Status
Inte öppen för fler kommentarer.
C
M Matte Bygg skrev:
Lunch-utgifter är minst 500kr/v. Lägg till latten, bullen och chokladkakan så blir det 3000-5000 kr/månad. Detta blir mer än elräkningen per månad.(
Din elräkning kanske, men vi med elvärme ser ju fram emot kommande fakturor på kanske 10-20 000 kr/månad med nuvarande prisnivå. Och det är väl inte helt otippat att priserna som vanligt når nya höjder när det blir ordentligt kallt.

B Bageera skrev:
Vi provade på timpris, det passar för arbetslösa eller folk som jobbar kvälls eller nattskift.
Vi hade billig el mellan kl 23-05, hmmm.
Vi brukar gå till sängs vid 22 och upp vid 06 för å ta oss till jobbet.
Så för oss funka det inte, och jag tror en stor del av svenska folket jobbar mellN 07-16 ?
Hur mycket dyrare blev det för er per månad? Eller var det annat som gjorde att det inte funkade för er? :)

Kan alla Tim-pris jägare berätta om sin natt och morgon. Beskriva hur nattsömnen varit, hur många gånger man kollat mobilen och elpriser, hur man kokat vatten, bryggt kaffe, duschat etc. etc. etceteraa….

M Matte Bygg skrev:
Kan alla Tim-pris jägare berätta om sin natt och morgon. Beskriva hur nattsömnen varit, hur många gånger man kollat mobilen och elpriser, hur man kokat vatten, bryggt kaffe, duschat etc. etc. etceteraa….
Har sovit gott tack! Det verkar snarare som att du är mer uppstressad över timpriserna än jag. (y)

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
P
Sovit som en pris. Naturligtvis inte funderat ett smack på sånt. Kollar elpriser en gång om dagen, ofta vid frukosten, tillsammans med resten av nyhetsinhämtningen. Sen vet man hur närmaste dygnet ser ut.

Sover bättre nu när jag vet att jag kan påverka mitt pris, än när mitt pris var ett utslaget månadsmedel.

När elbilen kommer om två veckor kommer det att bli ännu bättre. Då kan jag dessutom skratta åt de som fortfarande tankar fossilt.

• Gilla
Björne1 och 3 till
  • Laddar…
Nattsömnen har varit god, jag har laddat två bilar till lågt pris under natten och duschade i varmt och gôtt vatten nu på morgonen.

Diskmaskinen är nyss tömd och jag har 23 grader inomhus (det faller direkt en grad när LLVP slutar att blåsa kl 06.00, nästa grad tar många timmar).

Mina badrum hade varma golv när jag steg upp, riktigt varmt och mysigt måste jag säga (de är kalla resten av dygnet, men det gör ju inget då man inte går barfota då).

• Gilla
Broker och 2 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Ganska ovanligt skulle jag säga, hur många diskmaskiner finns det i Sverige? Kan det var 2 000 000, som körs 3-4 gånger i veckan? Kanske? Det blir 7 000 000 körda maskiner per år.
Så brinner 50 på ett år? 50/7 000 000 diskningar, det är 0,0007142857143% av diskningarna som ger en brand.

Nu ska jag erkänna att jag ofta tappar bort mig i siffrorna, men det låter lite. Sen är väl problemet att om man kör sina 3,5 maskiner i veckan, ett år, så stiger risken till 0,13%? (Hjälp mig nu ni som kan matte, multiplicerar man antalet repetitioner med ursprungsrisken och får fram hur den ökar?) På tio år är den inte längre försumbar och under ens livstid är ju risken uppåt 10% att det skulle hända?
Egentligen inte.
Du behöver läsa sannolikhets lära & matematisk statistik , 6p kurs på KTH(el motsvarande)
Behöver tänka till hur det var nu (det var trots allt 25år sen jag läste kursen ) ... återkommer senare idag

Mikael_L
Scouten skrev:
Ganska ovanligt skulle jag säga, hur många diskmaskiner finns det i Sverige? Kan det var 2 000 000, som körs 3-4 gånger i veckan? Kanske? Det blir 7 000 000 körda maskiner per år.
Så brinner 50 på ett år? 50/7 000 000 diskningar, det är 0,0007142857143% av diskningarna som ger en brand.

Nu ska jag erkänna att jag ofta tappar bort mig i siffrorna, men det låter lite. Sen är väl problemet att om man kör sina 3,5 maskiner i veckan, ett år, så stiger risken till 0,13%? (Hjälp mig nu ni som kan matte, multiplicerar man antalet repetitioner med ursprungsrisken och får fram hur den ökar?) På tio år är den inte längre försumbar och under ens livstid är ju risken uppåt 10% att det skulle hända?
Diskmaskiner och tvättmaskiner brinner ibland.
Men det stannar vid maskinen, hus brinner aldrig ner av den orsaken.

Det är självslocknande plast etc överallt, så det eldar i någon komponent på kretskortet, det luktar rök, maskinen är körd - thats it.

Så kör era maskiner när ni vill.
Det är väl risken för vattenskada som ska göra en orolig, helst ska man sitta och titta på tilloppsslangen medan tvätt och diskmaskin körs, och inte släppa den med blicken förrän man stänger av kranen igen,.
Det blir ju rysliga mängder vatten på bara några minuter.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Jag gjorde ju det precis...

M Matte Bygg skrev:
Inga problem, elpriserna är jättelåga. Så just nu sparar man fina pengar jämfört med övriga. Men hade det varit jätte höga elpriser hade det inte påverkat ändå. Elpriset ser du för nästkommande dygn så det finns ingen ide att kolla på elpriset hela tiden. Det är ganska tydligt att du inte har kolla på vad som förbrukar el i hemmet när du lyfter fram koka kaffe som ett problem, eller duscha (går att värma på när det är billigt).

Mikael_L
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag håller med till viss del. En del, och kanske ganska många, tar det för seriöst och det blir tramsigt. Vi styr det som går att styra per automatik eller manuellt enkelt. Värmen, bilen automatiskt. Disken och tvätten med maskinens timer. Resten får kosta vad det vill för det rör sig inte om några stora summor. Sen hjälper solcellerna till ganska väl att inte vara speciellt elpriskänslig (nytt ord i saol 2023)...
Jag ska gå över till timpris nu snart, har väl tänkt så i flera veckor nu .. :oops:

Jag kommer göra precis som dig, sätta tidur i värmepumpen som stoppar viss elförbrukning de timmar som vanligtvis är dyra, ladda bilen på natten (och nu får jag snart upp en easee-laddare, som kommer själv sköta att ladda när det är billigast)
Och resten kommer jag högaktningsfullt skita i. Vare sig jag eller familjen i övrigt kommer styra något annat efter timpriset. Vi har ändå ringat in typ 90% av elförbrukningen med de där två sakerna, resten kan vi köpa tillsammans med sinnesfriden.

Och även om jag inte sparar en enda krona, så bidrar jag med en bättre elförbrukningskurva i Sverige, så det blir åtminstone samhällsnytta, vilket jag väl kan tycka det känns lite bra.

• Gilla
Filbert och 3 till
  • Laddar…
Är det verkligen i närheten av så stor del av förbrukningen. Jag har ingen av de lasterna, men jag är rätt säker på att min elförbrukning inte är 10% av er.

I de typ siffror som cirkulerar är normal elförbrukning med elvärme 20MWh/år och 5MWh/år med fjärrvärme.

Har du verkligen i närheten av 90% av förbrukningen på de lasterna?

Mikael_L
OK, det är nog som du skriver, kanske mer 70% då.
Men oavsett, så är tanken att endast fokusera på dessa två saker för att styra förbrukning till lågpristid.
Men disk och tvätt sker ju för det mesta här lite mot kvällen till, aldrig kl 8 på morgonen, typ. Så viss förbrukning ligger redan idag på åtminstone mellankostnadsnivån, dvs åtminstone inte då de riktigt höga pristopparna sker.

M Matte Bygg skrev:
Varför anpassa sig till något sämre? Den som fått smak för det bekväma vill helst inte göra nedköp.
Som att Zlatan skulle börja cykla när han han i åratal kört Ferraris och Lamborghinis.
Med andra ord, nej? Du har inte provat? Eller?

M Matte Bygg skrev:
Hur långt ner vill du gå i förbrukning? 5000 kWh/år? 2000 kWh/år?.
Hur mycket vill du själv förbruka? Om du utan att göra avkall på bekvämligheten kan minska din förbrukning skulle du inte göra det?
Optimeringsproblemet handlar ju inte om att ta bort saker, det handlar om att med bibehållen accepterad bekvämlighet flytta sin förbrukning till när det är billigare, vilket också sammanfaller med när det är mindre konkurrens om elen. Det betyder att varje flyttad kWh från höglast-tid till låglast-tid är en vinst både för den enskilde som betalar mindre, men också för samhället i stort.

M Matte Bygg skrev:
Hur ser du framför dig att det fungerar med timpris? Att man sitter vaken dygnet runt och manuellt slår av och på sina elförbrukare?
Jag tror nog de flesta som använder sig av timpris har det mesta sådant automatiserat på ett eller annat sätt. För egen del innebär det att innan jag slår på tvätt- eller diskmaskin lyfter blicken ca 30 grader och gör någonstans kring 5-7 extra knapptryckningar, på en och samma knapp, that's it!
I övrigt är allt precis på samma sätt i vardagen som innan timpriser kom på kartan.

M Matte Bygg skrev:
Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.

Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.

När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.

Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont:(
Tänker då inte teckna upp mig på hutlösa avtal bara för att.. jag har alltid haft treårsavtal innan och att teckna upp sig idag på 500 öre /kWh i tre år - finns inte i min värld!

Klart jag tar det rimligaste alternativet tills jag åter igen kan hitta en rimlig nivå på 3-årsavtalen.

Rörligt pris med sit medelsnitt går jul inte att påverka och är således ett sämre alternativ.

Nä nu väntar jag på stabilisering på en orolig elmarknad..

Redigerat:
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.