Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S stefan_gsx skrev:
Jag har byggt om hela vårt energisystem dvs. elvärme luft-va pump, belysning, el, spabad osv. till att styras med grund från Nordpols priser och vi har sänkt våran förbrukning mellan 25-35% mot förut om det räcker. Byre av vitvaror i köket gjorde massor.Jag har även optimerat fläktstyrningen på vår gamla braskamin. Fläkten styrs mot avgiven värme i kanalerna...det gjorde susen.

Så det går att fixa för den händiga... men det kräver en hel del kunskap och utrustning vilket dom flesta inte har. Men varför ska man behöva bry sej om energi 2022, borde vara en ickefråga. Tacka våra hjärndöda politiker för detta .. när ska Svenska folket vakna ..
Hur kan du sänka förbrukningen genom att styra mot pris?

• Gilla
peter rozz
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
”Nja, så länge priserna är lägre på natten,….”

De är låga nu, men när varenda jöns och Jeppe ska ha timpris och styra om sin storförbrukning till natten, så lär det inte vara så ”låga” priser…

Jämför när de första elhybriderna kom för ca 20 år sen och ägarna fick förmåner som att parkera gratis, tullfritt när man körde in/ut i Stockholm etc.
Allt det är borta nu. *poff* borta som att Joe Labero trollat bort det.

Alltså: idag är timpris ok. Men när för många har timpris då är det inte ekonomiskt fördelaktigt längre…som i naturen, blir en art högre upp i näringskedjan för många så räcker inte födan och de kommer svälta ihjäl. Timpris-folket kommer få dyrare el och att inte tala om förhöjda brandrisken när huset dundrar av elmaskiner, torktumlare, torkskåp och tv.
Men det är ju det som är det fina med timpris. Det är bara att lägga om förbrukningen till när det är som lägst pris. Vilken tid på dygnet det råkar vara har mindre betydelse.

• Gilla
Andhi
  • Laddar…
osiris osiris skrev:
Elen blir ju inte dyrare än för de med rörligt.

Nu har ägnat en timme åt att läsa alla era goda synpunkter och inte blivit så mycket klokare, jo en del har jag verkligen lärt!
En mardröms lik beräkningsmodell där allt beror av allt, ungefär som att förutspå väder om tre veckor. Till det kommer:
Tidöavtal, vindkraftsägare som stänger för att få upp priset, elbolagens vinstmaximering, tidstariff mellan hög låg tid osv.
För min del tror jag skall börja med att bygga ett system som förbrukar så lite el det bara går, ger fantastiska möjligheter att styra. Det känns inte bra att köra maskiner på natten efter genomlevt en brand i tvättmaskinen.
Därefter kanske det är dags att fundera på vad marknaden erbjuder för avtal, men det är inte fel att förstå och ha elavtal bäst möjligt så länge.
Vänligen L

D Daniel 109 skrev:
Hur kan du sänka förbrukningen genom att styra mot pris?
Jag har också sänkt förbrukningen på det sättet. I mitt fall går inte elpatronen igång i onödan. Styrningen fick den bieffekten.

A admn skrev:
Om man har vanligt rörligt månadspris - hade alla med detta avtal fått billigare elräkning om fler använde elen på natten när det är som billigast?
Ja, om alla kunder hos ditt elbolag i samma elområde ändrar betende så sjunker inköpskostnaden för elbolaget och volymvägda priset går ner.

B
philsson87 philsson87 skrev:
Skulle påstå att det blir precis tvärt om mot vad du påstår. Eftersom priset regleras kring tillgång och efterfrågan så kommer det jämnas ut mer och mer ifall fler börjar använda elen på billigare tider. Dvs förvisso blir elen kanske dyrare på de tider den normalt var dom billigast, men samtidigt försvinner de dyraste topparna. I ett långt perspektiv med många "timanvändare" så blir det med en perfekt balans samma elpris dygnet runt. I praktiken inte nåbart såklart men det är ändå ditåt det skulle gå.
Nej. Det krävs investeringar i automation eller arbetsinsats för att skjuta på förbrukning. Är skillnaden för liten så reduceras flexibiliteten, det blir helt enkelt inte värt att t.ex. starta diskmaskinen på natten om man sparar 5öre.

På produktionssidan är det ju bl.a. tillgång till vind och sol (samt massa annat) som hela tiden varierar, och gör att priset på utbudssidan hela tiden ändras.

Hur stor differens som är rimligt i längden att elpriset varierar är däremot svårt att gissa. Tror knappast att det kommer vara lika extrema skillnader i pris inom ett och samma dygn om 5år, som det är idag.

M Matte Bygg skrev:
En handfull bolag. Däribland Eon och Fortum.
[länk]
men det beror ju på att det är brist på elmätare och dom måste ha tekniker som måste måste åka runt och byta alla

B BSOD skrev:
Nej. Det krävs investeringar i automation eller arbetsinsats för att skjuta på förbrukning. Är skillnaden för liten så reduceras flexibiliteten, det blir helt enkelt inte värt att t.ex. starta diskmaskinen på natten om man sparar 5öre.

På produktionssidan är det ju bl.a. tillgång till vind och sol (samt massa annat) som hela tiden varierar, och gör att priset på utbudssidan hela tiden ändras.

Hur stor differens som är rimligt i längden att elpriset varierar är däremot svårt att gissa. Tror knappast att det kommer vara lika extrema skillnader i pris inom ett och samma dygn om 5år, som det är idag.
ja ändrar man inte förbrukningen till timmar med billig el så blir ju rimligen elkostnaden samma som om du hade haft rörligt avtal. Men prisskillnaden natt mot dag är så stor i dagsläget att det klart är värt det. Jag ligger på halva rörliga priset med mitt timprisavtal. Detta minskar såklart på vintern när värmen måste gå dygnet runt

L lbgu skrev:
Är man som genomsnittet så borde det väl bli dyrare då de lägger på några ören för att administrera timpris. (Eller vad de har för skäl för tillägget)
dom flesta elbolag har även ett påslag på det rörliga priset. Elrelsterade handelskostnader kallar dom det. Vissa har det inte, tex greenely

M
B brottochstraff skrev:
Det är ju inte primärt villaägarna som driver upp spotpriset dagtid oavsett hur många elbilar vi har.
Det som sker dagtid är ju att industrier och andra stora förbrukare drar igång dem flesta av oss är ju inte ens hemma då och förbrukar typ ingen el.
Varför är priset högst efter kl.16 när alla kommer hem från jobbet och industrin har stängt isf.?
Eller missförstår jag dig?

M
J Johan.Andersson.81 skrev:
Det är bara att lägga om förbrukningen till när det är som lägst pris. Vilken tid på dygnet det råkar vara har mindre betydelse.
Jag upplever det som lite krångligt att laga middag till 4 pers kl.2 på natten, men annars förstår jag principen;)

• Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
Jag tjänade ungefär 40% mer på varje såld kwh på mina solceller tackvare timprisdebitering. Dessutom synkar dessa med värmepumpen som också har priceadaption.

Ts är vara avundsjuk

• Gilla
MiTi
  • Laddar…
B
A Andhi skrev:
dom flesta elbolag har även ett påslag på det rörliga priset. Elrelsterade handelskostnader kallar dom det. Vissa har det inte, tex greenely
Jo, även greenely har det, de är bara otydliga i sin marknadsföring. Enligt elpriskollen som drivs av energimarknadsinspektionen så är greenelys påslag för detta 12.6 öre/kWh plus moms. Detta är alltså utöver månadsavgiften på 49 eller 69kr/månad.

https://elpriskollen.se/sv/Avtalssi...ning=10000&avtalId=30723&prevContractTypeId=0
Skärmdump som visar elpriser, fast årsavgift och påslag från elpriskollen.se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
DucklingC
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Borde inte den elintensiva industrin börja gå över till nattarbete. De om några borde ju kunna tjäna på timpris.
Några företag har gjort det men det blir då andra konsekvenser. T.ex lönekostnad och tillgång på personal.Bor i mindre samhälle med stor industri. konsekvenserna börjar nu synas i produktionen. vissa produkter pausas då tillverkningskostnaden blir för hög. Företagets motdrag är att man nu installerar 2000 m2 solpaneler på samtliga byggnader för att balansera kostnaden. och det är så vi måste börja tänka,energieffektivisera och börja producera mer el själva. För elpriset lär inte gå tillbaks till gamla nivåer så länge vi exporterar vårt eget överskott . Problemet är att tyskland la ner sin kärnkraft och istället satsade på rysk gas som inte längre kommer. Samtidigt fick svenska regeringen hybris och lät MP lägga ner svensk kärnkraft trots alla varningar. Då vårt elsystem är så integrerat med norra europa får främst södra Sverige samma prisbild som i Danmark o Tyskland. Detta fram till att tyskarna själva fixar sitt elproduktion så de blir självförsörjda vilket borde vara ett krav i EU. Visst har södra Sverige ett överskott men bara när det blåser. Och på kalla vinterdagar blåser det sällan och det är dessutom mörkt de flesta av dygnets timmar. Då behövs produktion som inte är väderberoende. Så tillbaks till kärnkraft eller värre kol/olja? Valet är i min värld lätt.

• Gilla
DucklingC
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.

Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.

När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.

Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont:(
Nu pekar rörligt pris (månadens snittpris) mot ett pris som är ca 1/3 av vad det blev för september. Det talar emot att välja timpris.

Orsaker till lugnare priser verkar vara att det blåser, Tysklands gasflrråd är nu 95%, Finlands kärnreaktor går för fullt, norsk gas öppnad till Polen. Och att svenska myndigheter anstränger sig att jämna ut priserna mellan svenska regioner (pekar mot samma rörliga pris i hela Sverige för oktober.
Rörligt pris : troligen bäst. Timpris: kostar avgift, jobbiga tider.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.