164 334 läst ·
1 754 svar
164k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Har du provat timpris/att anpassa dig efter timpris?M Matte Bygg skrev:Timpris kan bli en obehaglig rävfälla. Timpris passar pensionärer som bökar i trädgården samt de som elbilsägare som slaviskt följer priskurvan.
Timpris ger sämre livskvalitet, barn förvägras duscha när det behagar dem samt att den äkta hälften får det kallt om fötterna pga avslagen golvvärme i badrummet.
Timpris leder till medeltida beteende hos ffa män som jagar ören.
Det enda vi gör för att anpassa oss nu är att titta på telefonen innan man drar igång tvätt-/diskmaskin, allt annat är automatiserat och behöver ingen handpåläggning för att flyttas till billigare timmar.
Vi duschar när vi vill, tittar på tv när vi vill och lagar mat på samma tider som tidigare.
Upplever exakt ingen försämring av livskvalitén, snarare tvärt om.
Varför anpassa sig till något sämre? Den som fått smak för det bekväma vill helst inte göra nedköp.tveksamt skrev:
Har du provat timpris/att anpassa dig efter timpris?
Det enda vi gör för att anpassa oss nu är att titta på telefonen innan man drar igång tvätt-/diskmaskin, allt annat är automatiserat och behöver ingen handpåläggning för att flyttas till billigare timmar.
Vi duschar när vi vill, tittar på tv när vi vill och lagar mat på samma tider som tidigare.
Upplever exakt ingen försämring av livskvalitén, snarare tvärt om.
Som att Zlatan skulle börja cykla när han han i åratal kört Ferraris och Lamborghinis.
Vad var dåligt med det? Att man får sätta igång diskmaskinen en timme senare? Oj vad jobbigt och medeltidsaktigt.M Matte Bygg skrev:
Själva ska vi byta ut vår gamle diskmaskin vid rean, Med tidsförskjutning så den själv kan gå igång när vi sover.
Är det med medeltid? Eller är din diskmaskin omodern som inte kan göra det ?
Jag tror att man ska vara försiktig med att enbart se till pris/kWh när man diskuterar timpris.
Jag vill påstå att den största fördelen med timpris inte alls är att ”slå snittpriset”. Det är nästan att jämföra med en trevlig biverkning.
Den största fördelen är att det driver ner förbrukningen. När priset är högt undviker vi att förbruka onödig el. Det innebär att vi inte sparar 20, 40 eller 60% då. Vi sparar 100%.
Även om man inte kan ändra när man förbrukar el, så kan man ändra hur mycket el man förbrukar. Och då ger timpris ett extra incitament eftersom "just nu är elen dyr, då låter vi bli att förbruka".
Jag vill påstå att den största fördelen med timpris inte alls är att ”slå snittpriset”. Det är nästan att jämföra med en trevlig biverkning.
Den största fördelen är att det driver ner förbrukningen. När priset är högt undviker vi att förbruka onödig el. Det innebär att vi inte sparar 20, 40 eller 60% då. Vi sparar 100%.
Även om man inte kan ändra när man förbrukar el, så kan man ändra hur mycket el man förbrukar. Och då ger timpris ett extra incitament eftersom "just nu är elen dyr, då låter vi bli att förbruka".
Medeltid var en metafor. Inte att folk börjar leva som familjen Flinta, men säg mig, hur många brydde sig om sitt elpris, spotpriser, kWh och timpriser för 2 år sen?Rkarlsson skrev:Vad var dåligt med det? Att man får sätta igång diskmaskinen en timme senare? Oj vad jobbigt och medeltidsaktigt.
Själva ska vi byta ut vår gamle diskmaskin vid rean, Med tidsförskjutning så den själv kan gå igång när vi sover.
Är det med medeltid? Eller är din diskmaskin omodern som inte kan göra det ?
Tänk vad plånboken styr en människas levnadsvillkor. Skippa en utlandsresa eller börja med lunchlåda så har du en bra buffert för elprisuppgången.
Lunch-utgifter är minst 500kr/v. Lägg till latten, bullen och chokladkakan så blir det 3000-5000 kr/månad. Detta blir mer än elräkningen per månad. Spara in hälften så behöver du inte tänka på timpriser. Men då får du tumma på livskvaliteten;(
Du tar det som att jag äter ute?M Matte Bygg skrev:Medeltid var en metafor. Inte att folk börjar leva som familjen Flinta, men säg mig, hur många brydde sig om sitt elpris, spotpriser, kWh och timpriser för 2 år sen?
Tänk vad plånboken styr en människas levnadsvillkor. Skippa en utlandsresa eller börja med lunchlåda så har du en bra buffert för elprisuppgången.
Lunch-utgifter är minst 500kr/v. Lägg till latten, bullen och chokladkakan så blir det 3000-5000 kr/månad. Detta blir mer än elräkningen per månad. Spara in hälften så behöver du inte tänka på timpriser. Men då får du tumma på livskvaliteten;(
Min lunch är 1 kg kycklingfile och en burk tonfisk på 5 dagar. 95 kr exkl salladen. 2 mackor pågenlimpa med en salamiskinka på. Så max 150 spänn i lunch per vecka.
Jag bryr mig när elpriset hittills i år ligger på 14438kr mer och vi har bara kommit till oktober.
Fram till september har jag gjort av med 1317kWh mindre än 2021. Så livskvaliten blir isåfall lägre pga priset och inte besparingar.
För att öka min livskvalitet så gör timpriset ju att jag slipper gå 4 km x2 i veckan för att ladda bilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Rkarlsson.Rkarlsson skrev:Du tar det som att jag äter ute?
Min lunch är 1 kg kycklingfile och en burk tonfisk på 5 dagar. 95 kr exkl salladen. 2 mackor pågenlimpa med en salamiskinka på. Så max 150 spänn i lunch per vecka.
Jag bryr mig när elpriset hittills i år ligger på 14438kr mer och vi har bara kommit till oktober.
Fram till september har jag gjort av med 1317kWh mindre än 2021. Så livskvaliten blir isåfall lägre pga priset och inte besparingar.
För att öka min livskvalitet så gör timpriset ju att jag slipper gå 4 km x2 i veckan för att ladda bilen.
[bild]
Du är typexemplet av elkonsument som påverkats av Timpris-hysterin.
Tagga ner och unna dig sinnesfrid genom att sluta tänka elpriser. Så kan du unna dig en smakrik lunch med extra allt 1 gng/vecka.
Edit: din tabell måste vara fel, för 2022 är högre än 2021 för samtliga månader Jan-sep
Ganska ovanligt skulle jag säga, hur många diskmaskiner finns det i Sverige? Kan det var 2 000 000, som körs 3-4 gånger i veckan? Kanske? Det blir 7 000 000 körda maskiner per år.M MrDizzy skrev:För nått som hände för ett 10tal år sen med en diskmaskin som var 10-15år?
Du verkar ha missat poängen.
Poängen var att man bör vara medveten om att disk/tvättmaskin/torktumlare kan om man ha otur börja brinna.
Sen får själv avgöra elpris kontra risk är värd.
Dvs standard riskanalys.
De flesta vet inte ens om att skiten kan brinna och det brinner tydligen ca 50 diskmaskiner i Sverige per år har jag läst.
Så det är inte så ovanligt.
Så brinner 50 på ett år? 50/7 000 000 diskningar, det är 0,0007142857143% av diskningarna som ger en brand.
Nu ska jag erkänna att jag ofta tappar bort mig i siffrorna, men det låter lite. Sen är väl problemet att om man kör sina 3,5 maskiner i veckan, ett år, så stiger risken till 0,13%? (Hjälp mig nu ni som kan matte, multiplicerar man antalet repetitioner med ursprungsrisken och får fram hur den ökar?) På tio år är den inte längre försumbar och under ens livstid är ju risken uppåt 10% att det skulle hända?
Ah, du kan inte läsa. Samtliga månader 2022 var dyrare än 2021. Jag hoppar att lägga min lunch på att köra iväg till ett hak för att svulla matM Matte Bygg skrev:Hej Rkarlsson.
Du är typexemplet av elkonsument som påverkats av Timpris-hysterin.
Tagga ner och unna dig sinnesfrid genom att sluta tänka elpriser. Så kan du unna dig en smakrik lunch med extra allt 1 gng/vecka.
Edit: din tabell måste vara fel, för 2022 är högre än 2021 för samtliga månader Jan-sep
Kronor Svenska sådana i denna
Logga in
Skapa konto
kWh, sånt som driver allt elektriskt i denna.
Logga in
Skapa konto
Men jag har redan haft en läckande diskmaskin, så för mig borde sannolikheten vara så yttepytteliten att den inte finns, fast bara nästan....Scouten skrev:Ganska ovanligt skulle jag säga, hur många diskmaskiner finns det i Sverige? Kan det var 2 000 000, som körs 3-4 gånger i veckan? Kanske? Det blir 7 000 000 körda maskiner per år.
Så brinner 50 på ett år? 50/7 000 000 diskningar, det är 0,0007142857143% av diskningarna som ger en brand.
Nu ska jag erkänna att jag ofta tappar bort mig i siffrorna, men det låter lite. Sen är väl problemet att om man kör sina 3,5 maskiner i veckan, ett år, så stiger risken till 0,13%? (Hjälp mig nu ni som kan matte, multiplicerar man antalet repetitioner med ursprungsrisken och får fram hur den ökar?) På tio år är den inte längre försumbar och under ens livstid är ju risken uppåt 10% att det skulle hända?
Jag har även haft två elbränder
Du går från låg förbrukning -till lägre förbrukning. Men du betalar mer. Logiskt.Rkarlsson skrev:
Hur långt ner vill du gå i förbrukning? 5000 kWh/år? 2000 kWh/år? Hur skulle det gå till? Ska du tälta eller bo husvagn?
Jag rekommenderar dig att teckna Tim-pris omedelbums så du får det pris du jagar.
kram.
Jag vill ner i pris. Förbrukningen i sak skiter jag i. Men jag har ingen lust att betala 7 spänn per kWh för att ladda bilen.M Matte Bygg skrev:
Förstår inte vad ditt syfte är egentligen. Du verkar lite märklig med dina resonemang. Det lönar sig troligtvis inte för dig då du är oföränderlig.
Jag har tecknat, preliminärt 29 oktober. =)
Ja just det. Preliminärt är oktober ner 60%. Häftigt va ?
tycker det tyder på att du varit lite dålig på att styra om din förbrukning till lågpristid.R Rooney skrev:Jag har rörligt elavtal hos Telge energi och fick idag min första faktura. Jag har timavläst elmätare och vad jag förstått så tjänar jag då på att försöka styra min elförbrukning mot de timmar då spotpriset är lågt.
Eftersom jag inte har någon elbil som jag behöver ladda så är jag tveksam till om det blir billigare för mig att använda timpris jämfört med traditionellt rörligt elpris.
På min faktura idag så står det:
[bild]
[bild]
Vad kommer 259,15 öre/kWh ifrån?
Går det att se vad jag skulle fått betala för september om jag haft ett vanligt rörligt elavtal istället som baseras på medelpriset (osäker på hur det beräknas)?
Jag bor i elområde 3.
Jag har med timdebitering och hade ett snitt på ca 1,20. Kör en Luft/luft VP på timer mellan kl 00 och 06, och tvättar på lågpristid.
gör skillnad!
Jag håller med till viss del. En del, och kanske ganska många, tar det för seriöst och det blir tramsigt. Vi styr det som går att styra per automatik eller manuellt enkelt. Värmen, bilen automatiskt. Disken och tvätten med maskinens timer. Resten får kosta vad det vill för det rör sig inte om några stora summor. Sen hjälper solcellerna till ganska väl att inte vara speciellt elpriskänslig (nytt ord i saol 2023)...M Matte Bygg skrev:Medeltid var en metafor. Inte att folk börjar leva som familjen Flinta, men säg mig, hur många brydde sig om sitt elpris, spotpriser, kWh och timpriser för 2 år sen?