tommib
Heh.... samma clowner hade besiktigat huset vi köpte för två år sedan. Jordfelsbrytaren som de tyckte fanns var tre dvärgbrytare i en liten extern kapsling... Pinsamt dåligt. Det roligaste var att en av värmepumpssäljarna som strax efter inflytt besökte oss tyckte jag var knasig som sa emot en "besiktningsman" trots att han stod och tittade på elskåpet. :p

brunnbytarn skrev:
Vad är problemet? Om du kan springa omkring och glo på eluttag och kryssa i ett papper och folk vill betala pengar för det, helt okej!
Det är inte som att de utger sig för att vara ingenjörer som ger en fullständig genomgång av elsystemet.

Det står okulär elbesiktning och det är precis vad det är, sen att folk är så korkade att de betalar för eländet är väl deras eget problem. Det är inte ett dugg värre än alla livscoacher, heminredare och stylister som tjänar grova pengar på rent nonsens.
Fast mäklarbranschen är ändå en reglerad bransch med etiska regler att följa...så problemet är att de glider på vad som är etiskt genom att hitta på den här typen av "tjänster". Bara för att en sak går att sälja gör den väl inte OK för det?

• Gilla
Enolf
  • Laddar…
Paxman skrev:
Fast mäklarbranschen är ändå en reglerad bransch med etiska regler att följa...så problemet är att de glider på vad som är etiskt genom att hitta på den här typen av "tjänster". Bara för att en sak går att sälja gör den väl inte OK för det?
Det är faktiskt vuxna människor som är inblandade så jag tycker inte det är ett större problem än en vanlig besiktning via Anticimex. Besiktningen är givetvis tämligen värdelös för alla som inte är blinda, men tycker jag det är fel? Nej.

KnockOnWood skrev:
...
Vi söker innesäljare
Vi förstärker vår innemiljögrupp och behöver fler säljare/informatörer.
Företaget verkar däremot inte söka t. ex. tekniker eller besiktningsmän.
Kanske innesäljarna gör elkontrollerna också :cool:
Förlåt att jag citerar mig själv.

Men nu faller bitarna på plats:
Eftersom det rör elinstallationer så är det naturligtvis Fas 3 jobb :wow:

• Gilla
lat och 10 till
  • Laddar…
brunnbytarn skrev:
Det är faktiskt vuxna människor som är inblandade så jag tycker inte det är ett större problem än en vanlig besiktning via Anticimex. Besiktningen är givetvis tämligen värdelös för alla som inte är blinda, men tycker jag det är fel? Nej.
Väldigt cynisk inställning tycker jag...så bara för att man är vuxen så får man skylla sig själv om man blir lurad gällande saker som man inte är insatt i...? Då kan vi ju ta bort alla kontrollorgan samhället instiftat för att skydda folk från att bli blåsta av mindre nogräknade lurendrejare. Vi kan lägga ned Konsumentverket och spara en massa skattepengar!

• Gilla
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
Väldigt cynisk inställning tycker jag...så bara för att man är vuxen så får man skylla sig själv om man blir lurad gällande saker som man inte är insatt i...? Då kan vi ju ta bort alla kontrollorgan samhället instiftat för att skydda folk från att bli blåsta av mindre nogräknade lurendrejare. Vi kan lägga ned Konsumentverket och spara en massa skattepengar!
Är man vuxen har man ansvar för att ta reda på vad man betalat för. Det står klart och tydligt i papperna att dom är inte experter, de gör en okulär besiktning.
De utger sig inte för att vara några experter.

brunnbytarn skrev:
...de gör en okulär besiktning.
Men vad gör de då?
Tittar efter om det är jordade eller ojordade uttag, och om de är petskyddade :wow:
Och sedan lurar folk att betala för det med "trygghets"argument.

Ingen som är i köpar- eller kanske ännu hellre säljartagen som kan kolla med mäklaren vad tjänsten kostar?

brunnbytarn skrev:
Är man vuxen har man ansvar för att ta reda på vad man betalat för. Det står klart och tydligt i papperna att dom är inte experter, de gör en okulär besiktning.
Alla är vi olika...men jag skulle aldrig i mitt liv gå med på att ett sådant skitdokument skulle förekomma om jag skulle sälja mitt hus.

Brunnbytarn har uppenbarligen inga betänkligheter att ha det, h*n kan kanske t o m komma på fler grejer för att lura av folk pengar och vagga in köpare i falsk trygghet? Det gäller bara att formulera texten på rätt sätt...och så länge man inte far med osanning så är ju allt OK!

• Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Men vad gör de då?
Tittar efter om det är jordade eller ojordade uttag, och om de är petskyddade :wow:
Och sedan lurar folk att betala för det med "trygghets"argument.

Ingen som är i köpar- eller kanske ännu hellre säljartagen som kan kolla med mäklaren vad tjänsten kostar?
Det verkar precis vara det dom gör. Och några väljer att betala för det.

Paxman skrev:
Alla är vi olika...men jag skulle aldrig i mitt liv gå med på att ett sådant skitdokument skulle förekomma om jag skulle sälja mitt hus.

Brunnbytarn har uppenbarligen inga betänkligheter att ha det, h*n kan kanske t o m komma på fler grejer för att lura av folk pengar och vagga in köpare i falsk trygghet? Det gäller bara att formulera texten på rätt sätt...och så länge man inte far med osanning så är ju allt OK!
Det står ju precis vad de gör i dokumentet! För mig är det helt värdelöst men några tycker det är en bra idé och vill betala för det, vad är problemet?

I
Uppgifter på vad som finns och i vilket skick det är kan ju vid en annonsering vara relevant. Men den besiktningen tråden handlar om är knappast försvarbar. Dessutom innebär en okulärbesiktning att man skall visuellt kontrollera allt, alltså skall höljen avlägsnas så att man kan se kopplingar, dock får man inte röra något om man inte har el-behörighet vilket även torde vara lämplig för att visuellt kunna avgöra om något inte står rätt till.

Eller kan jag kommentera så här: Herrejävlar, man tror inte det är sant.:wow:

• Gilla
jimih
  • Laddar…
I
Finns det husägare som inte vet något om el så finns det även husköpare med samma kunskapsnivå. Ett dokument av den arten är givetvis till för att lura parterna att tro att det är lika med en el besiktning. När jag tänker efter är det faktiskt bedrägligt. Att ta dit en elektriker som med allehanda instrument gick igenom anläggningen skulle säkerligen kosta bra mycket mer än en flanör med två A4 ark, men för noviser skulle de nog te sig likvärdiga.:thumbdown:

• Gilla
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
brunnbytarn skrev:
...vad är problemet?
Ja, du frågar hela tiden det...vilket säger mer om dig än vad du kanske vill...

ion sätter fingret på det, det gränsar till bedrägligt förfarande, eller åtminstone falsk marknadsföring i mina ögon.

• Gilla
Enolf
  • Laddar…
Paxman skrev:
Ja, du frågar hela tiden det...vilket säger mer om dig än vad du kanske vill...

ion sätter fingret på det, det gränsar till bedrägligt förfarande, eller åtminstone falsk marknadsföring i mina ögon.
Det säger att jag tycker vuxna människor ska läsa, ta reda på och fråga innan dom betalar för något. Eftersom det står precis vad dom gjort så är det inget konstigt. Du kanske vill att det ska följa med en lärare som förklarar för alla vuxna vad det står i papperna?
Det finns ingen ursäkt för någon att gå på detta, eftersom det står klart och tydligt vad som hänt.

Exempelvis:" Besiktning av tapeter.
Vi har gjort en okulärbesiktning av tapeter.
Vi är inga experter, vi bara fyller i ett protokoll där det alla kan se ingår."

Det är precis samma sak i min värld och sen vad jättebebisar tycker om det bryr jag mig inte om. Kan du inte läsa innantill kanske du inte ska köpa hus?

brunnbytarn skrev:
...och sen vad jättebebisar tycker om det bryr jag mig inte om...
...och där straffade brunnsbytarn ut sig ur debatter med mig...

• Gilla
-MH- och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.