Jag hade tänkt mig en spånskiva i taket eftersom jag har svårt att få upp balkar för att fästa en gips på vettigt sätt...
Tänkte då lägga våtrumsväv på den enligt VT standard med våtrumsgrund och sen två lager våtrumsfärg och silikon runt alla kanter.
Fungerar det då?

Finns inga hinder! Skarvar lär bli svårare att få sprickfria dock.

Varför inte skicka på en gips på spånet då?

Det blir för tjockt med en gips på...

Jag lägger våtrumsväv över hela taket så då borde väl inte sprickor synas genom om jag spacklar springor först?

Hur menar du med "svårt att få upp balkar"?

Spånskivan behöver nog ungefär samma bärande konstruktion som en gipsskiva.

S
hempularen skrev:
Hur menar du med "svårt att få upp balkar"?

Spånskivan behöver nog ungefär samma bärande konstruktion som en gipsskiva.
behövs det inga "balkar" till spånet? :)

anders07 vill du förklara närmare, beskrivning låter lite märklig.

Det går utmärkt. Har så i min källare.
10 eller 12 mm spånskiva direkt på golvbjälkarna. Kan ej svara på om de spånskivorna har någon form av not & spånt. Spånskiva när sedan vävas och målad. Alla skarvar syns i taket pga av rörelser. Detta gjordes 1973.

Hade det så i mitt förra hus också. Gjordes någon gång på 80 talet och det va sprickor i alla skarvarna.

Tänkte ställa upp en 22mm spånskiva. P.g.a. att det går vattenrör och avlopp i taket vågar jag inte borra upp reglar i betongbjälklaget.
Jag kollade hållfasthet på 22mm spån och då klarar jag mig med 110cm mellanrum tänkte jag om jag lägger ett par tvärsöver som jag bara fäster i skivan för att stadga och inte i taket.

T
Varför reglar i taket, dom fäster du ju i väggarna?

Kan du inte limma tunn gles i taket och köra gips med korta skruvar?

Skulle tro att dina spånplattor rör sig mycket pga fukt (även med din målning) och värmeändringar i badrummet.

S
tank77 skrev:
Varför reglar i taket, dom fäster du ju i väggarna?
reglar i taket för tak skivan?
man vill gärna ha mera att fästa skivan i än bara längs väggen

T
SBH skrev:
reglar i taket för tak skivan?
man vill gärna ha mera att fästa skivan i än bara längs väggen
Ja, man gör ju ett regelverk utav antingen trä eller plåtreglar och då fäster man ingenting i taket.

S
tank77 skrev:
Ja, man gör ju ett regelverk utav antingen trä eller plåtreglar och då fäster man ingenting i taket.
det förstås men jag vill gärna ha band upp i taket iallafall

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.