Hej!
Jag ska koppla in en äldre taklampa med en sockerbit. Men när jag tog av stickproppen den hade så var där två vita kablar. Så hur vet jag vilken kabel jag ska koppla ihop med den blåa och den bruna? Spelar det någon roll? Bränner jag ner huset?
🙏🙏

Du kan växla hur du vill där det går bra vilket som.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
H Harleyhansson skrev:
Hej!
Jag ska koppla in en äldre taklampa med en sockerbit. Men när jag tog av stickproppen den hade så var där två vita kablar. Så hur vet jag vilken kabel jag ska koppla ihop med den blåa och den bruna? Spelar det någon roll? Bränner jag ner huset?
🙏🙏
Hej,
Det spelar inte mer roll än vilken sida som är fas och vilken som är nolla i ett vanligt vägguttag, så nej det spelar ingen roll.

Ska lampan anslutas i ett rum där uttagen är jordade så är det däremot ett problem, inte I sladdarnas färg utan att den inte får anslutas.

• Gilla
Harleyhansson
  • Laddar…
Spelar ingen roll , det är som med dammsugaren, stickproppen kan sättas i hur som helst. Nästa bra fråga, är vägguttagen jordade i rummet. Då ska det vara jord till lampan med och äldre så finns det säkert ingen jordskruv i lampan elleri taket. Men det fungerar ändå.

• Gilla
Harleyhansson
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du kan växla hur du vill där det går bra vilket som.
Tack för snabbt svar🙂👌👌

Lite vanskligt att ge råd om man inte vet hur det ser ut. Den blåa och bruna. Är det trådar i taket? Som har använts till någon lampa tidigare, som fungerat? och det finns ingen 3e tråd (skyddsjord)?

I så fall spelar det inge roll vilken du kopplar respektive vit tråd till. men om blå och brun är två okända trådar som vi egentligen inte vet att de är tänkta att koppla en lampa till så behöver man reda ut vad det är för trådar.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Det ska väl inte vara brun tändtråd ?
( spelar visserligen ingen roll för ts )

Där finns inget uttag i taket. Ovanför fönstren finns det några lamputtag. Jag tänkte koppla en ojordad kabel med sockerbit till själva lampan, dra den i taket till uttaget, koppla på en ojordad stickpropp och in i uttaget.

Fairlane
J jonaserik skrev:
Spelar ingen roll , det är som med dammsugaren, stickproppen kan sättas i hur som helst. Nästa bra fråga, är vägguttagen jordade i rummet. Då ska det vara jord till lampan med och äldre så finns det säkert ingen jordskruv i lampan elleri taket. Men det fungerar ändå.
Vad menar du med sista meningen?
Menar du att lampan kommer lysa även om den inte får kopplas in? Det är korrekt att lampan kan lysa ändå, men det är inte riktigt samma i min värld som att det fungerar.

A
Är taklampan av klass 1 (skyddsjordad) eller klass 2 (dubbelt isolerad, ska finnas märkning med dubbla fyrkanter på lampan)?

Om det är en äldre taklampa utan klassning så får den inte användas i rum med skyddsjordade uttag.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K
J Jonas928 skrev:
Är nog inte så ovanligt (TROR jag).
I vår kåk har nog flexrör med 3g1,5 använts, och brun ledare inte bytts ut. Samma där mor min bor.

K
A avh67f skrev:
Är taklampan av klass 1 (skyddsjordad) eller klass 2 (dubbelt isolerad, ska finnas märkning med dubbla fyrkanter på lampan)?

Om det är en äldre taklampa utan klassning så får den inte användas i rum med skyddsjordade uttag.
Är det så? Jag menar, får en äldre ojordad armatur inte användas i utrymmen med jordade uttag?
Det hade jag ingen aning om. Gissar att jag inte är ensam om det.

Purre
J Jonas928 skrev:
Äldre installation med svart som första fas och därför brun som tändtråd?

• Gilla
CBS60
  • Laddar…
Purre
Rent krasst spelar det ingen roll. Däremot vill man egentligen inte ha fasen i ytterringen på sockeln till lampan utan man vill ha den i botten om man ska vara helt ordentlig.

• Gilla
nator
  • Laddar…
Fairlane
H Harleyhansson skrev:
Där finns inget uttag i taket. Ovanför fönstren finns det några lamputtag. Jag tänkte koppla en ojordad kabel med sockerbit till själva lampan, dra den i taket till uttaget, koppla på en ojordad stickpropp och in i uttaget.
Är uttagen i rummet jordade eller ojordade?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.