164 335 läst ·
1 754 svar
164k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Exakt så! Jag skulle aldrig i livet vilja ha timpris. Jag vill duscha/laga mat osv när jag alltid gjort det, dvs. när i princip alla andra gör det. Så vår elförbrukning skulle till 90 % ske på dygnets dyraste spotpriser.L lbgu skrev:Visst går det säkert att tjäna lite på timpris, men har man inte elbil som nattladdas så vet jag inte om det är värt det. Kommer bli mycket stress och tjafs inom familjer om man alltid ska behöva hålla på att kolla timpris innan man duschar, tvättar eller använder spisen. Vi väntar med att laga kvällsmaten till 21:00 för då sparar vi 2 kronor. Ska du duscha innan du ska till skolan måste du stiga upp 1 timme tidigare.
Låter både jobbigt och lite tragiskt. Kommer säkert att göras undersökningar som visar att sannolikheten för skilsmässa ökar i familjer som valt timpris.
Det hade bara blivit ett evigt tjat om att man måste anpassa sig och duscha på natten eller nåt, nä fy.
Det verkar ju märkligt nog inte så, annars skulle det ju inte vara kö för mätarbyte hos vissa nätägare med kunder som vill byta till timmätning.D Daniel 109 skrev:
Skall man säga något bra om Vattenfall för en gångs skull är det att de var tidigt ute med timmätning som standard. Åtminstone där vi bodde.
H Hullefar skrev:Exakt så! Jag skulle aldrig i livet vilja ha timpris. Jag vill duscha/laga mat osv när jag alltid gjort det, dvs. när i princip alla andra gör det. Så vår elförbrukning skulle till 90 % ske på dygnets dyraste spotpriser.
Det hade bara blivit ett evigt tjat om att man måste anpassa sig och duscha på natten eller nåt, nä fy.
Inte alls så i mitt fall.H Hullefar skrev:Exakt så! Jag skulle aldrig i livet vilja ha timpris. Jag vill duscha/laga mat osv när jag alltid gjort det, dvs. när i princip alla andra gör det. Så vår elförbrukning skulle till 90 % ske på dygnets dyraste spotpriser.
Matlagning på de dyraste timmarna kostar nästan aldrig mer än 1-2kWh. Frugan beroende av het te.
Om man värmer upp vatten ordentligt (har 200l tank i flvp) så räcker det för en familj med barn i 24 timmar.
Uppvärmning av golvplattan sker på billiga timmar. Tempen hemma sjunker aldrig under 21,5 grader. Oftast runt 23,5-24,5.
Min förbrukning, priser och snittpris för oktober ser du nedan.
Jag använder en extra MID mätare och eget system för upphämtning av priser. Räknar med mitt pris lägre än 50% av rörligt pris hos min elleverantör.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Om du har den förbrukningsprofilen med ett månadsrörligt avtal betyder det att andra med samma avtal sponsrar din elräkning. När dessa andra börjar förstå det kommer de byta till timpris (eller eventuellt fast avtal) och ditt månadsrörliga blir mindre och mindre fördelaktigt.H Hullefar skrev:Exakt så! Jag skulle aldrig i livet vilja ha timpris. Jag vill duscha/laga mat osv när jag alltid gjort det, dvs. när i princip alla andra gör det. Så vår elförbrukning skulle till 90 % ske på dygnets dyraste spotpriser.
Timpris handlar inte om att man måste flytta förbrukning eller avstå från att göra vissa saker vissa timmar utan om att man får betala den faktiska kostnaden, precis som man gör med nästan alla andra varor. (Möjligheten att teckna fasta avtal kommer troligen finnas kvar efter att månadsrörligt försvunnit eftersom även producenter kan vara intresserade av att låsa priset i förväg.)
Det kan ju vara skönt att slippa tänka på elpriset om man inte vill. Eller så kan man tycka att det är skönt att veta även innan månaden är slut vad elen man förbrukar kostar. Det är ju en individuell fråga.H Hullefar skrev:Exakt så! Jag skulle aldrig i livet vilja ha timpris. Jag vill duscha/laga mat osv när jag alltid gjort det, dvs. när i princip alla andra gör det. Så vår elförbrukning skulle till 90 % ske på dygnets dyraste spotpriser.
Det är inte heller säkert att timpris skulle bli dyrare för dig - men inte heller säkert att det blir billigare. Jag känner mig däremot ganska säker på att det är andra saker än tidpunkten för dusch och matlagning som spelar störst roll för uträkningen.
Men i grunden är ju timpris bara en fråga om att betala för exakt sin egen elförbrukning och inte en schablon som finns där av historiska skäl - så på några års sikt är det nog i så fall ett fast elprisavtal som gäller om du ska komma undan.
Alla är olika. Vi har pooler, elbil och gör inte av med många kWh på dan. Pannan kör med egen styrning de billigaste timmarna utan att vi rör den.H Hullefar skrev:Exakt så! Jag skulle aldrig i livet vilja ha timpris. Jag vill duscha/laga mat osv när jag alltid gjort det, dvs. när i princip alla andra gör det. Så vår elförbrukning skulle till 90 % ske på dygnets dyraste spotpriser.
Sen håller jag med om att många går för långt. Det sparas hundralappar per år som om det skulle stjälpa den personliga ekonomin. Jag njuter gärna också.
Det där ser lite ut som våra förutsättningar. Värmen drar el och än så länge räcker det att köra den på natten och ändå både hålla huset varmt och ha varmvatten i varmvattentanken till hela dagen. Men har man uppvärmningen i form av fjärrvärme eller annat som inte drar el så blir säkert kalkylen en annan.M mbo2019 skrev:Inte alls så i mitt fall.
Matlagning på de dyraste timmarna kostar nästan aldrig mer än 1-2kWh. Frugan beroende av het te.
Om man värmer upp vatten ordentligt (har 200l tank i flvp) så räcker det för en familj med barn i 24 timmar.
Uppvärmning av golvplattan sker på billiga timmar. Tempen hemma sjunker aldrig under 21,5 grader. Oftast runt 23,5-24,5.
Min förbrukning, priser och snittpris för oktober ser du nedan.
Jag använder en extra MID mätare och eget system för upphämtning av priser. Räknar med mitt pris lägre än 50% av rörligt pris hos min elleverantör.
Så sannolikt att det nästan är/ kommer att bli sanning ( men bara nästan)M Matte Bygg skrev:Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.
Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.
När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.
Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont![]()
Jo, jag rör till detaljerna lite. Det är ju många detaljer med skillnad mellan månadsavräkning och månadsavläsning och så vidare.D Daniel 109 skrev:Var det inte sedan 2012?
Jag läste på lite. Kravet från 2009 är att mätaren ska läsas av månadsvis. Men i praktiken mäter alla mätare som installerads då per timme.
De nya kraven har varit att de ska klara 15min hela tiden. Det är inget som man ändrar i efterhand.
Däremot fanns det då inte planerat att införa 15min debitering. Nu införs 15min intervall på intradagshandel från 2023. Det kommer sannolikt på vanlig elhandel. Men det fanns inte beslutat när mätarstandarden sattes. Då var det bara på diskussionsstadiet.
Det jag for efter från början var att timmätning inte funnits så länge att alla har det ännu. Men sedan var det frågan om krav på att alla mätare skulle klara timmätning, och det verkar det alltså tydligen inte ha funnits något slutdatum för, utan för de som begärt det (från 2012, och efter 2017 alltid kostnadsfritt). Funktionskravet om att kunna ställas om till 15 min-mätning verkar ha kommit 2018 om jag läser rätt. Tydligen har vissa elnätsbolag varit snabbare med att få det gjort än andra.
Tar inte det höga priset ut det låga på natten och definitivt inte till nattens fördel?D Daniel 109 skrev:
Oavsett kommer det garanterat att bli på det viset att när nattförbrukningen ökar så ökar priset. Tillgång och efterfrågan gäller även på natten.
När det var som värst i somras var inte priset lågt mer än några få timmar.
Så tror jag också men för att det ska bli så måste det gå mer ström på natten. Jag tror inte det går väldigt mycket ännu så länge på natten. Tänk att alla företag bara förbrukar dagtid och det är nog där största delen av förbrukningen är. Att vi laddar lite elbilar eller värmer huset på natten är nog en ganska liten del. I alla fall de som styr förbrukningen dit.G Guzzen1 skrev:Tar inte det höga priset ut det låga på natten och definitivt inte till nattens fördel?
Oavsett kommer det garanterat att bli på det viset att när nattförbrukningen ökar så ökar priset. Tillgång och efterfrågan gäller även på natten.
När det var som värst i somras var inte priset lågt mer än några få timmar.