Hej,
fått två större reningsverk installerat i samfälligheten.
Strömförsörjningen ser ut så här:
Matningen från ELC går i markkabel som ligger lös i det höga gräset. Inget skydd, ingen märkning.
Matningen grenas i en dosa som sitter på ett gammalt vägmärke
Från grendosan går vanlig vit kabel (ej för markförläggning) i gula skyddsrör, ovan jord.
Det ser ju lattjo ut - och är detta gjort enligt gällande föreskrifter tro?
Matningen från ELC går i markkabel som ligger lös i det höga gräset. Inget skydd, ingen märkning.
Från grendosan går vanlig vit kabel (ej för markförläggning) i gula skyddsrör, ovan jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hoppas att det är en bild du hittat på nätetF f94-mbe skrev:Hej,
[bild]
Om det inte är så, ta kontakt med firman som installerat det och fråga om det verkligen är utfört på rätt sätt
Du ska givetvis kolla Elsäkerhets verket och se så att företaget är registrerat för att utföra den typen av arbete
Kräv att det ska göras om på rätt sätt och att du inte kommer att betala fakturan förrän det är utfört på rätt sätt (hoppas att du inte betalt fakturan)
Sätter de sig på tvaären så säg att du ska anmäla dem till Elsäkerhetsverket..
Hade jag lämnat efter mig en sådan installation hade jag slagit igen firman och blivit eremit
Lycka till i kontakterna med firman, stå på dig och ge dig inte
Återkom med hur det fortgår
Nejrå,
detta är på riktigt! Men det kan vara så att installationen är provisorisk. Det är ett helt nytt område där anläggningarna inte har lämnats över från entreprenören till Samfälligheten ännu.
Inne i Minireningsverket finns det hushållstimers och skarvsladdar. Allt andas verkligen kvalitet!
detta är på riktigt! Men det kan vara så att installationen är provisorisk. Det är ett helt nytt område där anläggningarna inte har lämnats över från entreprenören till Samfälligheten ännu.
Inne i Minireningsverket finns det hushållstimers och skarvsladdar. Allt andas verkligen kvalitet!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Finns det någon bra bok/webbsida för praktiska saker om elinstallation?
El -
Vilka diskmedel är okej att använda i minireningsverk
Vatten & Avlopp -
Elinstallation av kök kan jag göra som på min skiss?
El -
Ansökningsstrul med eget avlopp och minireningsverk
Vatten & Avlopp -
Biokube minireningsverk
Vatten & Avlopp