Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Hej,H Harleyhansson skrev:
Det spelar inte mer roll än vilken sida som är fas och vilken som är nolla i ett vanligt vägguttag, så nej det spelar ingen roll.
Ska lampan anslutas i ett rum där uttagen är jordade så är det däremot ett problem, inte I sladdarnas färg utan att den inte får anslutas.
Spelar ingen roll , det är som med dammsugaren, stickproppen kan sättas i hur som helst. Nästa bra fråga, är vägguttagen jordade i rummet. Då ska det vara jord till lampan med och äldre så finns det säkert ingen jordskruv i lampan elleri taket. Men det fungerar ändå.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Lite vanskligt att ge råd om man inte vet hur det ser ut. Den blåa och bruna. Är det trådar i taket? Som har använts till någon lampa tidigare, som fungerat? och det finns ingen 3e tråd (skyddsjord)?
I så fall spelar det inge roll vilken du kopplar respektive vit tråd till. men om blå och brun är två okända trådar som vi egentligen inte vet att de är tänkta att koppla en lampa till så behöver man reda ut vad det är för trådar.
I så fall spelar det inge roll vilken du kopplar respektive vit tråd till. men om blå och brun är två okända trådar som vi egentligen inte vet att de är tänkta att koppla en lampa till så behöver man reda ut vad det är för trådar.
Där finns inget uttag i taket. Ovanför fönstren finns det några lamputtag. Jag tänkte koppla en ojordad kabel med sockerbit till själva lampan, dra den i taket till uttaget, koppla på en ojordad stickpropp och in i uttaget.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Vad menar du med sista meningen?J jonaserik skrev:
Menar du att lampan kommer lysa även om den inte får kopplas in? Det är korrekt att lampan kan lysa ändå, men det är inte riktigt samma i min värld som att det fungerar.
Är det så? Jag menar, får en äldre ojordad armatur inte användas i utrymmen med jordade uttag?A avh67f skrev:
Det hade jag ingen aning om. Gissar att jag inte är ensam om det.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg