Hej alla forumläsare.
Det ska dras el i ett hus och nu är det så att glesen är skruvad samma ledd som takstolarna direkt på dessa. Det blir då att borra genom glesen eller såga ut en bit ur densamma. Finns det andra sätt att dra som jag inte har tänkt på?
Interiör av ett hus under konstruktion med synliga takstolar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takstolar och glespanel i ett hus under renovering, fråga om eldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man brukar sätta glesen tvärs takstolarna.

Om du måste ha glesen längs takstolarna så går det att först sätta gles tvärs takstolarna och sedan gles längs takstolarna, i ditt fall räcker det med korta snuttar där du skruvar glesen i takstolarna.

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Det går att borra i glesen men var försiktig så du inte förstör ångspärren. Gäller din fråga risk för genomskruvning av rör?

• Gilla
Asbäst
  • Laddar…
M Matssnickarn skrev:
Hej! Inga problem, man drar lite under och över bara
Läs TS första inlägg igen. Glesen ligger åt SAMMA håll som takstolarna. :-)

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Läs TS första inlägg igen. Glesen ligger åt SAMMA håll som takstolarna. :)
Kom på det precis så tog bort inlägget:oops:

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Ja då blir det ju att borre genom glesen.
Sitter takstolarna på 60 cc?? Varför har man då satt gles? Verkar underligt...

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
"borra" heter det...

I TS fall så fungerar det inte enligt bilden eftersom glesen är spikad längs med takstolarna.
Jag har aldrig sett den varianten förut. Om man måste ha glesen på det hållet så borde den vara fäst med distanser. Om det nu inte är tänkt att all el ska dras i väggarna.

Håken vet om jag inte hade glesat ett varv till åt andra hållet...blir ett h-e-es sk-t jobb det där...rent ut sagt, ursäkta...

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Man får väl anta att det ska sitta panel åt ett visst håll. Annars finns det väl ingen anledning att göra på det viset:thinking:

Fotografen Fotografen skrev:
Håken vet om jag inte hade glesat ett varv till åt andra hållet...blir ett h-e-es sk-t jobb det där...rent ut sagt, ursäkta...
Ja sitter de inte lite gles’t...
Vad ska det vara för sorts tak?

Tanken var att ha panel taket en viss ledd så därför satte snickaren glesen den vägen. Nu när jag ska förbereda för elektrikern så blir jag naturligtvis fundersam på vad som blir bäst. Det finns fortfarande utrymme att dra fram i väggarna men jag hade för mig att man nu för tiden använder takdosan som knutpunkt och det känns även säkrare att ha den mesta slangen i taket.

Ymer Ymer skrev:
Tanken var att ha panel taket en viss ledd så därför satte snickaren glesen den vägen. Nu när jag ska förbereda för elektrikern så blir jag naturligtvis fundersam på vad som blir bäst. Det finns fortfarande utrymme att dra fram i väggarna men jag hade för mig att man nu för tiden använder takdosan som knutpunkt och det känns även säkrare att ha den mesta slangen i taket.
Försök att dra så mkt det går i väggar och gå längs med takstolarna ut till Lamputtag. Personligen föredrar jag kopplingsdosor på vägg framför dosor i tak.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Varför satte snickaren överhuvud taget "glespanel" där?
I detta fall kunde man ju lika gärna skruvat/spikat takpanelen direkt i takstolarna.
För övrigt sätter man väl "alltid" glespanel c-c 300 mm, för att kunna sätta upp takgips?

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför satte snickaren överhuvud taget "glespanel" där?
I detta fall kunde man ju lika gärna skruvat/spikat takpanelen direkt i takstolarna.
För övrigt sätter man väl "alltid" glespanel c-c 300 mm, för att kunna sätta upp takgips?
Utan gles går det inte att finin någon el. CC 300mm gäller för gips, TS ska ha panel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.