162 196 läst ·
1 754 svar
162k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej, det gör det inte. Skillnaden är att du betalar för din konsumtionsprofil i stället för kollektivets. Generellt blir det ingen eller liten skillnad om du inte anpassar dig.A Anders_Nilsson skrev:
Nja .... vet inte vilket timavtal du tänker på men exvis tibber debiterar ju fast påslag på NordPools priser , så deras tb är ju i princip linjärt. Att brassa på när priset är mindre är ju sådär smart för dom som har dyra nätavgifter...M Matte Bygg skrev:Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.
Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.
När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.
Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont![]()
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Ja och alltså måste du ha en annan konsumtionsprofil än kollektivet om du skall få bättre pris än kollektivet. Annars ser jag inte meningen med timpris om det inte är för att förbättra ditt totala pris.D Daniel 109 skrev:
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
När Europa med hundratals miljoner invånare kommer på samma sak stiger även nattpriset.M Matte Bygg skrev:Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.
Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.
När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.
Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont![]()
Sverige har ingen elbrist, Europa styr priset.
Att du vet vad elen du använder faktiskt kostar är ju en fördel. Vad är fördelen med att vara med i ”elklubben”?A Anders_Nilsson skrev:
Det här var typ den mest ogenomtänkta tråden på länge. Det är ju inte primärt villaägarna som driver upp spotpriset dagtid oavsett hur många elbilar vi har. Det skulle ju redan idag då ha högt spotpris på natten då temperaturen primärt sjunker på natten och värmesystemet går hårdast då.
Det som sker dagtid är ju att industrier och andra stora förbrukare drar igång dem flesta av oss är ju inte ens hemma då och förbrukar typ ingen el.
Att dem med spotpris använder elen när efterfrågan är som minst är ju positivt för alla. Det balanserar elnätet minskar behovet av el när efterfrågan är som störst osv. Skulle vara mycket värre om vi alla skulle ladda elbilarna 08:00
Det som sker dagtid är ju att industrier och andra stora förbrukare drar igång dem flesta av oss är ju inte ens hemma då och förbrukar typ ingen el.
Att dem med spotpris använder elen när efterfrågan är som minst är ju positivt för alla. Det balanserar elnätet minskar behovet av el när efterfrågan är som störst osv. Skulle vara mycket värre om vi alla skulle ladda elbilarna 08:00
Jag har byggt om hela vårt energisystem dvs. elvärme luft-va pump, belysning, el, spabad osv. till att styras med grund från Nordpols priser och vi har sänkt våran förbrukning mellan 25-35% mot förut om det räcker. Byre av vitvaror i köket gjorde massor.Jag har även optimerat fläktstyrningen på vår gamla braskamin. Fläkten styrs mot avgiven värme i kanalerna...det gjorde susen.A aswespeak skrev:
Så det går att fixa för den händiga... men det kräver en hel del kunskap och utrustning vilket dom flesta inte har. Men varför ska man behöva bry sej om energi 2022, borde vara en ickefråga. Tacka våra hjärndöda politiker för detta .. när ska Svenska folket vakna ..
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det verkar vara rn som inte tycker om el bilar och struntar i att hålla låga co halter alltså en miljöförnekare. Tim avtal är ju inte för bara elbils ägare utan de som har chans att släta ut elförbruknings kurvan och därmed sänka priset på elen.M Matte Bygg skrev:Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.
Att bekymra sig över energi är normalläget sedan vi först började använda eld. Det har aldrig ändrats utom för ett litet fåtal som tappade bort den någon gång på 80-talet. Nu har också de återkallats till verkligheten.
Jag är illa rädd att en del som byter till timpris nu kommer att drabbas av det som Bjocal talar om medan andra kommer att gynnas av det. Ingen vet vem som blir vinnare i lotteriet.
Jag är illa rädd att en del som byter till timpris nu kommer att drabbas av det som Bjocal talar om medan andra kommer att gynnas av det. Ingen vet vem som blir vinnare i lotteriet.