1 072 läst ·
18 svar
1k läst
18 svar
Ökat susljud och vibrationer efter byte av fjärrvärmecentral
Efter byte av fjärrvärmecentral står det efter testkörning klart att det susar påtagligt mer efter bytet när man drar på värme.
I jämförelse med den tidigare fjärrvärmecentralen är värmeväxlaren i den nya påtagligt mindre (och gissningsvis mer effektiv). Jag tänkte först att detta kunde vara förklaringen till den ökade ljudnivån (enligt tankegången att samma mängd fjärrvärmevatten ska pressas genom en mindre växlare) men det har nu slagit mig att den högre ljudnivån kanske kan bero på hur installationen har utförts.
På den tidigare fjärrvärmecentralen satt returledningen för fjärrvärmevattnet längst till vänster med tilloppsledningen direkt till höger om denna (se bild 1). På den nya fjärrvärmecentralen har dessa "bytt plats" med varandra. Istället för att förlänga tilloppsröret i det angränsande rummet (det nedre röret på bild 2) och göra ett nytt borrhål, vilket hade möjliggjort en rak rördragning även till den nya fjärrvärmeväxlaren, har installatören svetsat rören om lott om varandra i en "kringelikrok"-lösning (se bilderna 3 och 4). Min misstanke är att det är denna "kringelikrok"-lösning som orsakar det ökade susljudet eftersom det framforsande fjärrvärmevattnet pressas igenom ett flertal böjar som inte fanns där tidigare. Min misstanke förstärks av att susljudet på returledningen, som har flest och snävast böjar, är tydligt högre än motsvarande susljud från tilloppsledningen. I det angränsande rummet, där fjärrvärmerören är dragna och slutligen går ut genom väggen, har det också uppstått en mindre vibration i rören vid högt fjärrvärmeflöde som inte fanns där tidigare.
De frågor som jag skulle uppskatta hjälp att få besvarade är:
1. Ger moderna fjärrvärmecentraler, med mindre storlek på värmeväxlaren, mer susljud ifrån sig vid högt fjärrvärmeflöde än äldre modeller?
2. Är det mer troligt att det är den "kringelikrogiga" rördragningen som är förklaringen till det ökade susljudet?
3. Kan den "kringelikrogiga" rördragningen även vara förklaringen till den vibration som uppstått i fjärrvärmerören i det angränsande rummet?
4. Är det normalt att susljudet från returledningen för fjärrvärmevattnet kan vara högre än susljudet från tilloppsledningen oavsett antalet böjar på de olika ledningarna?
5. Är den "kringelikrogiga" rördragningen (bilderna 3 och 4) ett fackmässigt utförande eller borde rätteligen tilloppsröret i det angränsande rummet (bild 2) ha förlängts för att möjliggöra en rak rördragning?
I jämförelse med den tidigare fjärrvärmecentralen är värmeväxlaren i den nya påtagligt mindre (och gissningsvis mer effektiv). Jag tänkte först att detta kunde vara förklaringen till den ökade ljudnivån (enligt tankegången att samma mängd fjärrvärmevatten ska pressas genom en mindre växlare) men det har nu slagit mig att den högre ljudnivån kanske kan bero på hur installationen har utförts.
På den tidigare fjärrvärmecentralen satt returledningen för fjärrvärmevattnet längst till vänster med tilloppsledningen direkt till höger om denna (se bild 1). På den nya fjärrvärmecentralen har dessa "bytt plats" med varandra. Istället för att förlänga tilloppsröret i det angränsande rummet (det nedre röret på bild 2) och göra ett nytt borrhål, vilket hade möjliggjort en rak rördragning även till den nya fjärrvärmeväxlaren, har installatören svetsat rören om lott om varandra i en "kringelikrok"-lösning (se bilderna 3 och 4). Min misstanke är att det är denna "kringelikrok"-lösning som orsakar det ökade susljudet eftersom det framforsande fjärrvärmevattnet pressas igenom ett flertal böjar som inte fanns där tidigare. Min misstanke förstärks av att susljudet på returledningen, som har flest och snävast böjar, är tydligt högre än motsvarande susljud från tilloppsledningen. I det angränsande rummet, där fjärrvärmerören är dragna och slutligen går ut genom väggen, har det också uppstått en mindre vibration i rören vid högt fjärrvärmeflöde som inte fanns där tidigare.
De frågor som jag skulle uppskatta hjälp att få besvarade är:
1. Ger moderna fjärrvärmecentraler, med mindre storlek på värmeväxlaren, mer susljud ifrån sig vid högt fjärrvärmeflöde än äldre modeller?
2. Är det mer troligt att det är den "kringelikrogiga" rördragningen som är förklaringen till det ökade susljudet?
3. Kan den "kringelikrogiga" rördragningen även vara förklaringen till den vibration som uppstått i fjärrvärmerören i det angränsande rummet?
4. Är det normalt att susljudet från returledningen för fjärrvärmevattnet kan vara högre än susljudet från tilloppsledningen oavsett antalet böjar på de olika ledningarna?
5. Är den "kringelikrogiga" rördragningen (bilderna 3 och 4) ett fackmässigt utförande eller borde rätteligen tilloppsröret i det angränsande rummet (bild 2) ha förlängts för att möjliggöra en rak rördragning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1: En plattvärmeväxlare har samma effekt oberoende av ålder. En mindre plattvärmeväxlare har lägre effekt än en större.
2: En massa böjar kan eventuellt ge lite ljud.
Mest troligt är det fjödesventilen samt plattvärmeväxlaren som ger det mesta av ljudet.
2: En massa böjar kan eventuellt ge lite ljud.
Mest troligt är det fjödesventilen samt plattvärmeväxlaren som ger det mesta av ljudet.
Cirkulationspumpen berör endast radiatorslingan och har inget med ljudet från fjärrvärmerören att göra, ljudet jag åsyftar uppstår när flödesventilen öppnas och fjärrvärmevattnet strömmar igenom anläggningen.J jonaserik skrev:
Innebär svar 1 att den nya mindre värmeväxlaren kräver en mer öppen flödesventil, och därmed större flöde med mer sus i rören, för att ge samma effekt? I så fall kan väl det vara en förklaring till det ökade suset…Demmpa skrev:
OK tänkte mer på cirkpumpens fart och oljud. Blir lite knepigare nu då, när värmen ska tex pytsa ut med pyspunka. Avtar ljudet om du ställer upp kurvan på värmen så ventilen öppnar mycket.P pallepaf skrev:
Eftersom det är sommar har jag gått in i testläget för att kolla hur anläggningen beter sig i full drift. När jag öppnar flödesventilen börjar det susa rejält redan vid 15% och låter som mest kring 50%. Vid 75-100% susar det mindre men då blir vibrationerna i rören i det angränsande rummet å andra sidan värre.J jonaserik skrev:
En uppdatering för dem som kan tänkas vara intresserade:
Den ökade ljudnivån berodde på den nya fjärrvärmeanläggningen som heter Cetetherm Mini Retro P. Den låter väsentligt mer än den gamla anläggningen. Min slutsats är att det är någon form av designfel då det är fullkomligt orimligt med en sådan markant höjning av ljudnivån. Dessutom har det nu visat sig när kylan kommit att den har extremt svårt för att hålla en stadig inomhustemperatur trots både inomhusgivare och utomhusgivare, den kör med stor öppningsgrad tills det blir för varmt och håller sedan helt stängt tills det blir för kallt. Vid kontakt med Cetetherm har de klargjort att anläggningen inte har med som en parameter att öka värmen när natten kommer, trots att det rimligen kan förutses att det då kommer att bli kallare, utan att anläggningen inväntar att temperaturen faktiskt har sjunkit rejält innan den agerar. Det torde förklara det extrema pendlandet både i inomhustemperatur och öppningsgrad av ventilen. I ena stunden heta radiatorer, i andra stunden helt iskalla. När man tror att tekniken går framåt... Värdelöst!
Den ökade ljudnivån berodde på den nya fjärrvärmeanläggningen som heter Cetetherm Mini Retro P. Den låter väsentligt mer än den gamla anläggningen. Min slutsats är att det är någon form av designfel då det är fullkomligt orimligt med en sådan markant höjning av ljudnivån. Dessutom har det nu visat sig när kylan kommit att den har extremt svårt för att hålla en stadig inomhustemperatur trots både inomhusgivare och utomhusgivare, den kör med stor öppningsgrad tills det blir för varmt och håller sedan helt stängt tills det blir för kallt. Vid kontakt med Cetetherm har de klargjort att anläggningen inte har med som en parameter att öka värmen när natten kommer, trots att det rimligen kan förutses att det då kommer att bli kallare, utan att anläggningen inväntar att temperaturen faktiskt har sjunkit rejält innan den agerar. Det torde förklara det extrema pendlandet både i inomhustemperatur och öppningsgrad av ventilen. I ena stunden heta radiatorer, i andra stunden helt iskalla. När man tror att tekniken går framåt... Värdelöst!
Det där låter som felaktigt inställd/injusterad reglercentral.P pallepaf skrev:
Låter som att personen inte vet hur en reglercentral fungerar.P pallepaf skrev:
Som sagt låter som felaktigt inställd & injusterad reglercentral.P pallepaf skrev:
Exakt vilken reglercentral är det?
Var är rums-/innegivaren placerad?
Placeringen av innegivaren kan vara kinkig.
Bild på insidan av fjv-centralen vore lämpligt.
Exakt vilken reglercentral är det? Cetetherm Mini Retro P ( https://www.cetetherm.com/sv/produkter/villa--lagenhetscentraler/mini-retro-p )Demmpa skrev:
Det där låter som felaktigt inställd/injusterad reglercentral.
Låter som att personen inte vet hur en reglercentral fungerar.
Som sagt låter som felaktigt inställd & injusterad reglercentral.
Exakt vilken reglercentral är det?
Var är rums-/innegivaren placerad?
Placeringen av innegivaren kan vara kinkig.
Bild på insidan av fjv-centralen vore lämpligt.
Var är rums-/innegivaren placerad? I trappan mellan entr´plan och källaren där det fungerat utmärkt med tidigare anläggningar.
Bild på insidan av fjv-centralen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Chart över fluktuationerna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Temperaturen ser inte ut att pendla så mycket, kanske 1-1,5 grader mellan natt och dag. Det är inte så att du har aktiverat sänkning av temperaturen på natten? Brukar finnas en sådan funktion.P pallepaf skrev:
Temperaturen svajar fram och tillbaka mer än med min gamla anläggning i alla fall men det mest irriterande är de kraftiga hoppen mellan 0% och 20 % öppningsgrad och sedan tvärt tillbaka till 0 % igen. Rimligen är väl en jämnare kurva att föredra där kasten mellan varma och iskalla element inte blir så stora? Det måste väl på sikt riskera att orsaka läckage med sådan variation fram och tillbaka (expansion/krympning -> materialutmattning). TILLÄGG: Nattsänkning är inte aktiverat.DE73 skrev:
Redigerat:
Om det är vridande ställmotor, hur lång tid tar det för den att gå 90 grader, normalt 90 sekunder för att inte bli som en vinkarkrabba. Bara stänga av pumpen och testa med max/min på reglercentralen. Det kan i dom nya moderna sådana gå att ställa 60/90/120 sekunder, medans själva ställmotorn går after imnpulser och har bara en fart i växellådan.
