika man kan se på tillförlitligheten till besiktningar och intyg vid bl.a. husförsäljningar o dyl. Finns det inte någon etik och moral alls kvar i vårt samhälle? Som relativt okunnig husköpare ska man kunna lita på mäklar, besiktningsintyg och dylikt. Konsumenten (köparen) är oftast i underläge. Därför är det viktigt att skarpa sanktioner är kopplade till felaktigt intygande, medvetet och ganska långt när det gäller okunnighet.

• Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
jimih skrev:
Om du ska ge exempel på yrken som levererar nonsens så borde du kunna komma på några bättre exempel än så, kan man tycka. Och de kan i många fall erbjuda ett mervärde för kunden.

Såhär resonerar jag:

Livscoach:
Många människor har någon gång i sitt liv känt sig lite smådeppiga, eller känt sig osäkra inför ett stort beslut, eller kanske känt sig håglös och inte riktigt kan sätta igång med saker. Och det är inte säkert att man just där och då har en familjemedlem eller nära vän som man kan prata med, och få stöd och hjälp av, och som kanske t.om kan peppa en att förändra sig själv. Och samtidigt kanske inte problemen är så pass stora att det känns rimligt att gå till en psykolog. Då kanske en livscoach är rätt väg att gå. Ungefär som en personlig tränare kan hjälpa en att komma igång med ett lite hälsosammare liv, om man känner att man blivit för lat och onyttig och behöver en spark i ändan för att komma igång.

Heminredare/stylist:
Alla är inte födda med ett sinne för färger, design och mode, och kanske inte heller har intresset, tiden eller orken att engagera sig i det. Men samtidigt är det många som uppskattar en fint inredd bostad, och en väl sammansatt klädstil. Således finns det gott om folk som vill ha hjälp med detta, och alla kanske inte har turen att ha en design- och/eller mode-intresserad bekant man kan ta hjälp av. Då kan en heminredare/stylist vara ett utmärkt alternativ.

I mitt fall är framför allt heminredning definitivt ett område som jag inte är främmande för ta hjälp med. Jag har inga större svårigheter att avgöra om jag tycker att en enskild möbel, enskild matta, eller dylikt, är snygg. Men att avgöra huruvida möbel X passar ihop med matta Y i mitt vardagsrum som har tapeter i färgen Z, det är något som inte faller sig naturligt för mig. Det är helt enkelt svårt för mig att visualisera sakerna i huvudet, utan jag behöver oftast se allting på plats i verkligheten innan jag kan säga bu eller bä. Så om alternativen då är att antingen köpa en massa grejer som jag tycker är snygga var för sig och sen hoppas på att allt passar ihop i just mitt hem, eller få en helhetslösning presenterad för mig, så tycker jag att det sistnämnda låter betydligt intressantare.
Och vissa kanske vill lägga en slant på att någon annan okulärt besiktigar en elinstallation, för att de har lust med det..

brunnbytarn skrev:
Och vissa kanske vill lägga en slant på att någon annan okulärt besiktigar en elinstallation, för att de har lust med det..
Vad exakt menar du är mervärdet man får av denna tjänst? Och hur menar du att detta mervärde är ens i närheten av jämförbart med att t.ex få ett fint inrett hem som man inte klarat av själv?

C
Känns som att tjänsten specifikt inriktar sig på just mäklare. Låter ju inte dumt när mäklaren säger att det ingår något viktigt extra i deras besiktningspaket som inte de andra mäklarna har. Att själva kontrollen sen är skit spelar ju i de flesta fall ingen roll eftersom, precis som firman själv konstaterar, de flesta säljare och köpare inte har kunskapen att förstå att det är skit. Utifrån detta är det ju en strålande affärsidé.

jimih skrev:
Vad exakt menar du är mervärdet man får av denna tjänst? Och hur menar du att detta mervärde är ens i närheten av jämförbart med att t.ex få ett fint inrett hem som man inte klarat av själv?
Att det är upp till var och en att avgöra vad mervärdet är och om det är värt att betala för.

cpalm skrev:
Känns som att tjänsten specifikt inriktar sig på just mäklare. Låter ju inte dumt när mäklaren säger att det ingår något viktigt extra i deras besiktningspaket som inte de andra mäklarna har. Att själva kontrollen sen är skit spelar ju i de flesta fall ingen roll eftersom, precis som firman själv konstaterar, de flesta säljare och köpare inte har kunskapen att förstå att det är skit. Utifrån detta är det ju en strålande affärsidé.
Dock finns faran som jag skrev om tidigare, att aningslösa husspekulanter börjar rata hus där denna typ av dokument inte finns. Detta sätter press på säljare och mäklare att köpa in denna tjänst, trots att den är 100 % meningslös. De enda som tjänar på den är de som utför den.

Alla vet ju hur mycket stigma som är förknippat med el, hur elbranschen lyckats skrämma upp folk, så ett dokument som ger sken av att husets el är besiktigat och i sin ordning är ju väldigt lättsålt. Att spela på rädsla torde vara ett av de bästa säljargumenten som finns. Är det moraliskt och etiskt...knappast.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
C
Paxman skrev:
Dock finns faran som jag skrev om tidigare, att aningslösa husspekulanter börjar rata hus där denna typ av dokument inte finns. Detta sätter press på säljare och mäklare att köpa in denna tjänst, trots att den är 100 % meningslös. De enda som tjänar på den är de som utför den.

Alla vet ju hur mycket stigma som är förknippat med el, hur elbranschen lyckats skrämma upp folk, så ett dokument som ger sken av att husets el är besiktigat och i sin ordning är ju väldigt lättsålt. Att spela på rädsla torde vara ett av de bästa säljargumenten som finns. Är det moraliskt och etiskt...knappast.
Ja visst, jag säger inte emot dig. Det förkastligt, precis som med alla andra "bluff"-tjänster.

Å andra sidan utnyttjar man ju här helt enkelt glappet som uppstår i och med att besiktningsmännens idag avgränsar sig mot något som både köpare, säljare och rådgivare med fog tycker är viktigt. På sikt hoppas och tror man ju att denna "affärsidé" leder till att det dyker upp mer seriösa lösningar för att täcka detta glapp.

brunnbytarn skrev:
Att det är upp till var och en att avgöra vad mervärdet är och om det är värt att betala för.
Om skillnaden är stor mellan vad vissa tror att mervärdet av en tjänst är, och vad det faktiska mervärdet är, då menar jag att tjänstens existensberättigande kan ifrågasättas.

Och nej, innan du kontrar med att påstå att mervärdet bara är subjektivt, så menar jag att det bara stämmer till en viss del. Om man skulle ta en av de personer som faktiskt anser att denna tjänst kan ge dom ett mervärde, och sitta ner med dom och förklara exakt hur intetsägande detta papper de facto är, och att det inte på något sätt minskar köparens undersökningsplikt eller ökar köparens möjligheter att bestrida ett eventuella framtida fel, ja då menar jag att en normalt funtad person skulle omvärdera tjänsten i fråga, och troligen inte anse att den är värt att betala ett öre för. Det är det som är det faktiska mervärdet, och det är detta mervärde jag pratar om. De faktiska mervärdet för tjänsterna du gav som exempel (livscoach, heminredare, stylist) har ett konkret mervärde även i denna mer strikta definition av ordet, och är således inte riktigt jämförbara med dessa tjänster som tråden handlar om.

Märk väl att jag anser inte att tjänster av denna typ pga detta ska vara olagliga, och givetvis är det upp till var och en om man vill använda sig utav en sån tjänst. Men iom att ingen här har kunnat visa på något reellt mervärde så är det en tjänst som i grund och botten bara kan säljas pga okunskap eller lathet, och jag skulle aldrig få för mig att försvara den typen av tjänster så som du verkar göra här, helt oavsett vad juridiken säger.

Dessutom finner jag det djupt oroväckande att det kan vara så att dessa typer av nonsenstjänster (i ordets rätta bemärkelse) blir vanligare. Säga vad man vill om människors rätt att sälja i princip vilka tjänster som helst, oavsett reelt mervärde för kunden, men om det skulle börja bli en standard och kanske t.o.m lag på denna typer av "besiktningar" i framtiden, ja det innebär ju bara ytterligare en onödig kostnad som i slutändan drabbar alla förutom dom som driver dessa företag.

C
jimih skrev:
Om skillnaden är stor mellan vad vissa tror att mervärdet av en tjänst är, och vad det faktiska mervärdet är, då menar jag att tjänstens existensberättigande kan ifrågasättas.
Du jobbar inte med marknadsföring förstår jag :D

Jag funderar på att starta "Besiktningstjänst i Sverige AB" eller liknande.
Jag okulärbesiktar El, Vatten och Avlopp :

Finns el indraget (JA/NEJ)? JA
Om ja finns det jordat/ojordat ?
Verkar vara jordat för det sitter sådana vägguttag på några platser.

Finns Vatten indraget (JA/NEJ)? JA
Finns det både Varmt och Kallt vatten (JA/NEJ)?
Troligen både Varmt och Kallt för det finns dubbelkranar i badrummet och de har både röd och blå plastmarkering.

Finns Avlopp från fastigheten (JA/NEJ)?
JA, för det finns tjocka rör under handfatet.

Hur mycket pengar tror ni jag kan tjäna/år ?

• Gilla
jimih
  • Laddar…
cpalm skrev:
Han fattar uppenbarligen att vad som är mervärdet varierar från person till person...

Argumenten börjar ta slut ser jag.

brunnbytarn skrev:
Du missar en poäng här att resultatet inte på långt när motsvarar förväntningarna. Många skulle nog beställa en "besiktning", okulär eller annan typ, men med den rimliga förväntningen att undersökningen har en värde, inte för att de har "lust" att spendera lite pengar. Här har de inte levererat.

• Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Argumenten börjar ta slut ser jag.

Du missar en poäng här att resultatet inte på långt när motsvarar förväntningarna. Många skulle nog beställa en "besiktning", okulär eller annan typ, men med den rimliga förväntningen att undersökningen har en värde, inte för att de har "lust" att spendera lite pengar. Här har de inte levererat.
Det är kanske trots allt är att ta i lite när man anklagar någon för att inte ha levererat innan vi vet förutsättningarna.

Jag gick in på deras hemsida och det är ju uppenbart så att dom har paketlösningar vid försäljning av en fastighet där det ingår någon form av försäkring som också omfattar el och vvs om man gjort deras okulärbesiktning för båda dessa.

Det kan ju faktiskt vara så att det dokument som TS har lagt ut är en delmängd av dokument där överlåtelsebesiktningen är grunden och att man kompletterat med två okulärbesiktningar för att få sin försäkring. Okulärbesiktning då gjord av den besiktningsman som var ute och gjorde överlåtelsebesiktningen men som inte har behörighet av att göra en fullständig elbesiktning.

Som enskild besiktning avseende elanläggningen är den tämligen värdelös men som ett komplement till något annat ger den kanske det ni kallar mervärde, nämligen en försäkring som täcker fel och brister av någon form för just elanläggningen.

cpalm skrev:
:)
Men även dom som jobbar med marknadsföring brukar i regel jobba med produkter och tjänster som har något konkret mervärde som de försöker lyfta fram när i marknadsföringen. Men om du menar att det är relativt vanligt med marknadsförda produkter och tjänster av inget eller extremt lågt mervärde så får du gärna ge några konkreta exempel. brunnbytarn försökte göra detta i ett inlägg tidigare i tråden, men misslyckades kapitalt.

brunnbytarn skrev:
Han fattar uppenbarligen att vad som är mervärdet varierar från person till person...
Ja, det fattar jag, så klart. Och jag fattar också att det som alla normalt funtade människor är ute efter är ett upplevt mervärde som så långt det går är i samklang med det verkliga mervärdet. För ju större skillnad det är mellan dessa två saker, desto större är risken för att personen i fråga blivit vilseledd eller t.om lurad, och således inte fått vad han/hon ansett sig ha betalat för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.