3 498 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
OK att kolla i butik och sen handla på nätet?
Sida 1 av 2
Tycker ni det är OK att kolla i vanliga butiker.
Få en säljare där att dema, visa och förklara och sen köpa billigare via internet?
Jag hörde denna sändning på radion, där har killen plockat ihop hela kaminpaketet på lokala affären och sen köpt mycket billigare via nätet.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4218&grupp=3692&artikel=4998244
Som handlare skulle jag kanske känna mig lite utnyttjad.
Som konsument jublar jag givetvis.
Vad tycker ni?
Få en säljare där att dema, visa och förklara och sen köpa billigare via internet?
Jag hörde denna sändning på radion, där har killen plockat ihop hela kaminpaketet på lokala affären och sen köpt mycket billigare via nätet.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4218&grupp=3692&artikel=4998244
Som handlare skulle jag kanske känna mig lite utnyttjad.
Som konsument jublar jag givetvis.
Vad tycker ni?
Är prisskillnaden för stor finns väl inget skäl att tveka
Är den mindre får man i stället värdera service , support, lokal närvaro
Många handlare går att påverka om man påtalar att det skiljer för mycket i pris och dom är villiga att ta en affär
Bättre att ge dom chansen och gynna lokal handel om möjligt.
Är den mindre får man i stället värdera service , support, lokal närvaro
Många handlare går att påverka om man påtalar att det skiljer för mycket i pris och dom är villiga att ta en affär
Bättre att ge dom chansen och gynna lokal handel om möjligt.
Jag är en sån där som helst gynnar dom lokala småhandlarna och skulle aldrig få för mig att ta upp deras tid om jag inte har för avsikt att köpa något.
Oftast går det att få ner priset rätt bra ändå om man talar om att man hittat samma vara billigare någon annanstans.
Om man sen inte får det lika billigt brukar det ändå alltid finnas ett litet mervärde i att butiken finns lokalt om något skulle vara fel.
På en stor anonym prisdumparkedja bryr jag mig dock inte.
Oftast går det att få ner priset rätt bra ändå om man talar om att man hittat samma vara billigare någon annanstans.
Om man sen inte får det lika billigt brukar det ändå alltid finnas ett litet mervärde i att butiken finns lokalt om något skulle vara fel.
På en stor anonym prisdumparkedja bryr jag mig dock inte.
Långsiktigt är det naturligtvis bättre att gynna den lokala handeln eftersom det i förlängningen gynnar en själv. Stöder man inte det lokala näringslivet kan det på sikt vara skadligt för den egna ekonomin (gäller kanske främst i mindre/medelstora städer).
Även om man inte jobbar inom handel/service själv kanske man har en familjemedlem som gör det? Tvingas många företag på orten lägga ner bidrar det ju till högre arbetslöshet och kanske t.o.m. sjunkande priser på hus/bostadsrätter (vilket inte heller är så roligt).
Men visst är det frestande att göra "ett klipp" på nätet. Jag sitter ofta och jämför priser och köper det billigaste (ofta på nätet). Men på senare tid har jag faktiskt börjat fundera över detta och föredrar numera att betala någon krona extra för att gynna den lokala handeln.
Även om man inte jobbar inom handel/service själv kanske man har en familjemedlem som gör det? Tvingas många företag på orten lägga ner bidrar det ju till högre arbetslöshet och kanske t.o.m. sjunkande priser på hus/bostadsrätter (vilket inte heller är så roligt).
Men visst är det frestande att göra "ett klipp" på nätet. Jag sitter ofta och jämför priser och köper det billigaste (ofta på nätet). Men på senare tid har jag faktiskt börjat fundera över detta och föredrar numera att betala någon krona extra för att gynna den lokala handeln.
Jag gör mycket research på nätet och sen går till butik och handlar. Jag känner inte något tvång att handla på nätet bara för att jag har utnyttjat andra näthandlarnas webbsidor.
Jag gör också som RobZombie, dvs på lågpriskedjorna skulle lätt lätt kunna gå därifrån efter att handlaren hjälpt mig att plocka ihop varorna, men jag skulle antagligen först be om pris för att se om butiken kan matcha mitt nätpris.
Jag handlar helst från den lokala handlaren för att stödja den, men om de har dålig service, är otrevliga eller försöker skjörta upp mig så kan jag gå därifrån också utan att köpa något.
Sen ska man inte glömma att det finns psykologi i detta som säljare gärna utnyttjar, dvs när handlaren har hjälpt kunden mycket så känner kunden att den inte kan gå därifrån utan att köpa något.
Jag gör också som RobZombie, dvs på lågpriskedjorna skulle lätt lätt kunna gå därifrån efter att handlaren hjälpt mig att plocka ihop varorna, men jag skulle antagligen först be om pris för att se om butiken kan matcha mitt nätpris.
Jag handlar helst från den lokala handlaren för att stödja den, men om de har dålig service, är otrevliga eller försöker skjörta upp mig så kan jag gå därifrån också utan att köpa något.
Sen ska man inte glömma att det finns psykologi i detta som säljare gärna utnyttjar, dvs när handlaren har hjälpt kunden mycket så känner kunden att den inte kan gå därifrån utan att köpa något.
Att kolla i en affär på något man är intresserad av och sedan handla på nätet är helt ok tycker jag.
Det är ju inte småsaker med liten prisskillnad som man köper, oftast är det lite större grejer så att man behöver transport och det blir det automatiskt på det viset. Men rent generellt handlar jag inte på nätet om prisskillnaden är liten och jag lätt kan plocka med grejerna själv, då har man dess utom det med en gång.
Det är ju inte småsaker med liten prisskillnad som man köper, oftast är det lite större grejer så att man behöver transport och det blir det automatiskt på det viset. Men rent generellt handlar jag inte på nätet om prisskillnaden är liten och jag lätt kan plocka med grejerna själv, då har man dess utom det med en gång.
När vi köpte vitvaror köpte vi från den lokala handlaren som är dyrare än nätet och de stora jättarna. Men han kunde gå ner en aning i pris och sen fick vi det installerat. Är det något problem är det bara att ringa och få hjälp. Alltid hjälpsamma om det är någonting och den servicen är värt massor.
När det gäller stormarknaden såsom Media Markt och liknande tycker jag man inte får varken service eller någon vidare kunskap. Där skulle inte inte ha så mycket emot att kolla upp och sen beställa på nätet.
När det gäller stormarknaden såsom Media Markt och liknande tycker jag man inte får varken service eller någon vidare kunskap. Där skulle inte inte ha så mycket emot att kolla upp och sen beställa på nätet.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag brukar försöka handla lokalt om jag har behov av service, men blir prisskillnaden löjligt stor så "går det inte". Ett annat problem med små lokala handlare är att de ofta inte har varorna i lager, då kan det ta längre tid, och bli mer strul att handla över disk än att själv beställa hem från nätet.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Just mediamarkt har en stor fördel, de har ex. alla mobiltelefoner de säljer uppe som demoexemplar. Man kan verkligen testa dem i butiken. Det finns tom. simkort i de flesta så man kan provringa. Och deras personal tycker jag ligger i den övre ligan kompetensmässigt (men med stor spridning).
Ja priset har ju en stor det hela. Sticker ut hakan lite nu... Varför betala mer än vad man behöver? God service och personligt kan man väl inte betala räkningar med
Ser inget problem med att kolla i en butik för att sedan köpa på nätet, eller i en annan fysisk butik.
Tror nog att väldigt många här gör precis samma sak. Räcker att läsa tråden om att köpa verktyg från UK, de flesta har nog klämt på verktygen innan de beställs.
Ser inget problem med att kolla i en butik för att sedan köpa på nätet, eller i en annan fysisk butik.
Tror nog att väldigt många här gör precis samma sak. Räcker att läsa tråden om att köpa verktyg från UK, de flesta har nog klämt på verktygen innan de beställs.
Visst är det så som du skriver, men det beror också på vad för produkt. Köper du en diskmaskin eller liknande så kan du inte direkt ringa pixmania i Tyskland och fråga varför den inte tömmer sköljvattnet som den ska. Att då den lokala handlaren per telefon kan guida dig eller kanske komma ut och kolla är värt otroligt mycket.MB77 skrev:Ja priset har ju en stor det hela. Sticker ut hakan lite nu... Varför betala mer än vad man behöver? God service och personligt kan man väl inte betala räkningar med![]()
Fast en skiftnyckel strular ju inte på samma sätt