10 449 läst ·
18 svar
10k läst
18 svar
OK med spånskiva i taket?
Sida 1 av 2
Jag hade tänkt mig en spånskiva i taket eftersom jag har svårt att få upp balkar för att fästa en gips på vettigt sätt...
Tänkte då lägga våtrumsväv på den enligt VT standard med våtrumsgrund och sen två lager våtrumsfärg och silikon runt alla kanter.
Fungerar det då?
Tänkte då lägga våtrumsväv på den enligt VT standard med våtrumsgrund och sen två lager våtrumsfärg och silikon runt alla kanter.
Fungerar det då?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Hur menar du med "svårt att få upp balkar"?
Spånskivan behöver nog ungefär samma bärande konstruktion som en gipsskiva.
Spånskivan behöver nog ungefär samma bärande konstruktion som en gipsskiva.
Det går utmärkt. Har så i min källare.
10 eller 12 mm spånskiva direkt på golvbjälkarna. Kan ej svara på om de spånskivorna har någon form av not & spånt. Spånskiva när sedan vävas och målad. Alla skarvar syns i taket pga av rörelser. Detta gjordes 1973.
10 eller 12 mm spånskiva direkt på golvbjälkarna. Kan ej svara på om de spånskivorna har någon form av not & spånt. Spånskiva när sedan vävas och målad. Alla skarvar syns i taket pga av rörelser. Detta gjordes 1973.
Tänkte ställa upp en 22mm spånskiva. P.g.a. att det går vattenrör och avlopp i taket vågar jag inte borra upp reglar i betongbjälklaget.
Jag kollade hållfasthet på 22mm spån och då klarar jag mig med 110cm mellanrum tänkte jag om jag lägger ett par tvärsöver som jag bara fäster i skivan för att stadga och inte i taket.
Jag kollade hållfasthet på 22mm spån och då klarar jag mig med 110cm mellanrum tänkte jag om jag lägger ett par tvärsöver som jag bara fäster i skivan för att stadga och inte i taket.