W
Jag har sett att man i regel använder de grå avloppsrören inomhus och de oranga utomhus. Jag har lite gråa rör sedan tidigare och undrar om jag kan använda dessa utomhus (nergrävda).

Jag *tror* att det ställs högre krav på de grå eftersom man vill helst undvika läckage inomhus (kanske ingjutna rör).

U
Tvärt om så är det högre krav på orange, de klarar högre tryck och krafter för att klara av sättningar och kälskjutning i marken, även belastning från vägar mm.
Enda de grå är bättre på är att de klarar högre temperaturer, men de har högre sannolikhet att kollapsa.

• Gilla
widheg
  • Laddar…
När jag var rörläggare, för länge sedan, var regeln att grå användes överallt medans de brandgula bara utomhus och i mark. Resonemanget var att de brandgula inte tålde solljus.

• Gilla
widheg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
De brandgula tål ej solljus (UV) eller varmt vatten om de är tillverkade av PVC. Men PVC-rör brukar vara stadiga så de lämpar sig för markförläggning. Men numera är allt ett kaos. De brandgula kan vara av samma PP som de grå.

Man får kolla hos tillverkaren vad respektive märke är ägnat för och vilka standarder de möter.

• Gilla
widheg
  • Laddar…
Krilleman
"Gråa rör" är OK att använda 1 meter utanför husgrund.

Sen ska det vara orangea rör märkta SN8.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De brandgula tål ej solljus (UV) eller varmt vatten om de är tillverkade av PVC.
Har läst att solljus bara påverkar rörets yta och därmed är kosmetisk. Men visst, de blir ju rätt "fula" när de är exponerade utomhus.

Framför allt är det två helt olika produktstandarder, med olika beteckningar och lite olika upplägg. Som jag förstått det är det inte nödvändigtvis några större tekniska skillnader utan till stor del en klassningsfråga.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krilleman
C cpalm skrev:
Har läst att solljus bara påverkar rörets yta och därmed är kosmetisk. Men visst, de blir ju rätt "fula" när de är exponerade utomhus.

Framför allt är det två helt olika produktstandarder, med olika beteckningar och lite olika upplägg. Som jag förstått det är det inte nödvändigtvis några större tekniska skillnader utan till stor del en klassningsfråga.
Ingen plast tål solljus (UV) över tid.
Tror man att detta bara är ytligt så tror man fel.

Överbevisa mig gärna för detta påstående! 👍

Ska man göra det korrekt så är det gjutjärn (epoxybelagt) som gäller ovan gjord för långtidslösning över tid.

Jag använde grå rör jag kopplade in min kommunala avloppstank/pump på mitt befintliga rör till trekammarbrunn.

Det befintliga rödgula röret var sprött...

Claes Sörmland
Krilleman Krilleman skrev:
"Gråa rör" är OK att använda 1 meter utanför husgrund.

Sen ska det vara orangea rör märkta SN8.
Det ska sägas att SN8-standarden handlar om att röret tål belastningen på minst 8 kN/m². D v s standarden relaterar till ringstyvheten hos röret.

Röret kan vara av både PVC (det traditionella) och PP.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Det ska sägas att SN8-standarden handlar om att röret tål belastningen på minst 8 kN/m². D v s standarden relaterar till ringstyvheten hos röret.

Ja idag är det svårt att döma av färg utan man får kolla klassificeringen, men traditionellt var dom gråa rören för mjuka att ha utomhus då dom inte tålde trycket.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Krilleman

Absolut, men var har jag påstått att materialet kan vara av PP eller PVC beträffande SN8?

Claes Sörmland
Krilleman Krilleman skrev:
Absolut, men var har jag påstått att materialet kan vara av PP eller PVC?
Ingenstans vad jag vet. Jag önskade bara sprida lite kunskap kring att rören idag kan bestå av lite olika plast beroende på fabrikat. Det förvirrade mig för några år sedan.

Jag valde klassiska PVC till mitt spillvattenavlopp på tomten. Kändes robustare än PP-rören.

• Haha
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
Det förvirrade mig för några år sedan.
När är det nu?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.