164 334 läst ·
1 754 svar
164k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Sedan 2017 har man som elkund rätt att begära timmätning, men det är först från 2025 som elbolagen måste ha bytt alla mätare även för de som inte bett om det. Tidigare gällde att det till 2025 skulle vara bytt till timmätare överallt, men det är nu ändrat till att det ska vara 15-minutermätning överallt till 2025. Och det som det skrivits lite om med personer som fått vänta länge på att byta till timavtal är oftast just för att de behöver få mätaren fysiskt utbytt, så nog finns det personer kvar med mätare som inte kan timmäta.D Daniel 109 skrev:
https://ei.se/bransch/matning-av-el
Energimarknadsinspektionen håller inte med: https://konsumentforum.ei.se/org/en.../d/timprisavtal-timavraknat-elavtal/#c4211007L Ljsnickeri skrev:Hej.
Jag pratade med vattenfall och dom sa att byter man till timpris avtal så får man inte byta tillbaka den.
Då har man bytt och kan inte byta tillbaka, inte nya ägaren heller den dagen man ska sälja huset.
För dom kommer i framtiden att enbart ha timpris avtal. De var så dom sa till mig för tre veckor sedan för jag tänkte byta men ångrade mig.
Så det kanske är en kommande nyhet i media framöver innan det är utrett och funkar också i praktiken...
Frågan är om Vattenfalls kundtjänst är okunniga eller om de drar en fuling för att försöka bromsa övergången till timpris bland sina elnätskunder.
Det kan förstås vara så att det de egentligen menar är att man inte kan få "rörligt månadspris" hos dem som elhandelskund, så länge mätaren är registrerad som timavräknad hos elnätsbolaget. Men när det väl är ändrat tillbaka till schablonavräkning hos elnätsbolaget så kan de som elhandelsbolag inte ha någon åsikt. Och jag har också förstått att det är är olika från elhandelsbolag till elhandelsbolag. Men för att inte röra till det behöver man alltså skilja på elnätsbolaget och elhandelsbolaget, och att det är elnätsbolaget som ansvarar för att ställa om mätaren till timavräkning.L Ljsnickeri skrev:Hej.
Jag pratade med vattenfall och dom sa att byter man till timpris avtal så får man inte byta tillbaka den.
Då har man bytt och kan inte byta tillbaka, inte nya ägaren heller den dagen man ska sälja huset.
För dom kommer i framtiden att enbart ha timpris avtal. De var så dom sa till mig för tre veckor sedan för jag tänkte byta men ångrade mig.
@lat, har exakt samma som dig. Lite mer rabatt däremot men handlar väl bara om erbjudandet just när man tecknade avtalet.M Mikael 81 skrev:
Hade greenely innan men tyckte inte det blev billigare, trots att vi tvättade/diskade på natten och försökte sänka uppvärmningen under några peaktimmar på morgon och eftermiddag. Dessutom meckigt att hålla på och anpassa hela vardagen efter elpriser. Har visserligen ett nytt hus med rätt låg förbrukning generellt så tror inte det blir timpris igen förrän vi skaffar elbil nån gång i framöver.
Fick nyss nys om denna sidan hos Svenska kraftnät (https://mimer.svk.se/ConsumptionProfile/ConsumptionProfileIndex) där man kan se förbrukningsprofiler för alla nätavräkningsområden. Så den som vill kolla hur man själv ligger till i relation till sin egen faktiska förbrukning kan ladda ner lämplig excelfil och gå loss.C cpalm skrev:Tror elhandlarna har en ganska likartad mix med kunder. Men det är inte helt självklart vilka man vill resp. inte vill bli hopbuntad med. De som har elvärme förbrukar förvisso mycket när det är kallt och dyrt, men å andra sidan har de också en stor del av sin förbrukning på natten när det är billigt.
Vilket också gör det svårt att jämföra. Den ena prismodellen kan vara mer förmånlig på vintern och mindre förmånlig på sommaren t.ex..
Får man fråga vilket elnätsområde?E ERagn skrev:@lat, har exakt samma som dig. Lite mer rabatt däremot men handlar väl bara om erbjudandet just när man tecknade avtalet.
Hade greenely innan men tyckte inte det blev billigare, trots att vi tvättade/diskade på natten och försökte sänka uppvärmningen under några peaktimmar på morgon och eftermiddag. Dessutom meckigt att hålla på och anpassa hela vardagen efter elpriser. Har visserligen ett nytt hus med rätt låg förbrukning generellt så tror inte det blir timpris igen förrän vi skaffar elbil nån gång i framöver.
Var det inte sedan 2012?M Mikael 81 skrev:Sedan 2017 har man som elkund rätt att begära timmätning, men det är först från 2025 som elbolagen måste ha bytt alla mätare även för de som inte bett om det. Tidigare gällde att det till 2025 skulle vara bytt till timmätare överallt, men det är nu ändrat till att det ska vara 15-minutermätning överallt till 2025. Och det som det skrivits lite om med personer som fått vänta länge på att byta till timavtal är oftast just för att de behöver få mätaren fysiskt utbytt, så nog finns det personer kvar med mätare som inte kan timmäta.
[länk]
Jag läste på lite. Kravet från 2009 är att mätaren ska läsas av månadsvis. Men i praktiken mäter alla mätare som installerads då per timme.
De nya kraven har varit att de ska klara 15min hela tiden. Det är inget som man ändrar i efterhand.
Däremot fanns det då inte planerat att införa 15min debitering. Nu införs 15min intervall på intradagshandel från 2023. Det kommer sannolikt på vanlig elhandel. Men det fanns inte beslutat när mätarstandarden sattes. Då var det bara på diskussionsstadiet.
Redigerat:
Om man har värmepump så är den effektivare än skillnaden i elpris under de flesta dygn. Det lönar sig inte att spara värme från natten till dagen i så fall, om man inte har specifika förutsättningar som att man skall hålla ett uterumfrostfritt exempelvis.
Egentligen är det ju billigare att fläkta ut inomhusluft in i det rummet också, men då får man istället kondens...
Poängen var bara att man nog inte skall gå och köpa ackumulatortankar som man värmer med el om man vill spara pengar. Man måste räkna påd et först.
Egentligen är det ju billigare att fläkta ut inomhusluft in i det rummet också, men då får man istället kondens...
Poängen var bara att man nog inte skall gå och köpa ackumulatortankar som man värmer med el om man vill spara pengar. Man måste räkna påd et först.
NEJ jag anmäler dig härmed till min brors mor som har en blind hund! Deras son som köpte traktor fabriken hade en diskmaskin som började brinna på natten och en katt dog!Kristian Ask skrev:
Det är alltså mord att använda diskmaskinen på natten!
Jag skulle säga stackars katt som blev lämnad ensam i fabriken över natten och anmäla kattens ägare för djurplågeriAndreas_Hansson skrev:
Framför allt är väl värmepumpen effektivare att köra på dagen när det inte är lika kallt och därmed bättre COP? Men om det å andra sidan är 5x högre elpris... Men då är kanske kontentan att man inte ska ha timpris?pacman42 skrev:
Om man har värmepump så är den effektivare än skillnaden i elpris under de flesta dygn. Det lönar sig inte att spara värme från natten till dagen i så fall, om man inte har specifika förutsättningar som att man skall hålla ett uterumfrostfritt exempelvis.
Och acktanken tänkte jag bara som fullösning för att kunna fortsätta med direktverkande el utan att gå i konkurs - men förstås förutsatt att man redan hade den stående installerad i källaren från förra ägarens vedeldning eller något liknande.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Förstår inte riktigt vad du menar med detta. Om man kan överkapacitet i pumpen (vilket man normalt har när det inte är riktigt kallt ute) kan man ju spara pengar genom att köra pumpen hårdare de billiga timmarna även om det ger en viss övertemperatur och därmed högre förbrukning i antal kWh. Det behöver inte vara någon jättelik prisskillnad för att detta ska löna sig, bara man tänker på att inte räkna på enbart spotpriset utan på totala rörliga kostnaden. T ex om kostnaden är 33% högre på dagen och övertemperaturen på natten håller sig runt 5 grader så går man plus, åtminstone om man inte tar hänsyn till att pumpens livslängd eventuellt förkortas.pacman42 skrev: